به گزارش هنرآنلاین، پروژه تعاملی بین ایران و فرانسه با نام "نامه‌هایی از تهران" در ایران اجرا می‌شود.

"نامه‌هایی به تهران" با هدایت ورونیک پتی، ندا شاهرخی و آرزو عالی از ۲۷ تیر ماه به مدت یک هفته در سالن داربست به روی صحنه خواهد رفت.

ندا شاهرخی دانش‌آموخته تئاتر از دانشگاه پاریس ۸ فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد است. وی مدیر هنری موسسه بین‌المللی فانوس، مدرس و کارگردان تئاتر است که تاکنون فعالیت بین‌المللی فراوانی انجام داده است. آرزو عالی بازیگر، کارگردان و مدرس دانشگاه، فارغ‌التحصیل از دانشگاه لندن است. وی از سال ۹۲ به نوجوانان کار  تئاتر آموزش داده است و اجراهای متعددی چون ملانصرالدین، دقت دوم، ادیپ، پای نئال و ... را به صحنه برده است. همچنین چندین پروژه بین‌المللی با لهستان، یونان و فرانسه در کارنامه کاری خود دارد.

موسسه فانوس هنر پارس با همکاری مرکز فرهنگی هنری آنی گرا و کمپانی تئاتر گراند ویتس برای اولین بار نوجوانان ایرانی را در فروردین ۹۸ به یک رزیدنس تئاتری در کشور فرانسه دعوت کرد. در این رزیدنس با حضور نوجوانان ایرانی و نوجوانان فرانسوی، پروژه‌نامه‌هایی از تهران شکل گرفت و در در سالن آنی گرا به روی صحنه رفت. ورونیک پتی تئاتر "گراند ویتسه" را در سال 1994 تاسیس کرد. پروژه‌ "نامه‌هایی از تهران" بر مبنای autobiographie، داستان‌های عامیانه و به عنوان یک تئاتر مستند در نظر گرفته شده است. کارهای آموزشی با دانش‌آموزان و کار با مخاطبان خاص مانند ساکنان مناطق ناامیدکننده، افراد زندان، بخشی از فعالیت این کمپانی است.

بازیگران این‌ نمایش، هنرجویان مدرسه نوجوان فانوس هستند که به مدت ۹ ماه در این مدرسه آموزش دیده و در کشور فرانسه پروژه را همراهی کردند.

موسسه فانوس هنر پارس به مدیریت مرتضی یونس زاده کار خود را از سال ۹۲ در حوزه بین‌الملل آغاز کرد و تا به امروز بیش از ۲۰ ورک شاپ بین‌المللی با حضور اساتید فرانسوی و بیش از ۸ اجرای بین‌المللی در کشورهای فرانسه و یونان را در کارنامه خود دارد.

 

"چند زندگی سگی" در مهرگان اجرا می‌شود

احسان امانی  فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما نمایش "چند زندگی سگی" را در سالن شمارہ یک مهرگان به روی صحنه می‌برد.

احسان امانی فعالیت هنری خود را از سال 97 با نمایش "قربانیان بدنام" شروع کرده است.او همچنان کارگردان نمایش "جک قاتل" و  نویسنده نمایش "مردگان" بوده است. نمایش چند زندگی سگی از ۲۴ مرداد ساعت ۱۹ در سالن شماره یک  تماشاخانه مهرگان به روی صحنه می‌رود.

از عوامل نمایش چند زندگی سگی می‌توان به نویسنده، طراح و کارگردان: احسان‌امانی، دستیار کارگردان: کیمیا شاهرخی و بازیگران: پویا باغی، مهدی ملک، علی هدایتی، ملیکا کیارستمی، شقایق موسوی، پریا جعفرمحمدی، شکیلاعلی پناهی، یاسمن حسینی، عرفان رضوی، کیان طایفه و آرین کبیری و مدیر تولید: علی هدایتی اشاره کرد.

 

اجرای نمایش "فرشته تاریخ" تا جشنواره آئینی سنتی

با توجه به استقبال تماشاگران، اجرای نمایش "فرشته تاریخ" به نویسندگی و کارگردانی "محمد رضایی‌راد" تا ۱۸ مرداد در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر ادامه خواهد داشت.

نمایش "فرشته تاریخ" تازه‌ترین اثر محمد رضایی‌راد- نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر- است که از 2 تیرماه با حضور بازیگرانی چون میلاد رحیمی، باران کوثری، رضا بهبودی، میلاد شجره و ... در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است و از نخستین شب اجرا، با استقبال چشمگیر مخاطبان تئاتر و فلسفه مواجه شده است.

اجرای این نمایش تنها تا 18 تیرماه ادامه خواهد داشت و پس از این تاریخ، به دلیل برپایی جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی سنتی- از 19 تیرماه در مجموعه تئاتر شهر- امکان تمدید و ادامه اجرای نمایش برای گروه وجود نخواهد داشت.

قابل ذکر است که در حال حاضر، کلیه بلیت‌های این نمایش تا هفته اول مرداد، به فروش رفته و با توجه به استقبال تماشاگران، علاقه‌مندان به تماشای این نمایش ‌می‌توانند از طریق سایت تیکت نسبت به پیش خرید بلیت این نمایش برای 2 هفته پایانی اجرا اقدام کنند.

"فرشته تاریخ" یازدهمین نمایش "گروه تئاتر خانه" به سرپرستی محمد رضایی‌راد است که با رویکردی آزاد به روایت آخرین شب از زندگی "والتر بنیامین"، فیلسوف شناخته شده آلمانی می‌پردازد.

والتر بنیامین، از چهره‌های ماندگار تاریخ فلسفه در قرن بیستم است که با وجود عمر کوتاه و مرگ زودهنگامش، تاثیر عمیقی بر بسیاری از روشنفکران، هنرمندان و نظریه‌پردازان پس از خود داشته است.

اندیشه‌های بنیامین سپهر وسیعی از موضوعات گوناگون، از فلسفه، تاریخ و زبان گرفته تا هنر و زیبایی شناسی را در بر می‌گیرد. در عرصه تئاتر نیز، گذشته از اثر مشهور او دربارۀ "خاستگاه نمایش سوگوار آلمانی"، می‌توان به دوستی نزدیک و ارتباط فکری عمیق بنیامین با برتولت برشت- شاعر و نمایشنامه‌نویس و نظریه‌پرداز آلمانی- اشاره داشت که در مقالات گوناگون وی درباره آثار برشت نمود یافته است.

در این نمایش بازیگرانی چون میلاد رحیمی، باران کوثری، رضا بهبودی، میلاد شجره، سینا کرمی، سینا بالاهنگ، رزیتا علیزاده، داوود پژمان‌فر، فرنوش نیک‌اندیش، جاوید قائم‌مقامی، ستاره بذرافشان، سعیده فاضلی و ابوالفضل ابهر به ایفای نقش می‌پردازند و سمانه حسینی (طراح لباس)، شایلان عشایری (طراح صحنه)، کسرا پاشایی (طراح صدا و موسیقی)، علی شیرخدایی (طراح ویدئو)، علیرضا کی‌منش (مشاور حرکت)، لادن مهران‌زاده (طراح عروسک) و رضا خضرایی (طراح نور) به عنوان گروه طراحان این نمایش را همراهی می‌کنند.

نمایش "فرشته تاریخ" تا ۱۸ مرداد، هرشب (به جز شنبه‌ها) ساعت ۱۹:۳۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود و علاقمندان برای پیش خرید بلیت این نمایش برای روزهای آینده، می‌توانند به سایت tik8 به آدرس www.tik8.com  مراجعه کنند.

 

پوستر زادروز زنده یاد داود رشیدی منتشر شد

پوستر زادروز زنده یاد داود رشیدی همزمان با 25 تیر و در سالروز 86 سالگی این هنرمند فقید منتشر شد.

طراحی این پوستر توسط رامین رستمی انجام شده است.

داود رشیدی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون که در زمینه کارگردانی تئاتر نیز تجربیات درخشانی را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند، روز 5 شهریور 1395 چشم از جهان فروبست.

پس از درگذشت این هنرمند شناخته شده، هر سال نشان داود رشیدی از سوی خانواده وی به چند هنرمند منتخب در عرصه‌های فرهنگی و هنری اهدا می‌شود که امسال نیز برای سومین بار، نشان داود رشیدی در 7 شهریور و در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی اهدا خواهد شد.

WhatsApp Image 2019-07-16 at 12.19.50 PM