گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب در هشت فصل با عناوین «مینی‌بوس»، «سهیلا»، «ماهور»، «خورشید»، «آذر»، «میترا»، «گلنار» و «نهنگ‌ها» در ۱۹۲ صفحه نوشته شده است.

نویسنده «رقصیدن نهنگ‌ها در مینی‌بوس» در این فصول از ترس، امید، ناکامی و آروزهای زنانی گفته است که در آستانه میانسالی باید تصمیماتی مهم بگیرند. نویسنده با تغییر راوی در این هشت فصل به برشی از زندگی شخصیت‌هایی پرداخته که پس از سال‌ها دوری طی قراری با هم همسفر شده‌اند و با زوایای پنهان زندگی یکدیگر آشنا می‌شوند.

در بخشی از فصل داستان «سهیلا» می‌خوانیم: «شانزده ساله بودم. مدت‌ها بود جنگ تمام شده بود. دیگر بابای کسی نمی‌رفت جبهه و شهید برنمی‌گشت. باباهای زیادی از اسارت برگشته بودند. برادرها و نامزدهای زیادی از جنگ برگشته بودند. خیلی تغییر کرده بودند. عصبی بودند. توی لاک خودشان بودند. با مادرها و خواهرهاشان که در جشن بازگشت اسرار می‌رقصیدند تندی می‌کردند. خوش نداشتند رقصیدن و سرخوشی زن و بچه را. مادرها و خواهرها و نامزدها یاد گرفتند که خانه را آرام نگه دارند. سروصدا نکنند. آهنگ و ترانه گوش نکنند. نمازشان را حتما سر وقت بخوانند. حجابشان را سفت و سخت‌تر کنند. دوست نداشتند دل اسیر از عرق بازگشته‌شان را با چیزهایی که برای خودشان نشانی از شادی و خوشی داشت برنجانند. روا نبود به دل مردانی که نیمه شب‌ها با کابوس شکنجه و شلاق  از خواب می‌پریدند و ناله‌شان تبدیل به گریه می‌شد راه نیایی. همکلاس‌هایم، گاه به‌اجبار، گاه به احترام، تغییرات جدید را می‌پذیرفتند. تلویزیون پشت سر هم گزارش‌های خبری و مستند بازگشت اسرا و لحظه دیدار با خانواده‌هاشان را پخش می‌کرد».  

کتاب «رقصیدن نهنگ‌‌ها در مینی‌بوس» نوشته پروانه سراوانی در شمارگان ۵۵۰ نسخه و با قیمت ۳۸ هزار تومان توسط انتشارت هیلا منتشر شده است. «پرتقال خونی»، «صبحانه دونفره» و «پشت کوچه‌های تردید» آثار دیگر این نویسنده محسوب می‌شود.