گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حامد حسینی‌پناه کرمانی، نویسنده و منتقد ادبی با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: جلد نخست کتاب «دال داستان کرمان» به بلقیس سلیمانی، رضا زنگی‌آبادی و علی‌‌‌اکبر کرمانی‌نژاد سه نویسنده صاحب‌سبک کرمان اختصاص دارد. سلیمانی رمان‌های متعددی نوشته‌ به‌ویژه کتاب «پیاده» کاندید جوایز کشوری چند سال و زنگی‌آبادی با رمان «شکار کبک» که اثر قابل توجهی محسوب می‌شود.

او با بیان این که مجموعه «دال داستان کرمان» در ۱۰ جلد منتشر می‌شود، ادامه‌داد: این مجموعه‌ پژوهشی درباره‌ داستان‌نویسان استان کرمان است. این استان نویسندگان مطرحی همچون هوشنگ مرادی‌کرمانی دارد که در سطح بین‌المللی نام‌آور و شناخته شده هستند و جوایزی متعددی دریافت کرده‌اند. جلد دوم به‌زودی نشر می‌یابد و به آثار منصور علیمرادی، مرجان عالیشاهی، محمدرضا ذوالعلی، مهدی بهرامی، سعید کوشش، لیلا راهدار زهرا میمندی‌پاریزی و محسن علومی اختصاص دارد. جلد سوم نیز در مرحله بخش‌بندی و فصل‌بندی است. جلد نخست «دال داستان کرمان» با همکاری بنیاد ایرا‌ن‌شناسی و مرکز کرمان‌شناسی منتشر شده است.

حسینی‌پناه‌کرمانی درباره محتوای این مجموعه ۱۰ جلدی، تصریح‌کرد: در این کتاب‌ها کلیه آثار منتشر شده نویسندگان حتی اگر داستانک یا داستان کوتاه باشد به‌لحاظ شخصیت، مکان و عناصر داستانی بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته است. همچنین به‌شیوه سیستم مدرن review and investiagtion از دل متن مواردی بیرون کشیده شده که مورد توجه مخاطب عام قرار نگرفته است تا علاقه‌مندان آثار داستانی بتوانند از تکنیک‌های نویسندگان بهره ببرند و به‌نوعی آموزش ببینند. برای افراد پی‌گیر ادبیات داستانی نیز قدمی رو به جلو برای نقد داستان است.  

او در پاسخ به این پرسش که مجموعه «دال داستان کرمان» با معرفی و بررسی نویسندگان کرمان به اتمام می‌رسد، اظهارداشت: خیر. در مرحله نخست نویسندگان استان کرمان مدنظر قرار گرفتند و در ادامه به نویسندگان مطرح دیگر کشور نیز پرداخته خواهدشد. این مجموعه قدم نخست برای معرفی داستان‌نویسان و آثار منتشر شده آن‌هاست و این مجموعه چند جلدی می‌تواند مورد استفاده اساتید، دانشجویان و پژوهشگران و علاقه‌مندان ادبیات، داستان و فعالان حوزه نقد قرار بگیرد.

حسینی‌پناه‌کرمانی که مجموعه داستان «سیلی» را در انتشارات امید کویر در دست نشر دارد، اضافه‌کرد: این مجموعه ۹ داستان دارد که در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس قرار می‌گیرد. داستان آدم‌هایی است که از جنگ تاثیر گرفته‌اند و یا جنگ بر زندگی آن‌ها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم گذاشته است. رمان «بی‌کَسان» نیز  در خارج از کشور به‌زودی منتشر خواهد شد.