گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کمال شفیعی شاعر و نویسنده، درباره پژوهش و نگارش کتاب «هزاران پارسی در سرزمین هزار ایزد» به هنرآنلاین گفت: این اثر با همکاری محمدرضا بیرنگ مکتوب شده و توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

او با بیان این که ادبیات دوره صفویه تا دوره قاجاریه در کتاب مفصل بررسی شده، ادامه‌داد: به ادبیات سبک هندی پرداختیم و دوره‌های این عرصه با نگاه تطبیقی بر مکتب‌های پیشین و تاثیرگذاری این ادبیات بر ادبیات پس از مشروطه و ادبیات نوگرا کاوش شده است. هم‌چنین نگاهی داریم به چند شاعر برخاسته از منطقه غرب که اسدآبادی هستند؛ بیشتر برای نشان دادن تاثیر ادبیات غرب در برآمدن مکتب هندی است.  

شفیعی که در ایام کرونا فرصت مطالعاتی بیشتری داشته و چند کار پژوهشی انجام داده، افزود: «نقش مخاطب پنهان در سپیدخوانی‌های شعر نوجوان» کتاب دیگری است که ویراستاری دوم آن انجام می‌شود. این اثر نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی با نگاه به مخاطب پنهان در ادبیات کودک و نوجوان است. پژوهشی بر گونه‌های ادبی با تکیه بر شعر مدرن یعنی مقایسه تطبیقی بین آثار بزرگان جهان هم‌چون شل سیلور استاین و آثاری که در دهه‌های اخیر در ایران چاپ شدند و متون پیش‌رو در ادبیات نوجوان  هستند. مخاطب پنهان نیز خودش به چند لایه تقسیم می‌شود مثل (مخاطب پنهان در ذهن مخاطب) و (در ذهن نویسنده) که هر کدام جایگاه‌ ویژه خود را دارند و براساس تئوری‌های ادبیات مدرن بررسی شدند. بهروز اقبالی‎درخشان، دستیارم در این پروژه است که کار جدیدی در ادبیات کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

او با این توضیح که بررسی ادبیات قاجاریه تا ادبیات نیمایی کتاب دیگری است که با همکاری محمدرضا بیرنگ در حال انجام است، تصریح‌کرد: با دستیارم اشکان پورکیوانی در کتاب دیگری به بررسی زیرساخت‌های ادبی در رمان‌های بزرگ‌سال پرداختیم. در این کار از منظر زبان‌شناسی به افسانه و اسطوره‌ها و ادبیات مدرن نگاه داریم و این که آیا ادبیات مدرن هم از زیرساخت‌های اسطوره‌ها و افسانه‌ها برخوردار است یا نه؟

شفیعی تصمیم دارد مجموعه نقدهای که در این سال‌ها بر آثار شاعرانی هم‌چون امیر شکارسری، سعید بیابانکی، مهدی مظفری‌ساوجی و لیلا کردبچه نوشته گرآوری کند تا با نقدهای جدید دو سه سال اخیر که تاکنون منتشر نشدند در قالب کتاب «نقد و نظر» منتشر شود.

او با این توضیح که چاپ دوم مجموعه شعر «اگر درخت‌ها پای رفتن داشتند» نیز به پایان رسیده و از سوی نشر گویا تجدید چاپ می‌شود، گفت: این کتاب سی شعر جدید به‌علاوه گزیده‌ای اشعار قبلی مرا دربرمی‌گیرد. مجموعه شعر «هزار بار بیشتر» نیز به‌زودی از سوی انتشارات مدرسه نشر می‌یابد که قالب اشعار آن نیمایی با فضایی متفاوتی و لحظه‌های شاعرانه و لطیف برای نوجوانان است.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که موضوعات پژوهش‌های متفاوتی که در حال انجام آن است را چگونه انتخاب می‌کند، اظهارداشت: با توجه به این که تقریبا همه کتاب‌ها پژوهشی شبیه به هم هستند، بیشتر متون تکراری است و هشتاددرصد پایان‌نامه‌ها شبیه هم، تلاش دارم باب‌های جدیدی را در ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات بزرگ‌سال روزآمد کنم. حدود هشتاد سال از ادبیات جهان عقب هستیم و چیزی که الان در ادبیات جهان موج می‌خورد خیلی تفاوت دارد به آن چیزی که می‌خوانیم. مفاهیم زیباشناسی، هستی‌شناسی و پدیدارشناسی کاملا متفاوت شده و از این منظر محققانی که به این موضوعات بپردازند خیلی کم هستند. احساس کردم باید در این زمینه کارهای انجام شود تا بدست به مخاطب برسد در این پژوهش‌ها از ادبیات کلاسیک خودمان هم غافل نیستم اما بیشتر در حوزه‌هایی که ادبیات ضعف دارد و یا کمتر روی آن کار شده را مدنظر قرار دادم تا حرف تازه‌ای داشته باشد و کمک کند سواد ادبی توسعه یابد. به قول مولانا «هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود / وارهد از حد جهان بی‌حد و اندازه شود».