سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کمال شفیعی شاعر و نویسنده، با این توضیح که نوجوانی مهم‌ترین دوره زندگی هر آدمی محسوب می‌شود به هنرآنلاین گفت: از این حیث که نوجوانی شروع استقلال‌خواهی، شکل‌گیری شخصیت اجتماعی است و با دوران کودکی فرق دارد که کودک در تعامل با خانواده است و با محیط بیرون آشنایی ندارند. در دوران بزرگ‌سالی نیز شخصیت او تثبیت شده و شکل گرفته و برآن مبنا زیست می‌کند. نوجوانی حساس‌ترین دوره زندگی، چراها و دغدغه‌ها برای ورود به جامعه است. در این دوره حساس فرایند رشد، نوجوان نخست به تعریف خود می‌پردازد و احساس دیده شدن دارد. فضایی را می‌خواهد که به او اهمیت بدهند و برایش احترام قائل باشند. فکر می‌کنم اگر هنری برای نوجوان تولید می‌شود به‌ویژه در عرصه ادبیات و شعر نیازمند این است که نوجوان را مانند کودک فاقد انتخاب نبیند. اساسا نوجوانی دوره انتخاب‌ها است انتخاب دوستان، نوع رابطه با خانواده، اجتماع، محیط پیرامون و مسایل فکری و اعتقادی.

او با تاکید بر این‌که ادبیات و هنر ویژه نوجوان باید از پنجره دید آن‌ها به جهان نگاه کند، ادامه داد: این میسر نمی‌شود مگر این که دوره نوجوانی را درک کنیم. باید با اشعارمان نوجوانان را دعوت به تفکر کنیم. شعری که برای آن‌ها سروده می‌شود زمینه‌ساز تفکر خلاق باشد. شعرهایی که پرسش و چالش ایجاد کند. شاهدیم دوره نوجوانی در کشور ما همواره در حال تغییر بوده و هست. شاعر نوجوان باید به روز باشد نوجوانان در چه اتمسفری نفس می‌کشند و شاعر و حتی نویسنده جلوتر و یا همراه مخاطب قدم بردارد در غیر این صورت اثرش با اقبال مواجه نمی‌شود.

شفیعی با بیان این‌که شاعری که بر گذار نوجوانی و تغییر شکل از دهه‌ای به دهه دیگر مطالعه ندارد از مخاطب جا می‌ماند، افزود: نسبت به این تغییرات نیازمند مطالعات عمیق در مورد زیست نوجوانان هستیم. متاسفانه سال‌های گذشته کتاب‌هایی که برای آن‌ها چاپ می‌شد فاقد شخصیت نوجوانی بود و عمدتا سمت و سویی کودکانه و یا حتی بزرگ‌سالانه داشت. از این منظر که  طرح جلد، قطع، نوع فونت تقریبا کودکانه بود طبیعتا با این نگاه نوجوان‌ها از کتب استقبال نمی‌کنند.

او مضمون اشعار ویژه دوره نوجوانی را مهم دانست و تصریح کرد: نوجوانی آغاز عشق، شکوفایی و دوست داشتن است. این موضوعات باید دست‌مایه یک هنرمند، نویسنده و شاعر قرار بگیرد. برخی از شعرها دغدغه نوجوان دهه 50 و 60 را مطرح می‌کنند که اصلا مهم نیستند، کلیشه شدند و با طرز تفکر نوجوان امروز فاصله دارند. حتی موضوعی که برای نوجوانان دهه هفتاد بسیار مهم بوده برای نوجوان دهه 90 پیش‌پا افتاده محسوب می‌شود. بسیاری از نوجوان‌ها بیشتر با سروده‌های فروغ فرخزاد و سهراب سپهری ارتباط برقرار می‌کنند تا شاعران کودک و نوجوان؛ چرا که هر نوجوانی علاقه‌مند است بزرگ‌تر از سن خودش دیده شود. نوجوان 20 سال پیش این همه امکانات رسانه‌ای نداشت الان با وجود تنوع کالاهای فرهنگی و میزان ورودی اندیشه‌های جدید در ذهن، نوجوانان قدرت انتخاب دارند.

شفیعی در ادامه از انتشار مجموعه شعر "اگر درخت‌ها پای رفتن داشتند" از سوی نشر گویا خبر داد و گفت: این کتاب 30 شعر جدید به‌علاوه گزیده‌ای اشعار قبلی مرا دربرمی‌گیرد. تلاش کردم در این مجموعه نوجوانی را آن‌گونه که لازم است تعریف کنم و از دغدغه‌های آن‌ها بگوییم.  

او مجموعه شعر "هزار بار بیشتر" را برای نوجوانان را در انتشارات مدرسه در دست چاپ دارد که قالب اشعار آن نیمایی با فضایی متفاوتی و لحظه‌های شاعرانه و لطیف است. این پژوهشگر و منتقد ادبی، کتاب شعر "سیب نوبرانه حیاط" را نیز برای چاپ به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده است.

شفیعی مجموعه شعر سپید بزرگ‌سالی را با عنوان "بی‌شکلی" و کتاب "گفتمان سکوت در متن" نقد در مبانی تئوریک ادبیات را نیز آماده نشر کرده است. او این روزها مشغول نوشتن پژوهشی در حوزه ادبیات داستانی و مقایسه تطبیقی رمان‌های ایرانی و خارجی است در حوزه ساختار زبان و تفاوت‌های معناداری که در چند رمان موفق داخلی و خارجی وجود دارد.

به گفته شفیعی، این کتاب بیشتر مناسب رمان‌‌نویسان است چرا که گونه‌های مختلفی از منظر تئوری ادبیات، هرمونتیک تا ساختارگرایی و پساساختارگرایی نقد، تحلیل و بررسی شده و مقایسه تطبیقی صورت گرفته و در آخر با نتیجه‌گیری به پایان می‌رسد.