به گزارش هنرآنلاین، اسماعیلی سخنان خود را با تقدیر از فضای گفتگو و مفاهمه در مجلس آغاز کرد و با اشاره به لطف بزرگان اندیشه و تفکر به خود گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها، عادت‌ها و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما و فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هر چقدر هم باشد، باز خاموش و بی‌سر و صدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، اهداف بلند انقلاب مثل عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مارزه با مستکبران در یک کلام حاکمیت اسلام ناب محمدی است. همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی و فرهنگ‌بنیان بوده و هست. همه داد و قیل‌های «ایسم‌های» اجتماعی و سیاسی و... ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امور فرهنگی بودند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تمام مجاهدت مجاهدان در تمام عرصه‌ها ریشه در فرهنگ دارند گفت: نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ اصیل توحیدی برابر فرهنگ‌های غیرتوحیدی، فرهنگ انقلاب برابر فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خور و تقابل‌های دیگر. امروز تمام دلبستگان انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای پرزرق و برق زورگویان در شبکه‌های شیطانی قد علم کرده‌اند و ملت شکیبا و صبور ایران در صف مقدم این تقابل تاریخ‌ساز قرار دارند و البته که پیروزی از آن مسلمانان و مستضعفان جهان است.

وی نظر خود را درباره راهبردی بودن فرهنگ چنین بیان کرد: امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی و سینما و امثال آن تلاش دارد باور و اراده قلبی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری و به زور و پول، انسان‌ها را از هویت خود خالی و منصرف و بلکه منزجر کند. اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست، پس این عناصر در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد.

اسماعیلی سخنان خود را با خواندن بخش‌هایی از ترانه «ما برای آنکه ایران» به پایان رساند. پیش از آنکه موافقان و مخالفان و شخص وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کنند، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس موافقت اعضای کمیسیون را با برنامه‌های اسماعیلی به آگاهی نمایندگان مردم رساند و اعلام کرد کمیسیون فرهنگی شایستگی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را تایید می‌کند.