گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسین تهرانی مترجم، از انتشار رمان «عجب دنیای کوچکی» نوشته مارتین زوتر از سوی انتشارات مروارید خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این رمان که به‌تازگی نشر یافته و برنده دو جایزه ادبی شده، یک رمان روان‌شناختی و جنایی است که به موضوع بیماری زوال عقل و آلزایمر هم می‌پردازد. فیلم سینمایی نیز با اقتباس از آن با بازی ژرار دوپاردیو، هنرپیشه مطرح فرانسوی ساخته شده است.

او با این توضیح که کتاب «بومرنگ» نوشته داوید زافیر را ترجمه کرده و به‌زودی از سوی نشر هیرمند منتشر می‌شود، ادامه‌داد: رمان در مورد یک مجری زن موفق است. او قرار است در تلویزیون آلمان تقدیر شود و جایزه بهترین مجری سال را دریافت کند. در روز جشن اتفاق و حادثه‌ای پیش می‌آید و این زن از دنیا می‌رود. اما روح او در زمان باقی می‌ماند. در این رمان طنز اجتماعی که در دنیا معروف است و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده نویسنده به اهمیت خانواده، زندگی و فرزندان پرداخته و این که موقعیت شغلی و مادی نباید موجب کم‌توجهی به آن‌ها شود. موفقیت این کتاب نویسنده را واداشت «کارمای بد به توان دو» را نیز بنویسد.

تهرانی با بیان این که کتاب «آنچه از اینجا می‌توانیم ببینیم» نوشته ماریانا لِکی را برای چاپ به انتشارات مروارید سپرده، اظهارداشت: این رمان محبوب‌ترین کتاب سال ۲۰۱۷ آلمان و برنده جایزه ادبی «بادشوارتاو» شده است. داستان خانمی را روایت می‌کند که هر وقت خواب یک اوکاپی را می‌بیند، حیوانی که چیزی شبیه زرافه و گورخر است، یک نفر در روستا در عرض ۲۴ ساعت می‌میرد. وقتی این موضوع را اعلام می‌کند همه در ۲۴ ساعت به تکاپو می‌افتند کارهای را که انجام نداده‌اند و هر کاری که به ذهن‌شان می‌رسد در این مدت زمان انجام دهند و آشوبی در روستا برپا می‌شود. فیلم سینمایی نیز براساس این رمان در دست تولید است.

او که سه‌گانه‌ای را با عنوان «سنگ‌های قیمتی» نوشته کرستین گیر را در همین انتشارات در دست چاپ دارد، تصریح‌کرد: این سه‌گانه در مورد سفر در زمان است و مجموعه‌ای تخیلی محسوب می‌شود. در دنیا نیز به بیست و هفت زبان ترجمه شده است. نویسنده آن جزو موفق‌ترین نویسنده‌های آلمانی به‌شمار می‌آید و در زمینه‌های ادبی بزرگ‌سال و کودک و نوجوان کتاب نوشته است. کرستین گیر برای نخستین بار با این سه‌گانه به خوانندگان ایرانی معرفی می‌شود.

تهرانی که این روزها مشغول ترجمه کتاب «خانم مرکل» نوشته داوید زافیر است، اضافه‌کرد: نویسنده با دست‌مایه قرار دادن این اعلام که خانم مرکل صدراعظم فعلی آلمان دیگر برای سال ۲۰۲۲ داوطلب صدراعظمی نیست و می‌خواهد بازنشسته شود، رمان طنزآلودی نوشته که چند ماه پیش وارد بازار کتاب آلمان شد و بلافاصله در صدر پرفروش‌ترین آثار ادبی اشپیگل قرار گرفت. مرکل بازنشسته به‌همراه همسر و سگ‌شان به روستایی در یکی از ایالات آلمان می‌روند. در محل زندگی آن‌ها مرگی اتفاق می‌افتد و مرکل باور ندارد این مرگ عادی باشد. نقش کارگاه خصوصی تفننی را بازی می‌کند تا راز قتل را پیدا کند. کتاب با مرکل و همسرش طنز و شوخی دارد. چاپ این کتاب و پرفروش شدن آن نشان از جنبه زیاد سیاست‌مداران آلمانی دارد که اجازه می‌دهند تا ریزترین جزییات مورد تمسخر قرار بگیرند؛ از عادت‌های عجیب‌وغریب‌شان تا مدل لباس پوشیدن و مدل مو.