گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیذارتا موهانتی از ساکنان شهر بوبانسور مرکز ایالت اوریسا در ۴۵۰ کیلومتری دهلی‌نو است. عشق او به گرد آوردن کتاب‌های کوچک و مینیاتوری بیش از یک دهه پیش شکوفا شد و امروز می‌تواند ادعا کند بزرگ‌ترین گنیجنه کتاب‌های بندانگشتی را در قاره آسیا در اختیار دارد. گرچه موهانتی بیشتر سراغ نسخه‌های انگلیسی رفته اما وقتی کتابی مینیاتوری از شعرهای رابیندرانات تاگور (شاعر نامدار هندی) را به زبان مجارستانی هم یافت، آن را به گنجینه خود افزود.

بیش از ۶۰ نسخه قرآن تاریخی و ارزشمند از گوشه و کنار دنیا، نسخه‌های عتیقه و قدیمی از رباعیات حکیم عمر خیام، بیش از ۲۰۰ نسخه مینیاتوری از کتاب مقدس مسیحیان و کتاب‌های مصور کودکان از گنجینه این شهروند هندی عاشق کتاب وجود دارد. قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین نسخه هم یک سالنما مربوط به قرن ۱۶ میلادی است. او سال ۲۰۰۳ چند نسخه بندانگشتی بهگَود گیتا (مهم‌ترین و اسرارآمیزترین بخش حماسه هندی ماهابهاراتا) را در شهر مدرس خرید و از همان زمان شیفته کتاب‌های مینیاتوری شد.

Miniature 1

موهانتی ۴۵ ساله مهندس و در حوزه کسب و کار خانوادگی معدن و فولاد فعال است. او امروز تنها هندی عضو جامعه کتاب‌های مینیاتوری آمریکاست و بیش از ۴۲۰۰ کتاب عتیقه، نایاب و تازه در گنجینه خود دارد؛ از جمله مجموعه‌ای از کتاب‌های تاریخی ویلیام شکسپیر، نویسنده نامدار ادبیات انگلیس و جهان. موهانتی می‌خواهد با کمک دولت هند نخستین و تنها موزه کتاب‌های مینیاتوری را در بوبانسور راه بیندازد و خودش مدیریت آن را بر عهده بگیرد.

یکی از نایاب‌ترین کتاب‌های موجود در گنجینه سیذارتا یک نسخه قدیمی خرده اوستا (کتاب دینی زرتشتیان) به زبان گجراتی است. او این کتاب را در یک حراجی آنلاین خرید و سپس نسخه‌ای دیگر را از یک خانواده ایرانی گرفت که برای جد بزرگ آنها بود. موهانتی ۲۸ کتاب مینیاتوری از پروپاگاندای حزب نازی هم دارد و معمولا پس از بازگشت از کار، در خانه نسخه‌های قدیمی و آسیب‌دیده را مرمت و از گنیجنه ارزشمند خود مراقبت می‌کند.

Miniature 2