سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «چهارده شب» سروده مجید صالحی در بخش شعر محاوره بزرگسال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شایسته تقدیر شد. 

صالحی با این توضیح که کتاب «چهارده شب» شامل ۹۰ ترانه است به هنرآنلاین گفت: اشعار با زبان محاوره‌ بیان شده است به‌گونه‌ای که تصاویر شاعرانه در هر ترانه کارکردهای خاص خود را دارد. این کتاب نگاهی عمیق اما ساده به فضای موجود اجتماع و روابط عاشقانه دارد که گاهی این دو موضوع هم‌زمان در ترانه‌ها شکل می‌گیرد بدون این‌که دچار تزلزل زبان یا محتوا شده باشد.

او «چهارده شب» را نگاهی متفاوت از شعر محاوره و ترانه دانست و ادامه داد: این اثر بسیار صمیمانه و خودمانی بیان شده و مانند فیلم‌های اجتماعی مخاطب را با خود همراه می‌کند. نقطه‌عطف کتاب نوع چیدمان ترانه‌ها با اشراف کامل به اوزان شعری است. وزن‌های مختلف شعری با دایره وسیع لغات پشت سر هم در کتاب خودنمایی می‌کند و این فراوانی وزن و کلمات مخاطب را خسته نمی‌کند. از نظر موضوعی هم چیدمان با محور عاشقانه، اجتماعی، سیاسی و اعتراضی است.

صالحی که کتاب «حیثیت» را نیز آماده چاپ دارد، افزود: این اثر سومین کتاب شعر با زبان محاوره و ماحصل ۲۳ سال شعر گفتن و زیست شاعرانه من است. اشعار کاملا موضوع محور هستند و سعی کردم بیشتر از قبل مخاطب را درگیر این‌گونه شعرنویسی کنم. بیشتر اساتیدی که کتاب را قبل از چاپ مطالعه کرده‌اند اذعان داشتند که بیشتر این ترانه‌ها به‌نوعی سروده شده که گویا چندین شاعر در کنار هم با ذهنیت‌های متفاوت به نگارش این مجموعه پرداختند.

مدیر انتشارات شانی کتاب «حیثیت» را شناسنامه‌ای از زیست و زندگی شاعرانه خود دانست و تصریح کرد: بیش از یک دهه به جمع‌آوری و نگارش این اشعار پرداختم. بیشتر شعرهای ‌کتاب توسط خوانندگان اجرا نشده و با اشراف بر این موضوع که دیده شدن هر کتاب ترانه‌ای منوط بر اجرا شدن آن آثار است، اشعاری را در این کتاب چاپ می‌کنم که هیچ آهنگساز و خواننده‌ای تا قبل از چاپ کتاب به آثار دسترسی نداشته است.

او تاکید کرد کتاب «حیثیت» که تا آخر سال نشر می‌یابد آخرین اثر مکتوبی است که منتشر می‌کند و دیگر تصمیم ندارد اشعار و ترانه‌هایش را به چاپ برساند.

مجید صالحی دانش‌آموخته کارشناسی رشته برق و کارشناسی‌ارشد ادبیات است. در حال حاضر مدیریت انتشارات شانی نخستین نشر تخصصی شعر کشور را به‌عهده دارد و تعداد زیادی از شعرای نام آشنای کشور را به جامعه ادبیات معرفی کرده است. صالحی کتاب اول خود را که مجموعه غزل است در سن ۱۸ سالگی و در سال ۱۳۸۰ با مقدمه زنده‌یاد حسین منزوی روانه بازار کرد. مجموعه دوم او در سال ۸۵ با عنوان «پاهای من کفشای تو» شامل ۶۰ قطعه ترانه و شعر محاوره است. «چهارده شب» آخرین کتاب نشر یافته او محسوب می‌شود.

ترانه‌های صالحی با صدای خوانندگانی هم‌چون محمد علیزاده،  فریدون آسرایی، محسن ابراهیم‌زاده و ایوان بند روانه بازار موسیقی شده است. با آهنگسازانی چون بهروز صفاریان، سیروان خسروی، محمدرضا چراغعلی، بهنام کریمی، مهدی یغمایی، مرتضی لطفی و مهرداد نصرتی همکار داشته است.

کسب جوایزی هم‌چون شب‌های شهریور ۱۳۸۸، جایزه شعر عاشورایی شیراز ۱۳۹۹، جایزه شعر غزل بندرعباس ۱۳۸۵، جایزه شعر گریز آهوانه مشهد ۱۳۸۲و....هم‌چنین راه‌اندازی اولین کانون ترانه شعر البرز در سال ۱۳۹۸ در پرونده کاری او دیده می‌شود.