سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شهرام سلطانی مدیر انتشارات آرون، با این توضیح که از ابتدای سال جدید تاکنون 60 کتاب از سوی این انتشارات منتشر شده به هنرآنلاین گفت: به تازگی کتاب "فرهنگ دوستی- گفت‌وگو با قصه‌گویان ایران و جهان" نشر یافته است. سودابه امینی در این اثر با قصه‌گویان قدیمی ایرانی و خارجی مصاحبه کرده و نظریات آن‌ها را بازتاب داده است. حسین تولایی، صغری موسوی، مختار زارعی، ایسکوهی آوتیسیان و امیلی آندراده از جمله این قصه‌گویان هستند.

او افزود: کتاب "زنان، دختران، ادبیات کودک" به قلم سیدعلی کاشفی‌خوانساری نیز یکی از آثار جدید است و در آن رابطه زنان و دختران با ادبیات کودک مطالب جالبی ارائه شده که به رشد همه جانبه ادبیات کودک منتهی می‌شود.

سلطانی کتاب "مرکز ادبی سمرقند در شاهراه تاریخ" به قلم پروفسور صدری سعدی که استاد دانشگاه تاجیکستان است را از تازه‌های این انتشارات دانست و تصریح کرد: از دیر باز به صورت غیررسمی و البته شفاهی عقیده بر این بوده که سمرقند در تاریخ فرهنگ مردم تاجیک، مقام بزرگی داشته ولی در رشته ادبیات ممتاز فارسی نقش آن بسیار کم رنگ بوده است. این در حالی است که شاعر بزرگی هم‌چون رودکی در سمرقند به دنیا آمده و در همین محیط ادبی پرورش یافته است. همین‌طور شاعر بزرگی مانند کمال خجندی که مدت زیادی را در سمرقند زندگی کرده است. نویسنده در این اثر حقایق تاریخی را روشن می‌کند و نوشته او شامل زندگی‌نامه و آفرینش‌های ادبی شاعران سمرقند در قرن‌های مختلف است.

او از انتشار کتاب 8 جلدی "فرهنگ نام‌های کهن و باستانی" نوشته مصطفی پاشنگ گفت و ادامه داد: از این مجموعه هشت استان تاکنون منتشر شده و باقی استان‌ها نیز توسط نویسنده در دست نگارش است. فرهنگ استان فارس، تهران، اصفهان، خوزستان، لرستان، گیلان، مازندران و کرمان تاکنون نشر یافتند.

سلطانی از چاپ "دانشنامه هویت‌شناسی مردمان سرزمین نوروز" در 15 جلد به قلم کیوان پهلوان خبر داد و افزود: تمام اقوام، طوایف و نام خانوادگی افراد ایرانی از هند تا سوریه و از عربستان تا کشورهای تازه استقلال یافته شوروی در این مجموعه آمده است. مولف برای نگارش این مجموعه پانزده جلدی بیش از بیست سال تحقیق انجام داده و 2800 مصاحبه حضوری داشته است.

او از کتاب "سیری در پیش‌ پرده‌خوانی" به عنوان تازه‌های این انتشارات نام برد و اظهارداشت: این اثر به قلم شاهد پیوند نوشته شده است. نویسنده در کتاب به پیش پرده‌خوانی که به عنوان نمایشی کوتاه و مستقل با بازیگران محدود اجرا می‌شود پرداخته است. بازیگرانی هم‌چون نصرت‌الله کریمی، جعفر بزرگی، عزت‌الله انتظامی و مرتضی احمدی از پیشکسوتان این هنر هستند که مختصری از زندگی‌نامه آن‌ها نیز در کتاب آمده است.

سلطانی با این توضیح که کتاب "سنت معماری چهار ایوانی" نیز به‌زودی منتشر می‌شود، گفت: چهار ایوانی در بیشتر معماری‌های سبک قدیم انجام می‌شده است. کشورهای شرق آسیا مثل معابدی در هند، معبد هندو براساس ماندالا تا ایران و مکان‌هایی که به‌صورت کاخ بوده حتما چهار ایوان در چهار طرفه بنا قرار گرفته است. در ایران بیشتر معماری‌های سبک قدیم به این صورت بوده است.

او با بیان این‌که کتاب در دو بخش ترجمه و تالیف مکتوب شده، ادامه داد: النا پاسکالوا نویسنده بلغاری که هم اکنون استاد دانشگاه هلند است به بررسی این چهار ایوانی‌ها پرداخته است که توسط پگاه شربت‌دار ترجمه شده و او با پرداختن به یک‌سری معماری در بارگاه امام رضا (ع)، مسجد جامع اصفهان و چندین بنای قدیمی که این چهار ایوانی در آن‌ها هم اجرا شده است بخشی را هم تالیف کرده است که در 758 صفحه نشر می‌یابد.