به گزارش هنرآنلاین به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب "سامان عشق"، روایتی از زندگی شهید مدافع حرم سعید سامانلو از زبان همسر شهید، دوشنبه دوم اردیبهشت ماه با حضور سعید اوحدی رییس و سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله و خانواده شهید سامانلو در معراج شهدای تهران برگزار شد. 

همسر شهید سعید سامانلو نخستین سخنران مراسم بود و گفت: کتاب "سامان عشق" درباره دو تن از عزیزترین افراد زندگی‌ام است. کتاب با خاطرات کودکی من با پدر شهیدم آغاز می‌شود و به عاشقانه‌هایم با شهید سعید سامانلو می‌رسد. از همه کسانی که شرایط انتشار این کتاب را فراهم کردند، سپاسگزارم. 

اوحدی: خواندن زندگینامه شهدا باعث می‌شود سیر کمال آنان را ببینیم

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه با تبریک به مناسبت نیمه شعبان گفت: شهدایی که از ارزش‌های اهل بیت(ع) دفاع کردند و پیکرهای پاکشان از این مکان مقدس تشییع شد، قطعا از منتظران حضرت ولی‌عصر(عج) بودند. صحبت کردن در این مکان که شهدا در آن قرار گرفته‌اند، کار دشواری است. شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم از اینجا تشییع شده‌اند و ما همیشه به آنان مدیون هستیم. 

او اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی، ما شهدا را دیدیم، با خانواده‌هایشان دیدار کردیم و از عظمتشان آگاه شدیم. خانواده شهدا به چنین برنامه‌هایی نیاز ندارند و در واقع ما به آنان نیاز داریم. هیچ تجلیلی از خانواده شهدا نمی‌تواند با یک لحظه حضور شهید عزیزشان برابری کند. شهدا زنده‌اند و حتما همه جا حضور دارند. قرآن کریم درباره زنده بودن شهیدان مبالغه نکرده و حتی یک لحظه هم نباید در زنده بودنشان تردید کنیم. 

اوحدی ادامه داد: بهشت مراتبی دارد و خداوند شهدا را در عالی‌ترین مراتب آن جای می‌دهد. شهدا به این مراسم‌ها نیاز ندارند و ما انسان‌های زمینی به این یادآوری‌ها نیازمندیم. شهیدان در بلندای قله‌های کمال، به ما انسان‌های عقب‌مانده بشارت می‌دهند. 

او درباره مدافعان حرم گفت: کاری که شهدای مدافع حرم کردند از درک ما فراتر است و نمی‌توانیم به خوبی عظمت ایثارشان را درک کنیم. اگر مراسم محرم و صفر را برگزار می‌کنیم، به برکت خون شهداست. شهیدسامانلو و بقیه شهدا، سیر تکاملی را طی کردند تا به نقطه کمال رسیدند و جان خود را در راه اسلام فدا کردند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری افزود: خواندن زندگینامه شهدا از این جهت اهمیت دارد که می‌توانیم این سیر کمال را به خوبی ببینیم. لحظات آخر شهیدحججی را ببینید، در حالی که می‌داند قرار است سر از تنش جدا کنند، ذره‌ای ترس و تردید در چهره‌اش دیده نمی‌شود. در هر شرایط سختی باید به شهدا متوسل شویم تا بحران‌ها را پشت سر بگذاریم. مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم جوانان را خطاب قرار می‌دهند، جوانانی که در مسیر شهدا هستند. امیدوارم بتوانیم در راه شهدا گام برداریم و قدردان رشادت‌هایشان باشیم. 

سردار کوثری: سپاه پاسداران خودش را خادم مردم می‌داند

سردار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سخنران بعدی نشست بود که ابتدا تاریخچه‌ای از روزهای نخست انقلاب اسلامی و تاسیس سپاه پاسداران بیان کرد و گفت: انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی و پیروزی بر طاغوت زمان، اتفاق بزرگی بود و کسی نمی‌توانست تصور کند کسی به شرق و غرب گرایش نداشته باشد و گفتمان خودش را مطرح کند. امام(ره) به هدف خود یقین داشت و کلامش همیشه منطبق با خواست خدا بود. به همین دلیل جوانان عاشق ایشان شدند. نخستین شهید انقلاب را نیز خود حضرت امام(ره) تقدیم کرد و شهید مصطفی خمینی را به اسلام هدیه داد. 

او افزود: پس از رای مردم به جمهوری اسلامی، این نظام تشکیل شد و فدا شدن در راه این مکتب، ارزش خود را باز یافت. این حکومت طبیعتا برای مستکبران قابل پذیرش نبود و به همین خاطر دشمنی خود را آغاز کردند. در اینجا نیاز به تاسیس سپاه پاسداران حس شد، چرا که حکومت‌داری بدون قدرت امکان‌پذیر نیست. البته این قدرت خودش را خادم مردم می‌داند. سپاه پاسداران در روز دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ راه‌اندازی شد و فداییان امام(ره) در این تشکیلات جای گرفتند.

سردار کوثری ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی نیز این سربازان با کم‌ترین امکانات در مقابل دشمن ایستادگی کردند و عاشقانه به یاری ولایت آمدند. اگر می‌بینید شهید سامانلو این‌چنین عاشقانه می‌رود، از کودکی عاشق اهل بیت(ع) تربیت شده که می‌تواند در راه خدا گام بردارد. در چند سال اخیر در بحث دفاع از حرم شاهد یک حماسه بودیم و بسیج جهان اسلام که مد نظر امام راحل بود، تشکیل شد. جوانان برومند از افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه، ایران و... با هم متحد شدند و در مقابل تکفیری‌ها و اربابانشان قد علم کردند. 

او توضیح داد: این بلایی که بر سر آمریکایی‌ها آمد، نتیجه رشادت جوانان اسلام است. هدف نهایی آن‌ها مطمئنا ایران بود و می‌خواستند جلوی ترویج اسلام ناب را بگیرند. در سال ۱۳۴۶ رژیم غاصب صهیونیستی بخش‌های زیادی از فلسطین، سوریه، صحرای سینا و... را گرفت و می‌گفت از نیل تا فرات را از دست مسلمانان می‌گیرم. با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها اسرائیل دیگر یک وجب هم جلو نیامد، بلکه جلوی ریاست آمریکا در منطقه نیز گرفته شد. امیدوارم بتوانیم در مسیر شهدا قدم برداریم و تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) و پر شدن جهان از عدل و داد، در این راه بمانیم.

در پایان این مراسم از خانواده شهید سامانلو تقدیر و کتاب "سامان عشق" رونمایی شد. اجرای گروه سرود سفیر عشق و شعرخوانی احمد بابایی بخش‌های دیگر این مراسم بود.