سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، ارمغان بهداروند شاعر و پژوهشگر، درباره آثاری که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: پس از انتشار مجموعه شعر "اهل قبور" در سال ۱۳۹۶ که دربرگیرنده جدیدترین شعرهای اجتماعی‌ام بود تلاش کردم پژوهش ناتمامی که در شعر شاعران خوزستان داشتم را تکمیل کنم.

او ادامه داد: این پژوهش که در تدوین نهایی، عنوان "دهه‌های درد" را برای آن انتخاب کرده‌ام به زودی توسط نشر خوارزمی منتشر خواهد شد. در این پژوهش به بررسی درون‌مایه‌های اجتماعی شعر شاعران خوزستان در فاصله سال‌های شصت تا هشتاد پرداخته‌ام و امیدوارم در شناخت شعر این سرزمین قدمی اندک کمک کند.

بهداروند به دلیل حضور در حوزه تئاتر در سال‌های اخیر این مجال را داشته که یادداشت‌هایی در معرفی، نقد و تحلیل آثار نمایشی، کتب، رویدادها و مواجهات اجتماعی بنویسد و به پیشنهاد یکی از دوستان ناشر نمایشی، مجموعه یادداشتی به نام "یک صندلی خالی" را جمع‌آوری کرده که در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۸ به دوست‌داران هنر تئاتر تقدیم خواهد کرد.

او درباره موضوع این یادداشت‌ها، توضیح داد: اغلب مطالب برگرفته از صفحه اینستاگرام خودم و مطالب منتشر شده در روزنامه‌ها، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های تئاتری است که پیرامون اتفاقات تئاتری اخیر نوشتم و برخی بایدها و نبایدهای اجرایی، تولید و مدیریت این حوزه را به چالش کشیده‌ام. اعتقاد به اثربخشی و فرهنگ آفرینی تئاتر که توام با رویکرد انتقاد و اصلاح اجتماعی است نیز در این نوشته‌ها تاکید شده است.

بهداروند در دیگر کوشش خود مقارن با تاکید بر نظریه "شعر مدنی" و مواجهات متمایزی که این وضعیت‌نویسی در شعر امروز ایجاد کرده از کورش کرم‌پور شاعر و پژوهشگر آبادانی می‌خواهد گزیده‌ای از شعرهای پنج مجموعه منتشره شده او را با این محور پیشنهاد دهد که به عنوان کتابی مستقل و با نام احتمالی "غم‌های پیاده‌رو" توسط نشر سوران منتشر خواهد شد.

او این کتاب را مروری بر چهار اثر با عناوین "مخاطب ممنوع"، "به من که رسیدی بپیچ"، "اندیمشک پلاک ۹" و "اهل قبور" دانست و افزود: معتقدم، شعر امروز بیشتر باید نگران مولفه‌های اجتماعی و پیش نیازهای مدنی مردمی باشد که خود را در هنر جستجو می‌کنند و علاقمندند درد و رنج این روزگار را به لحن و لهجه هنر بشنوند.

این شاعر ادامه داد: در پژوهشی دیگر که افتخار همکاری با دکتر نجمه دری دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس را خواهم داشت، تلاش داریم فهرستی از کتب نقد، بررسی و تحلیل شعر امروز را فرهنگ‌گونه معرفی نماییم که منبع در دسترسی برای دانشجویان و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی باشد.

ارمغان بهداروند، متولد ۱۳۵۳ است. او از سال ۷۳ فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه‌های هنری آغاز کرد. در طی این سال‌ها آثار مکتوب متعددی از او منتشر شده. بهداروند که دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد مشغول تدریس در دانشگاه‌های تهران است.