سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، این نشست با حضور محمدعلی علومی دبیر علمی جشنواره، علیرضا گیلانپور دبیر اجرایی، محمدحسن حیاتی‌پور مدیرهنر و رسانه‌ای و بهزاد باشو مشاورهنری بخش کاریکاتور برگزار شد و اجرای آن به عهده رضا رفیع طنزپرداز بود.

در ابتدا محمدعلی علومی خود را پایه‌گذر این رویداد دانست که یکی دو سال پس از زلزله بم برگزار می‌شود و افزود: این جشنواره را برپا کردیم تا ثابت کنیم بم و وطن زنده‌اند. پس از وقفه‌ای 12 ساله از همان افراد قدیمی که در طنز و کاریکاتور درجه یک هستند و در جشنواره نخست حضور داشتند خواستم که دوباره همراهی کنند و آن‌ها بدون تعلل پذیرفتند.

دبیرعلمی جشنواره با این توضیح که رضا رفیع در برگزاری جشنواره قبلی نقش مهمی داشت، ادامه داد: این جشنواره به شکلی تداوم رویداد قبلی است که با شعار "خنده را از دل ویرانی درآوردن" فقط به شکل نو و جدیدی برگزار خواهدشد. استمرار این جشنواره بسیار مهم است و امیدوارم میهمانانی نیز از کشورهای فارسی زبان همسایه داشته باشیم.

علومی رواج فکاهی را از اهداف مهم جشنواره سراسری طنز "چرند و پرند" دانست و تصریح کرد: امیدوارم پس از برپایی جشنواره میهمن ما شاهد شادی و خوشحالی باشد. میهمانان ویژه و برجسته‌ای از طنزپردازان کردستان و کرمانشاه برای حضور در این رویداد دعوت شده‌اند.

او سپس به قرائت بیانیه جشنواره پرداخت.

در ادامه علیرضا گیلانپور با تاکید بر این که جشنواره به همت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برگزار می‌شود، افزود: جشنواره سراسری طنز "چرند و پرند" نخستین رویدادی است که کاملا مستقل برگزار می‌شود و قرار است به استقلال خودش ادامه دهد و روی پای خود بی‌ایستد.

او با این توضیح که جشنواره با موضوع آزاد و در 6 بخش شعر، نثر، داستان کوتاه، مقاله، کاریکاتور و استندآپ کمدی برگزار خواهدشد، گفت: معرفی و استفاده بی‌بدیل از توان‌مندی‌ها در زمینه‌های تاریخ فرهنگ و هنر فاخر این مرز و بوم و ایجاد بستری مناسب برای تقویت و ظهور استعدادهای هنری و ادبی در حوزه طنز از اهداف برپایی این رویداد محسوب می‌شوند.

دبیراجرایی جشنواره با بیان این که آثار منتخب در قالب کتاب منتشر می‌شودن، اضافه کرد: آثار منتخب در گروه‌های وابسته به جشنواره در فضای مجازی بازنشر خواهندشد. هر فردی نیز می‌تواند هم‌زمان در همه بخش‌ها شرکت کند.

به گفته گیلانپور، نخستین جشنواره سراسری طنز "چرند و پرند" 16 و 17 اسفندماه در ایامی که دهخدا از دنیا رفته است برگزار می‌شود.

همچنین بهزاد باشو با مرور جشنواره قبلی توضیح داد: از افرادی هستم که بعد از زلزله در محیط حضور یافتم. گروهی روزها در میدان شهر و شب‌ها در چادرها حضور پیدا می‌کردیم تا طنز را به مردم تزریق کنیم و طنز شفاهی را بگردانیم.

او با یادآوری این که جشنواره بعد از 12 سال به حمایت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید پایه‌گذاری می‌شود، ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب این دوره مسابقه استندآپ کمدی است. طنزپردازی جزو فرهنگ عمومی ما در استان‌های مختلف است. شوخی و مطایبه همیشه بوده است. حالا هویت حرفه‌ای‌تری پیدا کرده است. به طنز علمی نگاه نمی‌شد و نوعی سرگرمی بود. جشنواره این حسن و اتفاق را رقم زد که به طنز شکل علمی بدهد.

مشاورهنری بخش کاریکاتور افزود: حتی در زمان جنگ مردم مجله فکاهی می‌خریدند و طنز و کاریکاتور در سبد خانواده‌ها وجود داشت. در این سال‌ها تولید طنز و کاریکاتور مصرف‌گرایانه شده است. طنزی را دنبال می‌کنیم که موجب تفکر و تعلق و خردورزی شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره 20 دی‌ماه اعلام شده. برگزاری نمایشگاه کاریکاتور 10 تا 17 اسفندماه مشخص شده و جشنواره 16 و 17 اسفندماه در کرمان، شهرستان بم ارگ جدید برگزار می‌شود.