سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فیض شریفی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر معاصر از آثارش در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: دوستان فرهنگور وقتی ما را می‌بینند، می‌گویند: چه خبر از شعر زمان ما؟ ما به وظایف خود عمل کردیم و فکر نمی‌کردیم که عمر، ما را کمک کند که این کار عظیم را به سامان برسانیم. سال ها این عرصه گشاده بود و کس را جرات ورود به آن را نداشت. ما در بحر غمش غوطه زدیم و گفتیم یا غرقه می‌شویم یا گوهری می‌آوریم:قصد تو مخاطره است؟ خواهم کردن/ تا سرخ کنم روی یا گردن.

فیض شریفی گفت: روز نخست قرارداد ما با انتشارات نگاه 15 جلد بود تا با 5 جلد شعر زمان استاد محمد حقوقی به 20 برسد. به ترتیب شعر زمان ما شامل این‌هاست:

1-احمد شاملو        محمد حقوقی

2-اخوان ثالث        محمد حقوقی

3-سهراب سپهری   محمد حقوقی

4-فروغ فرخ زاد    محمد حقوقی

5 -نیما یوشیج      محمد حقوقی

6-سیمین بهبهانی  فیض شریفی

7-سیاوش کسرایی فیض شریفی

8-منوچهر آتشی   فیض شریفی

9-سیدعلی صالحی  فیض شریفی

10-نادر نادرپور     فیض شریفی

11-نصرت رحمانی  فیض شریفی

12-یدالله رویایی   فیض شریفی

13-حمید مصدق    فیض شریفی

14-حسین منزوی   فیض شریفی

15-شمس لنگرودی  فیض شریفی

16-شفیعی کدکنی  فیض شریفی

17-فریدون مشیری  فیض شریفی

18-فریدون توللی    فیض شریفی

این کتاب ها را انتشارات نگاه منتشر کرده است.

از این مجموعه دو کتاب زیر چاپ است: شعر زمان علی بابا چاهی و اسماعیل خوئی. و ازمجموعه ی بالایی کتاب شعر زمان سیاوش کسرایی به دلایلی به چاپ های بعدی نرسید.

شریفی خبر داد: شعر زمان حمیدمصدق چاپ می‌شود ولی شعر زمان مشیری، روی جلد هم خورده ولی وراث این شاعر براین باورند که این نگارنده با نقد خود بر پدرشان جفا کرده‌ایم!

او گفت: بنده  تاکنون حدود 20000 صفحه شعر شاعران معاصر را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ام و یک کتاب 400 صفحه‌ای درباره  نیمایوشیج، شاملو، اخوان ثالث، سهراب سپهری و فروغ فرخ زاد نوشته‌ام که زیر چاپ است. این‌ها جدا از نقدهایی ست که درباره  شاعران جوان تر نوشته‌ام.

شریفی در ادامه به آثار دیگرش اشاره کرد و گفت: به جز این‌ها دو کتاب ترجمه شعر از من و دخترم و مریم قائدی در انتشارات مرو داریم. و کتاب‌های:

1-غریقی خاموش در کولاک زمستان  انتشارات ابتکار نو

2-کیمیای رحمانی  انتشارات نوید شیراز 

3-عاشقانه های شمس لنگرودی ناشر هیرمند

4-غم دونده در همراهی با موراکامی ناشر نوید شیراز

5 -مردی به نام شیراز، انتشارات نوید با همکاری رایحه ی مظفریان

6-ویس و رامین انتشارات نوید شیراز

7 -عشق برآستانه (چند و چونی با نصرت رحمانی) انتشارات نوید شیراز

8 -زیباترین زمین (شعر) انتشارات لطیفی

9-ترانه های پرتشویش انتشارات روشن مهرتهران

10 -ساختارگرایی نوین  انتشارات نوید شیراز 11-- یک صندلی برای نشستن کنار تو (نقد غزل و غزل های شاعران معاصر) انتشارات نگاه

12-خیام و پساخیامیان  انتشارات نگاه

و آثار نمایشی :

1- دو نمایش در کتاب غم دونده : ناشر نوید شیراز

2-آناکارنینا و چند نمایش دیگر  نشر نگارش

3-می‌خواهم با بعضی‌ها فرار کنم   نشر نگارش

4-نمایش‌نامه‌ قائم مقام  نشر نگارش

5—نمایش‌نامه مثل باران روسپی  نشر نگارش 6 --نمایش نامه رساله ی حسنک وزیر ناشر علمی -فرهنگی

در مجموع باید 35 کتاب در نمایشگاه امسال داشته باشم.

شریفی درباره جابه جایی دوباره نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلی گفت: بهتر شد که نمایشگاه تهران به مصلی برگشت. نمایشگاه پیشین دور بود. پارسال با وجود تمهیداتی که دیده بودند، مسافت راه، مسافران را خسته می‌کرد.

او ادامه داد: چند انتقاد دوستانه هم از رسانه‌ها و نمایشگاه و ناشران عزیز دارم. بعضی از رسانه‌های داخلی  بیشتر کارهای شاعران و نویسندگان دولتی را تبلیغ می کنند، گویا ما شهروندان درجه ی دوم این مملکت هستیم. دوربین بعضی از این رسانه‌ها به سمت کتاب‌های ناشرانی زوم می کند که وزارت ارشاد آنها را چاپ کرده است.

شریفی گفت: هنرمندان دولتی مرتب طبقه  دوم نمایشگاه نشسته اند و درباره ی کتاب های خود، داد سخن می دهند و ما هم از این پایین به محاسن آنها می نگریم. دولت اعتدالی باید ترازوی خود را متوازن کند. ناشران عزیز هم سعی کنند تمام کتاب‌ها را به نمایش بگذارند. بعضی از کتاب‌های لاغر کم قیمت گاهی آن زیرها خاک می خورند.

این منتقد معاصر گفت: در واقع در ایران ما 6 تا 8 ناشر بزرگ داریم. مابقی از روی کتاب های آنها نسخه برداری و کپی می کنند. الان حدود 6000 هزار ناشر داریم که مبالغی از پیران درحال احتضار و جوان های تازه کار می گیرند و کتاب های آنها را چاپ می کنند.  ارشاد اسلامی به عوض آن که  نوشته‌های شاعران و نویسندگان را ممیزی یا سانسور کند به این مسائل بپردازد.

شریفی ادامه داد: این کتاب ها باید دیده شوند ولی بعضی از ناشران کتاب ها را می گذارند زیر بغل مولف و آنها را راهی خانه می کنند. این دوستان که شعر و داستان چاپ می کنند باید بدانند که الان هیچ کدام به فروش نمی‌رود. فقط ترجمه رمان‌های عشقی بعضی از نویسندگان یک قرن پیش به فروش می رود و کتاب های ترانه که ترانه سرایان خود با تار و تنبور و هیات مطلوب برای امضاء به نمایشگاه می آیند یا کتاب‌های هنرپیشه هایی که فعلن در سینما کاری ندارند و به سنگر و خاکریزهای ادبی پناه آورده‌اند.

او گفت: این‌ها وقتی به نمایشگاه می آیند تظاهرات راه می افتد و نویسندگان و شاعران و محققان موجه ،مبهوت و مبغون به این واقعه می نگرند. اینها به جای خود، خوب است. ممکن است حضور آنها باعث شود که مردم چند کتاب خوب هم ببینند و بخرند.

به قول سعدی :

گر بماندیم به دیده بردوزیم

جامه ای از رقیب چاک شده

 

گر نماندیم عذر ما بپذیر

ای بسا آرزو که خاک شده