خبرگزاری هنرآنلاین: شورای هنر مهم‌ترین مرکز تصمیم‌سازی در هنر کشور محسوب می‌شود. این شورا که چند سالی آنچنان فعال نبود در دولت سیزدهم احیا شد تا از ظرفیت آن برای ارتقای هنر ایران اسلامی، استفاده شود. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شورای هنر، میزبان آقای دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو دبیر این شورا بودیم. بیان برخی جزئیات از مصوبات شورای هنر بخشی از موارد مطرح شده در گفتگوی ما و آقای ایمانی خوشخو بود.

در ابتدای گفتگو از محمد حسین ایمانی خوشخو درباره وظایف شورای هنر و دلایل احیای این شورا در دولت سیزدهم سوال کردیم که وی در پاسخ به این سوال گفت: شورای هنر یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به شکل تخصصی در حوزه هنر فعالیت می‌کند. همانطور که می‌دانید کار شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری و تصویب‌آیین‌نامه‌هایی است که برای مراکز فرهنگی و آموزشی نقش بالادستی را دارد. شورای هنر  از سال 1388 تعطیل شده بود و همان زمان برای پر کردن خلا نبودِ این شورا یک کمیسیون هنر و معماری در شورای عالی تشکیل شد و برخی از کارهایی که قرار بود شورای هنر انجام دهد به آن کمیسیون منتقل شد. اواخر دولت دوازدهم شورای هنر مجددا شکل گرفت و یک جلسه هم برگزار کرد. اما در دولت سیزدهم، دکتر اسماعیلی عزمش را جزم کرد که این شورا مجددا فعال شود و بتواند خلاهایی که در حوزه سیاست‌گذاری در مسائل هنری وجود دارد را از بین ببرد. از تاریخ شروع دولت جدید تا کنون شورای هنر هر دو هفته یکبار جلسه‌ای با حضور همه اعضای حقیقی و حقوقی برگزار می‌کند. اعضای حقیقی، مسئولین دستگاه‌های فرهنگی هنری و اعضای حقوقی برخی از هنرمندان و هنرشناسان کشورمان هستند. علاوه بر این برخی از مدعوین به عنوان صاحب نظر به برخی از جلسات شورا دعوت می شوند.

بازدید «محمد حسین ایمانی خوشخو» دبیر شورای هنر از هنرآنلاین

دبیر شورای هنر درباره عملکرد این شورا عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین کار شورای هنر، تصویب سندهای بالادستی درباره موضوعات هنری است. به عنوان مثال ما در حوزه معماری، مخصوصا معماری ایرانی اسلامی سند مصوبی نداشتیم. سند معماری ایرانی اسلامی در شورای هنر و با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و ابلاغ شد. دومین سند مصوب شورا، سند موسیقی بود. فرایند به نتیجه رسیدن سند موسیقی به دلیل حساسیت‌ها و نظرات مختلفی که در این حوزه وجود دارد و مشکلات عدیده‌ای که این هنر با آن مواجه است، نزدیک به هشت سال به طول انجامید. خوشبختانه این سند به تصویب شورای عالی رسید و توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ شد. البته هدف از ابلاغ سند موسیقی این نیست که تمام مشکلات موسیقی کشور مطرح و برای آن راه حل ارائه شود. سند ملی موسیقی تلاش کرده خطوط اصلی را درباره این هنر تصویب کند. مثلا تعیین تکلیف درباره مسائل مرتبط با آموزش موسیقی، چه به شکل آکادمیک و چه به شکل آزاد یکی از مواردی است که در سند ملی موسیقی آمده. علاوه بر این در سند موسیقی ذکر شده است که بعد از صدور مجوز، هیچ دستگاه حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند آن مجوز را لغو کند. همچنین در سند آمده که در مسائل فقهی مرتبط با موسیقی، ملاک، نظر ولی فقیه است. حتی مصوب شده که با در نظر گرفتن حساسیت‌ها، صداوسیما در مسئله موسیقی فعالیت بیشتری داشته باشد. البته ذیل این سند «ستاد اجرایی کشور» هم شکل گرفت که جزئیات موارد مربوط به موسیقی را بررسی خواهد کرد. تشکیل «بنیاد ملی پویانمایی» دیگر مصوبه شورای هنر کشور بود. وظیفه اصلی این بنیاد حمایت از تولیدات فاخر پویانمایی است. می‌توان گفت با شکل گرفتن این بنیاد، هنرمندان حوزه انیمیشن صاحب یک تشکیلات حمایتی شدند که این اتفاق قطعا اثرات خوبی را به دنبال خواهد داشت.

بازدید «محمد حسین ایمانی خوشخو» دبیر شورای هنر از هنرآنلاین

ایمانی خوشخو درباره سایر سندهای مصوب شده در شورای هنر اضافه کرد: مصوبه دیگر این شورا درباره مسائل مرتبط با حراج‌ها یا همان اکسپو است. ما حراج‌هایی در تهران داریم که صرفا هنرمندان تراز اول در آن شرکت می‌کنند؛ اما جوانان مستعد نمی‌توانند در آن حراج‌ها حضور پیدا کند. ما در شورای هنر مصوبات خوبی درباره جوان‌هایی داشتیم که آثار خوبی دارند اما شناخته شده نیستند. راه‌اندازی شهر جهانی صنایع خلاق و فرهنگی هم مصوبه دیگر شورای هنر بود. طبق این مصوبه وزارت فرهنگ موظف است این شهر جهانی را با همکاری سایر دستگاه‌ها تاسیس کند. در حال حاضر هم سند تئاتر در دستور کار است که کلیات سند در جلسات پیشین مورد تصویب قرار گرفت. در دل مباحثی که درباره سند تئاتر به میان می‌آمد، ایجاد بنیاد تئاتر ملی ایران هم تصویب شد. این بنیاد که با بودجه مصوب تاسیس خواهد شد، باید از نمایشنامه‌هایی که ریشه ملی دارد حمایت لازم را به عمل آورد. سند سینما، سند هنرهای تجسمی و سند صنایع دستی و میراث فرهنگی هم مواردی است که در سال آینده در دستور بررسی شواری هنر قرار خواهند گرفت.

بازدید «محمد حسین ایمانی خوشخو» دبیر شورای هنر از هنرآنلاین

سوال دیگر ما درباره دیگر فعالیت‌های شورا بود که انجام شده و یا در مراحل پیگیری قرار دارد که ایمانی خوشخو در این باره عنوان کرد: بخشی از وقت شورای هنر به دریافت گزارش از دستگاه‌های دیگر اختصاص دارد. به عنوان مثال نمایندگان جشنواره‌های هنری به شورا آمدند و گزارش خود را ارائه کردند و نظر شورا را دریافت نمودند. هنر در آموزش و پرورش هم مورد دیگری است که توسط شورای هنر پیگیری می‌شود. هنر در آموزش عالی و رونق آن که بعضا در جشنواره‌های دانشجویی تجلی داشته و دارد مد نظر شورا خواهد بود. قرار است معاونت فرهنگی وزارت علوم به شورا بیاید و در این زمینه به شورای هنر کشور گزارش دهد تا مورد بررسی اعضا قرار بگیرد تا برای رونق هنر در آموزش عالی قدم مثبتی برداشته شود. آیین‌نامه صدور مجوز برای ساخت فیلم سینمایی و پروانه نمایش چندین سال بود که تغییری نکرده بود. این آیین‌نامه‌ها به شورای هنر آمد و مورد بررسی مجدد قرار گرفت و تصویب شد و در مرحله ابلاغ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. در مراحل اصلاح این آیین‌نامه سعی شده دغدغه‌های دست‌اندکاران هنر سینما برطرف و قانون به شکل شفاف‌تر عنوان شود. نظم یافتن هنرستان‌ها هم از مواردی بود که در شورای هنر مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این طرحی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای دیپلماسی هنر و سازماندهی آن به شورا ارائه شده و مورد بررسی اولیه قرار گرفته است. این طرح می‌تواند در ورود هنر ما به کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای منطقه نقش شایانی ایفا کند.