یکی از مسائل مهم و مغفول در فضای هنری کشور که به شکل شایسته به آن پرداخته نشده، مسئله نگاه تخصصی به اقتصاد هنر است. بایستی به اقتصاد هنر به عنوان یک حیطه کاملا تخصصی نگاه شود و در همین راستا، آموزش و هدایت‌گری لازم جهت تولید آثار با کیفیت و با بازدهی اقتصادی صورت پذیرد؛ این آموزش و هدایت‌گری به خصوص نسبت به افراد مستعدی که استعداد و علاقه هنری را داشته و قصد ورود به گونه‌های مختلف هنری را دارند، ضروری است. مدت کوتاهی است که «شرکت ماه» ذیل صندوق اعتباری هنر، تاسیس شده و این شرکت قصد دارد گام‌هایی جهت بهبود اقتصاد هنر بردارد. جهت آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و وظایف «شرکت‌ماه» با آقای سید علی شکرالهی مدیر عامل این شرکت گفتگو کردیم.    

سید علی شکرالهی درباره تاسیس «شرکت ماه» و دلایل شکل‌گیری این بنگاه که حیطه وظایف آن مسائل مرتبط با اقتصاد هنر است به هنرآنلاین گفت: بنده مدتی مشاور معاونت سرمایه‌گذاری صندوق اعتباری هنر بودم و با همکاری این معاونت چند برنامه جهت ارتقای اقتصاد هنر تعریف کردیم. یکی از این برنامه‌ها تاسیس مرکزی برای مسائل مرتبط به کسب و کار هنر بود. متاسفانه فاصله میان آموزش‌های هنری و بازار یک فاصله رها‌شده‌ای است. بنابراین برای کم کردن فاصله میان آموزش هنری و بازار و همچنین پیش برد مسائل مرتبط با کسب و کار هنر، «شرکت ماه» تاسیس شد. برای این شرکت وظایفی چون مشاوره، آموزش، شتابدهی، هدایت سرمایه و فضایی جهت ایجاد کار مشترک در زمینه‌های هنری تعریف شد. شایان ذکر است که ساختار لازم برای انجام این وظایف به مرور در حال شکل‌گیری است.

شکرالهی درباره بخش‌های مختلف نقش‌آفرینی «شرکت ماه» افزود: اولین حوزه ورود شرکت مسئله مشاوره است. در حوزه مشاوره هنری سعی کردیم از افرادی استفاده کنیم که هم شناخته شده بوده و هم دارای تجربیات درخور و شایسته‌ای باشند. ضمنا تلاشمان این است که هیچ نگاه سیاسی در انتخاب افراد دخیل نباشد. درباره شکل کار مشاوره هم باید بگویم، فرض کنید یک مجموعه‌ای می‌خواهد نمایشی را اجرا کند و در حوزه اقتصادی‌سازی آن دچار مشکل است؛ مشاور از «شرکت ماه» در کنار این پروژه حضور خواهد داشت و مسیر اقتصادی‌سازی نمایش را مدیریت خواهد کرد. ممکن است این مشاور از ایده تا اجرا وارد شود و یا اینکه چند روز پروژه را هدایت و مسیردهی کند و از آن خارج شود. دیگر حوزه فعالیت «شرکت ماه» در مسئله اقتصاد هنر حوزه آموزش است. برای آموزش هم ما دوره‌های کوتاه مدت تدارک دیده‌ایم که در همین راستا یک دوره تهیه‌کنندگی آماده برگزاری است که حسین پارسایی، مهرداد یارانی و برخی دیگر از افراد آشنا با اقتصاد نمایش، اساتید آن دوره خواهند بود. با آقای سعید ابوطالب توافق شده تا در زمینه برنامه‌سازی بسته‌ای آموزشی را ارائه کنند. آموزش ورود به بازار ان اف تی در زمینه هنرهای دیجیتال، همراه با هدایتگری هم از دیگر برنامه‌های ما است. همین طور در سایر گونه‌های هنری هم دوره‌هایی برگزار خواهد شد. شروع ثبت نام این کلاس‌ها از سال آینده خواهد بود. شایان ذکر است شرکت ماه یک بنگاه اقتصادی است و ما از شرکت‌کنندگان هزینه دریافت خواهیم کرد. البته تسهیلات و اعتباری خاص جهت افرادی که متقاضی شرکت در دوره‌ها هستند در نظر گرفته خواهدشد. علاوه بر این ما یک دوره سطح بالا هم در نظر گرفته‌ایم که بعد از پایان دوره اثری با اجرای شرکت‌کنندگان در دوره و با هدایت اساتید تولید خواهد شد.

سید علی شکرالهی

 

مدیر عامل شرکت ماه درباره دیگر اقدامات پیش روی شرکت اشاره کرد: نگاه اصلی ما در حوزه شتابدهی و هدایتگری است. برخی مجموعه‌ها مراجعه و ایده خودشان را برای ما مطرح می‌کنند. این طرح‌ها در بانک ایده ما جمع‌آوری، داوری و در حد ظرفیت مالی و امکاناتِ «شرکت ماه» در مسیر درست تولید قرار خواهد گرفت. علاوه بر این برای هنرمندان تجسمی برنامه ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. به عقیده ما حوزه جذاب و موثر ورود «شرکت ماه» حوزه شتابدهی است که تاثیرآن در اقتصاد هنر مشهود خواهد بود. بخش دیگر فعالیت ما هدایت سرمایه است. ما با مجموعه‌های مختلف سرمایه‌گذاری جلساتی برگزار کرده‌ایم. «شرکت ماه» حلقه میانی چرخه‌ایست که در «صندوق اعتباری هنر» وجود دارد. علاوه بر این کارگاه‌های دو روزه جهت رونق فعالیت هنری در استان‌های مختلف شکل خواهد گرفت. ادبیات اقتصادی در حوزه هنر فضای متفاوتی دارد و شرکت ماه می‌خواهد در حوزه ادبیات‌سازی برای اقتصاد هنر گام‌های جدی و مهمی بردارد.  نکته قابل ذکر این است که همه فعالیت‌های ما در راستای ارتقای اقتصاد هنر خواهد بود. به عنوان مثال ما در حوزه آموزش، ساختن اثر نمایشی را آموزش نمیدهیم بلکه دوره‌های تهیه‌کنندگی تئاتر را توسط اساتید برگزار خواهد شد.