سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری وصنعتی (فردا) صبح امروز سوم اردیبهشت ماه با حضور مسعود نجفی دبیر جشنواره، بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر و اصحاب رسانه برگزار شد.

بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر در ابتدای این نشست گفت: در دو دوره جشنواره فیلم و عکس پیام و مفاهیمی که در نظر دبیرخانه بود به نحو احسن منعکس شد و در فضای رسانه‌ای کشور انعکاس خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: یک جمع جوان و دانشگاهی و جهادی با اهداف مشخص این جشنواره را از ابتدا تا امروز همراهی کردند. بحث وهدف اصلی ما از برگزاری جشنواره فیلم و عکس فردا،  کمک به توسعه فرهنگ صنعتی است. امروز، ارتباط و تعامل بین هنرمندان و مراکز صنعتی بخصوص مستندسازان، عکاسان و فیلمسازان و ثبت فعالیت‌های صنعتی و نمایش آن به جامعه و ارتقا آن به  غرور ملی و تقویت خودباوری افراد جامعه بسیار کمک می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر با بیان اینکه جشنواره در راستای اهداف نظام و بحث اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت است افزود: یکی از اهداف ما  درباره فرهنگ صنعتی است و این  که فرهنگ صنعتی پیش شرط رشد کشور در توسعه صنعت است. برای تولید و خلاقیت باید زمینه و بستر لازم را فراهم کرد تا  به افزایش ثروت در جامعه منجر شود. با نهادینه شدن این صنعت آگاهی عمومی درباره صنعت و فناوری افزایش یافته و تولید ملی اهمیت واقعی پیدا می‌کند  و در صورتی که  فرهنگ صنعتی نهادینه شده باشد،  بحث محصولات داخلی، تولید داخل و ...نیز شکل جدی به خود می‌گیرد.

 وی درباره چگونگی شکل گیری فرهنگ صنعتی گفت: ما در جهاد دانشگاهی اعتقاد داریم، برای نهادینه کردن این فرهنگ ناچاریم از قابلیت‌های بالای هنر و بویژه فیلم وسینما که اثرگذارترین هنرها هستند استفاده کنیم،  چرا که پیام صنعت و مفاهیم آن را هنرمندان به شکل هنرمندانه وجذاب در قاب سینما ارائه می‌کنند. اگر باب گفتگو بین هنرمندان و صنعتگران ایجاد شود و آثار هنری خوبی با موضوعات صنعتی تولید شود، قطعا به فهم و دانش  جامعه می‌انجامد.

 رشیدی  با اشاره به این که  جشنواره امسال برای اولین بار است که در عسلویه برگزار می‌شود، گفت: جشنواره فیلم صنعتی چهارمین دوره است که برگزار می‌شود، اما ما همواره  یک رویکرد و ایده کلی در ذهنمان از ابتدا وجود داشت، و آن هم این بود که تا جشنواره برخلاف جشنواره‌های سینمایی مرسوم در یک فضای ابتکاری شکل بگیرد و از آنجایی که فیلم و عکس صنعتی است در یک فضای صنعتی برگزار شود. امسال با توجه به هماهنگی‌هایی که داشتیم و تاکید رئیس سازمان سینمایی وقت دکتر ایوبی در برگزاری جشنواره در خارج از شهر، با شرکت ملی پتروشیمی ایران هماهنگی‌های لازم انجام شد و طی دو روز جشنواره در منطقه عسلویه که قطب انرژی ایران است برگزار می‌شود.

مسعود نجفی دبیر چهارمین دوره جشنواره فیلم فردا نیز طی سخنانی بیان کرد: یکی از اهدافی که دنبالش بودیم محقق شد و توانستیم امسال جشنواره را از تهران خارج کنیم و به قطب صنعتی کشور ببریم. بهترین فضا برای جشنواره‌های موضوعی این است که در خارج از تهران برگزارشوند و حضور مدیران، رسانه‌ها و هنرمندان و صنعتگران اتفاقات خوبی را در این دوره از جشنواره رقم خواهد زد.

 وی با اشاره به برنامه‌های جشنواره فیلم "فردا" که نهم و دهم اردیبهشت در منطقه صنعتی عسلویه برگزار می‌شود، توضیح داد: برگزاری نشست‌های تخصصی سینما با حضور مجتبی میرطهماسب از جمله برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رود. همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره روز دهم اردیبهشت ساعت ۱۱ با برگزاری دو مراسم تقدیر از یک پروفسور و یک کارآفرین، مراسم نکوداشت زنده یاد مسعود معصومی عکاس صنعتی و بزرگداشت فرشاد فدائیان مستندساز صنعتی اجرا می‌شود.

نجفی تأکید کرد: بخش جنبی پتروشیمی این جشنواره شامل نمایش تعدادی فیلم و عکس با موضوع "پتروشیمی" است. خوشبختانه در این دوره از جشنواره آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شده است که از آن جمله می‌توان به ۱۳۶ اثر مستند و انتخاب ۳۱ اثر، ۸۱ اثر در بخش آیتم و انتخاب ۱۷ اثر، ۱۶ اثر در بخش پویانمایی و انتخاب ۵ اثر اشاره کرد. امیدوارم این جشنواره به خوبی برگزار شود و بازخورد خوبی در عسلویه داشته باشد تا بتوانیم دوره‌های بعدی آن را در این منطقه برگزار کنیم.

دبیر چهارمین دوره جشنواره فیلم "فردا" در ادامه بیان کرد: نمایشگاه‌های مختلفی از آثار هنرمندان حاضر در این جشنواره خواهیم داشت و همچنین آثار عکاسی مرحوم مسعود معصومی را که جزو اولین عکاسان صنعتی ایران محسوب می‌شود جمع آوری کرده‌ایم که در نمایشگاهی جدا به نمایش درخواهد آمد.

بهزاد رشیدی در خاتمه گفت: در اختتامیه این دوره از جشنواره، از چهار شرکت موفق و فعال در حوزه پتروشیمی تقدیر می‌کنیم. همچنین جایزه ویژه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به بهترین فیلم با این موضوع نیز اهدا می‌شود.

وی افزود: همچنین پس از برگزاری مراسم اختتامیه با هماهنگی واحدهای استانی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور توری برگزار و آثار عکس وفیلم منتخب جشنواره را در مرکز هر استان به نمایش می‌گذاریم ضمن اینکه بخشی از این آثار از شبکه مستند سیما نیز پخش خواهند شد.