سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی روز گذشته اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ که بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر است اعلام شد، که تعدادی از سینماگران نام‌آشنا که امسال مشغول ساخت فیلم بودند، به این بخش راه پیدا نکرده‌اند.

از جمله این سینماگران می‌توان به کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، هاتف علیمردانی، رضا درمیشیان، احمدرضا معتمدی، محمدرسول اف، مهدی صباغ زاده، کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، شهرام مکری، رحمان سیفی آزاد و پرویز شیخ طادی اشاره کرد.

 در این میان واکنش دو کارگردان  و دلیل انتخاب نشدن اثرشان نسبت به سایر فیلم‌ها حائز اهمیت است.

کیانوش عیاری که پس از فیلم توقیف شده" خانه پدری" این روزها مشغول ساخت اثری جدید تحت عنوان "کاناپه" بود و همه گمان می‌کردند که  می‌توانند امسال در جشنواره شاهد اثر  جدیدی از این هنرمند باشند، فیلمش به بخش سودای سیمرغ راه نیافت. بلافاصله پس از اعلام اسامی فیلم‌ها از سوی محمد حیدری دبیر جشنواره سی و پنجم صحبت از این شد که فیلم عیاری به دلیل استفاده بازیگران زن از کلاه گیس دچار ممیزی شده است و به همین دلیل نیز از گردونه رقابت حذف شد.

 محمد حیدری دبیر جشنواره نیز در گفت‌وگویی تنها به بیان این موضوع اکتفا کرد و گفت:با توجه به احترامی که برای همه هنرمندان سینمای ایران قائل هستیم و احترام به آقای عیاری که از پیشکسوت‌هاست، باید بگویم هیئت  انتخاب جشنواره، فیلم‌ها را کاملا مستقل انتخاب کرده و موضوع، محتوا و کیفیت را مدنظر قرار داده است. این هیئت سعی کرده فیلم‌هایی که بتواند در چارچوبی که در اجتماع داریم قرار بگیرد و ممیزی کمتری داشته باشد، را انتخاب کند.

حسن آقاکریمی، مدیر تولید "کاناپه" هم بیان کرد:جشنواره فجر در حق عیاری جفا کرد. ممیزی‌های زیادی به فیلم وارد شده و کلاه گیس بازیگران زن سبب ممیزی های فیلم است؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم فیلم عیاری بتواند اکران محدودی در جشنواره داشته باشد.

شهرام مکری، کارگردان "هجوم" که اثر او نیز در بخش سودای سیمرغ شرکت داده نشد، با انتشار عکسی نوشت: می‌خواهم از این موقعیت سو‌ء استفاده کنم و بگویم: آقای عیاری چه خوبه آدم همیشه کنار شما باشد. هر طرفی هستید، همان طرف خوب است.

میلانی و فیلم ملی و راه های نرفته اش

این در حالی است که تنها فیلم عیاری با این مشکلات مواجه نشده است، تهمینه میلانی دیگر کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران نیز پس از مدت‌ها ساخت فیلم جدیدش را آغاز کرد." ملی و راه‌های نرفته‌اش" عنوان جدیدترین اثر این بانوی سینماگر است که این فیلم نیز از رقابت در مسابقه ایران جا ماند و میلانی را مجبور به واکنش کرد.

او بلافاصله پس از اعلام نتایج در صفحه شخصی خود نوشت: دوستان عزیز ! شایعات زیادی درباره عدم حضور " فیلم ملی ( ملیحه ) و راه‌های نرفته‌اش " در فضای مجازی پخش شده است و عده‌ای از شما نگران از عدم حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر سوال فرموده‌اید ، واقعیت این است که فیلم به دلیل موضوع آن (خشونت خانگی ) که از نظر من و همسرم اولویت فرهنگی است  و می‌تواند راهگشای زوج‌های جوان به زندگی بهتر شود، مورد پذیرش هیئت  انتخاب قرار نگرفته است و فقط همین. امیدوارم در اکران عمومی تاثیر خود را در کاهش خشونت خانگی بگذارد .  به نظر ما عوامل فیلم شایستگی تشویق داشتند که ممکن نشد . 

باید دید سرنوشت سایر فیلم‌ها به چه شکل خواهد بود و آیا کارگردانان لب به سخن می‌گشایند یا در مقابل آنچه که رخ داده است سکوت می‌کنند.