سرویس سینمایی هنرآنلاین: "سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای"، "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی"، "جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها" و "کوبو و دو تار" جزو 10 فیلم‌ فهرست کوتاه هستند که آکادمی بامداد شنبه اسامی آن‌ها را اعلام کرد.

"رسیدن"، "بی‌اف‌جی"، "دیپ‌واتر هورایزن"، "دکتر استرنج"، "کتاب جنگل" و "مسافران"، دیگر فیلم‌های این فهرست هستند.

به گزارش ورایتی، نیمی از فیلم‌ها تولید دیزنی هستند: "بی‌اف‌جی"، "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی"، "دکتر استرنج"، "کتاب جنگل" و "سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای".

اگر "کوبو و دو تار" بتواند به فهرست نامزدهای نهایی بهترین جلوه‌های تصویری راه پیدا کند، اولین انیمیشن استاپ-موشن بعد از "کابوس پیش از کریسمس" در 1993 است که به این موفقیت دست پیدا می‌کند.    

تعدادی از فیلم‌های فهرست کوتاه پیشینه قابل توجهی دارند، از جمله "بی‌اف‌جی" به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که جلوه‌های تصویری آن زیر نظر جو لتری، برنده پنج جایزه اسکار تولید شده است و "سرکش:  داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای". سال گذشته "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" برای تیم راجر گویت، پاتریک توباخ، نیل اسکانلان و کریس کوربولد، نامزدی در این بخش را به همراه آورد، هرچند آن‌ها اسکار را به "اکس ماکینا" باختند.

"کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" با 1.2 میلیارد دلار، پرفروش‌ترین فیلم فهرست است. دان دیلیو و راسل ارل برای ساخت جلوه‌های تصویری فیلم قبلی، "کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی" هم نامزد شدند.

آکادمی دوم دسامبر فهرست اولیه نامزدهای جلوه‌های تصویری شامل 20 فیلم را اعلام کرد. "آلیس آن سوی آینه"، "بتمن در برابر سوپرمن: ظهور عدالت"، "ددپول"، "روز استقلال: بازگشت"، "خانه خانم پرگرین برای کودکان خاص"، "آن سوی سفر ستاره‌ای"، "جوخه انتحاری"، "سالی"، "وارکرافت" و "افراد ایکس: آپوکالیپس"، فیلم‌هایی هستند که نتوانستند به فهرست کوتاه راه پیدا کنند.

کمیته اجرایی شاخه جلوه‌های تصویری آکادمی هفتم ژانویه 2017 پس از دیدن گزیده‌ای 10 دقیقه‌ای از هر 10 فیلم فهرست کوتاه، پنج نامزد نهایی این بخش را انتخاب می‌کنند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه (5 بهمن)، همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.

از سال 1996 تا 2010 سه فیلم برای دریافت جایزه اسکار جلوه‌های تصویری رقابت می‌کردند. آکادمی از سال 2011 با توجه به استفاده رو به افزایش هالیوود از جلوه‌های تصویری تصمیم گرفت که تعداد نامزدهای این بخش به پنج فیلم افزایش پیدا کند. در سال 2015 هیئت رسمی آکادمی موافقت کرد در بخش جلوه‌های تصویری، تعداد فیلم‌های واجد شرایط که ابتدا برای رقابت در این بخش پذیرفته می‌شوند تا حداکثر 20 عنوان فیلم افزایش پیدا کند.