سرویس سینمایی هنرآنلاین: 28 صفر سالروز رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، دو بزرگ جهان شیعه و مسلمانان جهان است. در طی این سال‌ها فیلم‌های بسیاری درباره ائمه و معصومین ساخته شد، اما همواره سینمای جهان و مشخصا سینمای ایران در ساخت و تولید اثری فاخر درباره پیامبر اسلام کوتاهی کرده است.

پیامبر اسلام به عنوان ختم همه پیامبران و آخرین فرستاده خدا جایگاه والایی در میان مسلمانان جهان دارد و برای نشر و ترویج عقاید آن حضرت در سرتاسر دنیا اقدامات زیادی صورت گرفت؛ از نشر کتاب‌های مختلف درباره دین اسلام تا ساخت فیلم‌های مختلف درباره پیامبر اسلام، اما ماندگارترین فیلم در تاریخ سینمای جهان فیلمی است که مصطفی عقاد کارگردان سوری‌الاصل ساخت آن را بر عهده داشت، فیلمی که توانست با پرداختن به زوایای پیدا و پنهان زندگی پیامبر اسلام جاودانه شود و سالیان سال بارها و بارها این فیلم از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شود. در سینمای ایران نیز مجید مجیدی پس از سال‌ها فیلمی با محوریت زندگی پیامبر تا 13 سالگی ایشان را بر عهده گرفت و ماحصل آن تبدیل شد به فیلم "محمد رسول الله (ص)" که توانست در داخل کشور و خارج با استقبال خوبی مواجه شود.

"پیام‌" یا "محمد رسول‌الله" (۱۹۷۶) فیلمی سینمایی به کارگردانی عقاد است که داستان زندگی پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله، را از چهل سالگی تا وفات و در واقع داستان دوران صدر اسلام را به تصویر می‌کشد. بازیگران این فیلم از جمله آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس از بازیگران مطرح‌ هالیوودی زمان خود بودند.

فیلم نگاهی کاملاً مثبت به اسلام دارد و به تأیید انجمن اسلامی عربستان، دانشگاه اسلامی الازهر، انجمن شیعیان لبنان و دیگر مراجع شیعه و سنی رسید.

فیلم پیام مصطفی عقاد

با این که موضوع اصلی فیلم زندگی محمد پیامبر است، سازندگان فیلم با ادعای "احترام به باورهای مسلمانان" محمد بن عبدالله و همچنین علی بن ابوطالب و خلفای راشدین را در فیلم نشان نداده‌اند. در مورد پیامبر بازیگران به جای او با دوربین صحبت می‌کنند و در مورد علی بن ابوطالب در تنها سکانسی که او حضور دارد تنها شمشیر ذوالفقار وی نشان داده می‌شود. در واقع شخصیت اصلی این فیلم حمزه بن عبدالمطلب، عموی محمد است.

از وقایع تاریخی مهمی که در این فیلم تصویر شده‌اند می‌توان به: بعثت پیامبر، قتل سمیه، اسلام آوردن و شکنجهٔ بلال حبشی، جنگ بدر، جنگ احد، هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، فتح مکه و... اشاره کرد.

از شخصیت‌های تاریخی مهمی که در این فیلم تصویر شده‌اند می‌توان به: حمزه بن عبدالمطلب، زید پسر حارثه، هند، ابوسفیان، سهیل بن عمرو، وحشی پسر حرب، ابوطالب، ابولهب، ابوجهل، سمیه، بلال حبشی، هراکلیوس (پادشاه وقت روم)، نجاشی (پادشاه وقت حبشه)، خسروپرویز (پادشاه وقت ایران) و... اشاره کرد.

عقاد نوامبر 2005 به همراه دخترش در یک عملیات تروریستی توسط القاعده در یکی از هتل‌های اردن کشته شدند.

اما مجید مجیدی در ایران فیلمی را با عنوان "محمد رسول الله (ص)" کارگردانی کرده است که از روز تولد پیامبر تا 13 سالگی ایشان را به تصویر کشیده است. این فیلم بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از آن یکی از فیلم‌های پرفروش تاریخ سینمای ایران شد. مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی سه سال روی فیلمنامه این فیلم کار کردند و مجیدی با استفاده از تکنسین‌های خارجی و یک گروه تولید قوی آن را مقابل دوربین برد. "محمد رسول الله (ص)" در زمان اکران به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی روی پرده رفت.

می‌توان این دو فیلم را جزو شاخص‌ترین آثار سینمای اسلامی در جهان دانست که با موضوع پیامبر خوبی‌ها هر کدام با زاویه نگاهی متفاوت تولید شدند و مورد استقبال مسلمانان شیعه و سنی نیز قرار گرفت.

آنچه مهم است نپرداختن به ابعاد گوناگون زندگی پیامبر و ائمه معصومین را می‌توان نقطه کور تولیدات و آثار تصویری قلمداد کرد که نیازمند برنامه‌ریزی، تحقیق و پژوهش و حمایت مالی و معنوی از تولیدکنندگان چنین آثاری است. این تنها از عهده یک ارگان و یک شخص برنیامده و نیازمند یک همراهی جمعی است تا سازندگان به ساخت آثار تاریخی و مذهبی بیش از پیش تشویق شوند و با همت و اراده قوی وارد حوزه تولید شوند. متأسفانه در چند سال اخیر برخورد خوبی نسبت به سازندگان آثار فاخر مذهبی صورت نگرفته است و سازندگان این‌گونه آثار نیز عمدتاً میلی به ساخت آثاری از این دست ندارند.