سرویس سینمایی هنرآنلاین: اعضای رأی‌دهنده شاخه مستند آکادمی در ماه دسامبر از میان 145 مستند ارائه شده، 15 فیلم فهرست کوتاه را انتخاب می‌کنند.

پنج نامزد نهایی بخش اسکار مستند بلند، از میان 15 فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن)، همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

"سیزدهمین" به کارگردانی آوا دوورنی درباره حبس دسته‌جمعی مردان سیاه‌پوست در ایالات متحده، "سفر زمان: تجربه آیمکس" به کارگردانی ترنس مالیک که نگاهی به آفرینش جهان دارد و "چراغ‌های روشن" با حضور کری فیشر و دبی رینولدز، از جمله مستندهای ارائه‌شده به آکادمی هستند. 

"واینر" به کارگردانی الیزه اشتاینبرگ و جاش کریگمان که سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس، در بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی، جایزه بزرگ داوران را دریافت کرد، یکی دیگر از رقبای مطرح این بخش است. "واینر" روایتی از تلاش ناموفق آنتونی واینر در 2013 برای انتخاب شدن به عنوان شهردار نیویورک است. همین‌طور، "من کاکاسیاه تو نیستم" به کارگردانی رائول پک که امسال در جشنواره فیلم تورنتو در بخش مستند، جایزه "انتخاب مردم" را از آن خود کرد. این مستند درباره جیمز بالدوین نویسنده و فعال اجتماعی است.

مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته مستند بریتانیایی "ایمی" ساخته آصف کاپادیا به تهیه‌کنندگی جیمز گی-ریس، جایزه اسکار بهترین مستند بلند را از آن خود کرد.