سرویس سینمایی هنرآنلاین: فرانسه روز دوشنبه فیلم "او" (Elle) به کارگردانی پل ورهوفن را به عنوان نماینده امسال خود در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان انتخاب کرد.

"او" اولین فیلم فرانسوی‌زبان کارگردان هلندی است که با فیلم‌هایی چون "غریزه اصلی" و "دختران نمایش" شهرت دارد. ایزابل هوپر در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند که در خانه‌اش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و بعد از این اتفاق در پی انتقام است.

"او" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. فیلم در کن با نقدهای بسیار مثبت - هرچند جنجالی - روبرو شد.

"او" را یگ کمیته متشکل از فردریک بردن رئیس مرکز ملی سینما، تی‌یری فرمو مدیر هنری جشنواره کن، الن ترزن رئیس آکادمی فیلم فرانسه، ژان-پل سالوم رئیس شرکت تبلیغاتی یونیفرانس، ترزا کرمیسی تهیه‌کننده، اریک تولدانو کارگردان فیلم "تسخیرناپذیران" و سوزان بونر و لیا سیدو بازیگران، به نمایندگی از فرانسه برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی انتخاب کرد.

"سزان و من" به کارگردانی دانیل تامپسن با بازی گیوم کانه، فیلم جنگی سیاه و سفید "فرانتز" به کارگردانی فرانسوا اوزون و "معصومین" به کارگردانی آن فونتن، سه گزینه نهایی دیگر فرانسه برای حضور در جوایز اسکار امسال بودند. سال گذشته "موستانگ" به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون کارگردان ترک مقیم فرانسه نماینده این کشور در اسکار بود و به فهرست پنج نامزد نهایی راه پیدا کرد، اما برنده نشد.

آخرین باری که یک فیلم فرانسوی برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد، سال 1993 بود که "هندوچین" به کارگردانی رژیس وارنیه با بازی کاترین دونوو این جایزه را گرفت. از آن زمان تاکنون فرانسه 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده است. فیلم فرانسوی‌زبان "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه که داستانش در پاریس روی می‌دهد، در سال 2013 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را برد و در چهار بخش دیگر نیز نامزد شد، اما آن فیلم را اتریش، کشور زادگاه هانکه به اسکار فرستاد.

"هنرمند" هم در سال 2011 برنده پنج جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم شد، اما آن فیلم هم نماینده فرانسه در بخش فیلم خارجی‌زبان نبود. آن سال فرانسه فیلم "اعلان جنگ" به کارگردانی والری دونزلی را به اسکار فرستاد که نتوانست نامزد شود.

فرانسه در مجموع با 39 نامزدی، بیش از هر کشور دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و با 12 بار پیروزی بعد از ایتالیا (با 14 بار پیروزی) بیشترین موفقیت را در این بخش داشته است. فرانسه تا سال گذشته 63 بار در رقابت بخش فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد. مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.