سرویس سینمایی هنرآنلاین: شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو بعد از دو هفته موفق و نمایش 279 فیلم به کار خود پایان داد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، امسال فیلمسازان زن حضوری پررنگ در مهم‌ترین رویداد سینمایی سوئیس داشتند، به طوری که از 17 فیلمی که اولین بار در دنیا در بخش مسابقه جشنواره لوکارنو روی پرده رفتند، هشت فیلم ساخته کارگردانان زن بودند.

هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست آرتورو ریپستاین کارگردان مکزیکی در مراسم اختتامیه که شنبه شب در میدان پیاتزا گرانده در شهر لوکارنو برگزار شد، یکی از این فیلم‌ها را شایسته دریافت جایزه دانست و یوزپلنگ طلایی را به "بی‌دین" (Godless)، اولین فیلم بلند داستانی رالیتزا پترووا کارگردان بلغاری اعطاء کرد.

این فیلم در روزهای برگزاری جشنواره به خاطر پرده برداشتن از محیط جنایی بلغاستان مورد توجه منتقدان بین‌المللی قرار گرفت. ایرنا ایوانووا بازیگر اصلی "بی‌دین" هم برای حضور در نقش پرستار معتادِ افراد سالخورده که با کمک دوستش کارت‌های شناسایی در بازار سیاه می‌فروشد، برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

جایزه ویژه داوران جشنواره لوکارنو که در واقع دومین جایزه اصلی این رویداد سینمایی است، به "دل‌‌های داغدار" (Scarred Hearts) به کارگردانی رادو ژوده کارگردان رومانیایی رسید. این فیلم با الهام از رمان ماکس بلشر که سال 1937 منتشر شد، ساخته شده است.

ژووا پدرو رودریگس کارگردان پرتغالی هم برای فیلم "پرنده‌شناس" (The Ornithologist) جایزه بهترین کارگردان را برد. این فیلم یک بازگویی معاصر از سینت آنتونی از لیسبون است. آندری سِوِرن برای "آخرین خانواده" (The Last Family) جایزه بهترین بازیگر مرد را به خانه برد و "Tizza Covi's Mister Universo" به کارگردانی تیتزا کووی تقدیر شد.

در همین حال، "من، دانیل بلیک" (I, Daniel Blake) به کارگردانی کن لوچ که ماه مه پیش برنده جایزه نخل طلای کن شد، با رأی تماشاگران به عنوان بهترین فیلم به نمایش درآمده در پیاتزا گرانده - که گنجایش هشت هزار تماشاگر را دارد - انتخاب شد. جایزه بهترین فیلم بلند داستانی اول هم به " The Future Perfect " به کارگردانی نیل وولهاتس رسید.

امسال برگزارکنندگان جشنواره از هاروی کایتل و بیل پولمن بازیگران آمریکایی تقدیر کردند.