سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز جمعه در سومین روز برگزاری جشنواره کن فیلم "من، دانیل بلیک" (I, Daniel Blake) به کارگردانی کن لوچ کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی در بخش مسابقه اصلی نمایش داده شد.

این فیلم درباره دانیل بلیک، 59 ساله، نجار ساختمان است که بخش زیادی از عمر خود را در نیوکاسل گذرانده است. او بعد از یک حمله قلبی برای اولین بار در زندگی‌اش به دولت نیازمند می‌شود. راه دانیل با مادری مجرد به نام کتی و دو فرزند کوچک او، دیزی و دیلن یکی می‌شود. تنها فرصت کتی برای فرار از یک خوابگاه یک اتاق خوابه مخصوص افراد بی‌سرپناه در لندن این است که زندگی در آپارتمانی در شهری ناآشنا را بپذیرد که 300 مایل دورتر است. این جاست که دانیل و کتی در سرزمینی متعلق به هیچ‌کس، گرفتار کاغذبازی‌های اداره بهزیستی می‌شوند.

دیو جانز و هیلی اسکوایرز بازیگران اصلی تازه‌ترین ساخته کن لوچ هستند که برای ساخت فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی شهرت دارد.

جانز و اسکوایرز به همراه لوچ و دو بازیگر خردسال فیلم بریانا شان و دیلن مکیرنان در مراسم اولین نمایش جهانی "من، دانیل بلیک" در کن حضور داشتند. جانز که یک استندآپ کمدین است و پدر خودش نجار بوده است، از طریق یک دوست به لوچ 80 ساله معرفی شد. اسکوایرز در مدرسه تئاتر درس خوانده و تا پیش از این در چند نمایش روی صحنه رفته است.

 

لوچ در نشست مطبوعاتی فیلم خود از این دو بازیگر به عنوان "ستاره‌های آینده" یاد کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد فیلم "من، دانیل بلیک" بتواند با داشتن قهرمانی که سیستم کاری برایش انجام نمی‌دهد دل تماشاگر را بشکند و او را خشمگین کند. لوچ در فیلم جدیدش بار دیگر با پل لاورتی همکار فیلمنامه‌نویس خود همکاری کرده است.


نشست مطبوعاتی فیلم "من، دانیل بلیک"

برای شانزدهمین بار است فیلمی از لوچ در کن نمایش داده می‌شود. او در 2006 برای "باد بر مرغزار می‌وزد" جایزه نخل طلا را دریافت کرد. لوچ اولین بار در 1970 با فیلم "قوش" در کن حضور داشت. لوچ در 1990 برای "دستور کار پنهان"، در 1993 برای "بارش سنگ‌ها" و در 2012 برای "سهم فرشتگان" جایزه هیئت داوران این جشنواره را برد.

روز جمعه فیلم "خلیج اسلک" (Slack Bay) به کارگردانی برونو دومون نیز در بخش مسابقه اصلی روی پرده رفت. این فیلم درکنار "خریدار خصوصی"، "از سرزمین ماه" و "عمودی ماندن"، یکی از چهار فیلم فرانسوی حاضر در بخش مسابقه اصلی است.


ژولیت بینوش

"خلیج اسلک" بعد از "L'Humanite" و "Flanders" سومین فیلم دومون است که در این بخش نمایش داده می‌شود. فابریس لوکینی و ژولیت بینوش در این فیلم بازی می‌کنند که داستان آن تابستان 1910 جایی در شمال فرانسه روی می‌دهد. در سواحل شانل چند توریست ناپدید می‌شوند. مشین و مالفوی دو بازرس بدنام برای بررسی موضوع وارد عمل می‌شوند.


نشست مطبوعاتی فیلم "Slack Bay"

"خلیج اسلک" روایتی سورئال از دو خانواده از دو طبقه اجتماعی متفاوت است که در این ساحل زندگی می‌کنند. بینوش در فیلم نقشی زن بورژوا را بازی می‌کند. او پیش از این در فیلم "کامیل کلودل 1915" تولید 2013 با دومون همکاری کرد. دومون در فیلم جدید خود ژانر کمدی و تریلر را می‌گیرد و با عناصر واقعاً نامتعارف تلفیق می‌کند.


ژولیت بینوش در صحنه‌ای از فیلم "Slack Bay"

دومون سال گذشته با کمدی "لیل کَنکَن" بسیار مورد توجه قرار گرفت و منتقدان مجله کایه دو سینما فیلم او را به عنوان بهترین فیلم سال 2014 انتخاب کردند. نسخه 200 دقیقه‌ای "لیل کنکن" اولین بار سال پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد و با استقبال فراوان منتقدان روبرو شد.
شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.