سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی نامزدهای شصتمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو اعلام شد. دو فیلم "بد نباش" (Non Essere Cattivo) به کارگردانی کلاودیو کالیگاری و "من را جیگ صدا می‌کنند" (Lo chiamavano Jeeg Robot) به کارگردانی گابریله ماینتی، هر یک در 16 بخش نامزد دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو هستند که از آن به‌عنوان معادل ایتالیایی جوایز اسکار یاد می‌شود.

به گزارش اسکرین دیلی، درام جنایی "بد نباش" که اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه، بازیگر مرد (لوکا مارینلی و آلساندرو بورگی)، بازیگر زن مکمل (الیزابتا دویتو) و... نامزد شده است.

این فیلم هنری سال گذشته به نمایندگی از ایتالیا در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار شرکت کرد، اما نتوانست به فهرست نامزدها راه پیدا کند. "بد نباش" نگاهی پازولینی‌وار به زندگی پایین‌شهری در حومه شهر رم دارد. داستان در دهه 1990 در اوستیا در حومه رم و در دنیای مواد مخدر ترکیب، ماشین‌ها و باشگاه‌های شبانه روی می‌دهد. "بد نباش" به تازگی در جشنواره فیلم ونیز نمایش ویژه داشت.

کلاودیو کالیگاری کارگردان "بد نباش" ماه مه سال گذشته در 67 سالگی بر اثر سرطان درگذشت. "بد نباش" سومین و آخرین فیلم بلند داستانی اوست. "عشق سمی" (1983) و "بوی شب" (1998) دو فیلم دیگر اوست که کار خود را به عنوان مستندساز آغاز کرد.

فیلم ابرقهرمانی "من را جیگ صدا می‌کنند" درباره یک دزد خرده‌پاست که هنگام فرار از دست پلیس بر اثر تماس با مواد رادیواکتیو قدرت‌های فراطبیعی پیدا می‌کند. این فیلم در بخش‌های بهترین بازیگر مرد (کلاودیو سانتاماریا)، بازیگر زن (ایلنیا پاستورلی)، بازیگر مرد مکمل (لوکا مارینلی)، بازیگر زن مکمل (آنتونیا تروپو)، فیلمنامه و ... شانس دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو را دارد.

"بد نباش" در بخش بهترین فیلم با مستند "آتش در دریا" (Fuocoammare) به کارگردانی جانفرانکو رزی، "قصه قصه‌ها" به کارگردانی ماتیو گارونه، "جوانی"‌ (Youth) به کارگردانی پائولو سورنتینو و کمدی پرفروش "Perfetti sconosciuti" به کارگردانی پائولو جینووزه، رقابت می‌کند. رزی، گارونه، کالیگاری، جینووزه و سورنتینو نامزدهای جایزه کارگردانی هستند.

"آتش در دریا" تولید مشترک ایتالیا و فرانسه در چهار بخش بهترین فیلم، کارگردان، تدوین و تهیه‌کننده نامزد شده است. این فیلم فوریه پیش جایزه خرس طلای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. "آتش در دریا" درباره بحران پناهندگان است و زندگی روزمره ساکنان جزیره‌ مدیترانه‌ای لامپدوسا را به تصویر می‌کشد.

رزی 52 ساله برای ساخت مستند "آتش در دریا" چند ماه را در این جزیره گذراند که حدود شش هزار نفر جمعیت دارد. لامپدوسا که بیشتر به آفریقا نزدیک است، یکی از اولین مکان‌ها برای صدها هزار پناهجوی آفریقایی و خاورمیانه‌ای است که امیدوارند خود را به اروپا برسانند. رزی در 2013 با مستند "Sacro Gra" برنده شیر طلای هفتادمین جشنواره فیلم ونیز شد.

از سوی دیگر، "جوانی" در 14 بخش نامزد دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو است. این فیلم که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه، سوییس و بریتانیاست، سال گذشته با دریافت سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد اروپا (مایکل کین) پیروز بزرگ جوایز فیلم اروپا شد. کین در "جوانی" نقش یک آهنگساز/رهبر ارکستر بازنشسته را بازی می‌کند که همراه دوست قدیمی‌اش (هاروی کایتل) که یک کارگردان سینماست و خود را برای ساخت آخرین فیلمش آماده می‌کند، برای تعطیلات به تفریحگاهی در آلپ در سوئیس آمده‌اند.

"جوانی" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. سورنتینو سه سال پیش با "زیبایی بزرگ" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. "پیامدهای عشق"، "دوست خانوادگی"، "ستاره" (برنده جایزه داوران جشنواره کن) و "این جا باید باشد" با بازی‌شان پن، از دیگر فیلم‌های اوست.

فیلم فانتری "قصه قصه‌ها" در 12 بخش نامزد دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو شده است. تازه‌ترین ساخته گارونه یکی از پرسروصداترین فیلم‌های شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن بود. این فیلم با الهام از مجموعه قصه‌های "پنتامرون" نوشته جامباتیستا باسیله، نویسنده قرن هفدهمی درباره هیولاهای دریایی، کک‌ها و خفاش‌های غول‌پیکر، هزارتوها و قصرهای شگفت‌آور و... ساخته شده است.

سه پادشاه با بازی جان سی. رایلی، توبی جونز و ونسال کاسل اداره سه قلمرو درب و داغون را به عهده دارند و هر یک به دنبال یک وارث، یک کک عظیم‌الجثه و البته زنان هستند. سلما هایک نقش یک ملکه مادر وسواسی را بازی می‌کند و بیبی کیو بازیگر تازه‌کار هم نقش یک پرنسس را بازی می‌کند.

"مرکز توجه" برنده اسکار بهترین فیلم در کنار فیلم‌های "پشت رو"، "پل جاسوس‌ها"، "کارول" و "به یاد داشته باش" نامزدهای جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین فیلم خارجی‌زبان هستند.

"پسر شائول" برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و فیلم‌های "دختر دانمارکی"، "عهد خیلی جدید"، "45 سال" و "روز عالی" نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپایی هستند.

برندگان شصتمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو 18 آوریل (30 فروردین) در مراسمی در رم معرفی می‌شوند.

سال گذشته درام مافیایی "ارواح سیاه" به کارگردانی فرانچسکو مونزی با دریافت 9 جایزه فاتح جوایز دیوید دی دوناتلو شد.