سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین روز سه‌شنبه اسامی همکاران مریل استریپ رئیس هیئت‌داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره را اعلام کردند. به گزارش ورایتی، کلایو اوئن بازیگر بریتانیایی، آلبا رورواچر بازیگر ایتالیایی، مالگورژاتا شوموفسکا کارگردان لهستانی از داوران جشنواره برلین 2016 هستند.

بریژیت لاکومب عکاس فرانسوی، نیک جیمز سردبیر نشریه سایت اند ساند و لارس آیدینگر بازیگر آلمانی، فهرست داورهای بخش مسابقه بین‌الملل را کامل می‌کنند.

کلایو اوئن بازیگر مجموعه تلویزیونی "نیک" به کارگردانی استیون سودربرگ است که پخش فصل دوم آن به تازگی به پایان رسید. او به زودی در فیلم "والریان و شهر هزار سیاره" به کارگردانی لوک بسون مقابل دوربین می‌رود.

آلبا رورواچر بازیگر فیلم‌هایی چون "من عشق هستم" به کارگردانی لوکا گوادانینو و "زیبایی خاموش" به کارگردانی مارکو بلوکیو است. او سال 2011 یکی از داوران بخش مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز بود.

مالگورژاتا شوموفسکا پیش از این با چند فیلم در برلیناله حضور داشته است، از جمله "الس" که فیلم افتتاحیه بخش پانوراما بود و "به نام" که در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت کرد. او سال گذشته با فیلم "بدن" برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین شد.

لارس آیدینگر بازیگر فیلم "بقیه" به کارگردانی مارن آده که سال 2009 جایزه بزرگ داوران برلیناله را دریافت کرد. او با دو فیلم "خانه‌ای برای تعطیلات آخر هفته" به کارگردانی هانس-کریستیان اشمیت و "باکره قسم‌خورده" به کارگردانی لورا بیسپوری هم در بخش مسابقه برلین حضور داشته است. درام تاریخی "ماتیلدا" به کارگردانی الکسی اوچیتل و "ابرهای سیلس ماریا" به کارگردانی اولیویه آسایاس از دیگر فیلم‌های آیدینگر است.

استریپ که قبلا به عنوان رئیس داوران این بخش معرفی شده است و همکارانش، برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای جشنواره را انتخاب می‌کنند.

امسال در مجموع 23 فیلم در برنامه مسابقه جشنواره برلین حضور دارند که از میان آن‌ها 18 فیلم بخت دریافت جوایز خرس طلایی و خرس نقره‌ای را دارند. "اژدها وارد می‌شود!" به کارگردانی مانی حقیقی یکی از این فیلم‌هاست. 19 فیلم اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده می‌روند. تازه‌ترین ساخته‌های توماس وینتربرگ، دنیس تانوویچ، جف نیکولز، جانفرانکو رزی و آندره تشینه، جزو رقبای جایزه خرس طلایی هستند.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین 11 تا 21 فوریه (22 بهمن تا 2 اسفند) برگزار می‌شود. "درود بر سزار!" تازه‌ترین ساخته جوئل و ایتن فیلم افتتاحیه جشنواره است.

امسال میشائیل بالهاوس فیلمبردار آلمانی در برلیناله جایزه خرس طلایی افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند. نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیم‌شده فیلم "مرگ خسته" به کارگردانی فریتس لانگ در قالب بخشی از برنامه کلاسیک‌های برلیناله، از برنامه‌های این دوره جشنواره برلین است.

سال گذشته "تاکسی" به کارگردانی جعفر پناهی کارگردان ایرانی جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کرد.