سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی نامزدهای این دوره جوایز سالانه اسپیریت که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود، سه‌شنبه شب به وقت ایران اعلام شد.

"کارول" (Carol) به کارگردانی تاد هینز در شش بخش و "جانوران بدون کشور" (Beasts of No Nation) به کارگردانی کری فوکوناگا در پنج بخش نامزد شده‌اند.

"کارول" (Carol) در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه (فیلیس ناجی)، بهترین بازیگر زن (کیت بلانشت و رونی مارا) و بهترین فیلمبرداری نامزد شده است.

"جانوران بدون کشور" نیز در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (ابراهیم عطاء)، بهترین بازیگر مرد مکمل (ایدریس البا) و بهترین فیلمبرداری نامزد است.

فیلم‌های "مرکز توجه" (Spotlight) به کارگردانی تامس مکارتی، "نارنجی" (Tangerine) به کارگردانی‌شان اس. بیکر و "آنومالیزا" (Anomalisa) به کارگردانی چارلی کافمن و دوک جانسن، هر یک در چهار بخش نامزد دریافت جوایز اسپیریت هستند.

هر سه فیلم در بخش بهترین فیلم بلند داستانی با "کارول" و "جانوران بدون کشور" رقابت می‌کنند.

هینز، مکارتی، بیکر، کافمن و جانسن و فوکوناگا در بخش بهترین کارگردان نیز نامزد هستند. دیوید رابرت میچل برای فیلم ترسناک "It Follows" دیگر نامزد این بخش است.

درام رمانتیک "کارول" از روی رمان "The Price of Salt" نوشته پاتریشیا های‌اسمیت نویسنده آمریکایی ساخته شده و تولید مشترک بریتانیا و آمریکا است. داستان در دهه 1950 در نیویورک روی می‌دهد و درباره دوستی یک زن بیست و چند ساله (مارا) با زنی مسن‌تر از خودش (بلانشت) است.

"کارول" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در پایان جشنواره نیز رونی مارا به طور مشترک با امانوئل برکو برای فیلم فرانسوی "پادشاه من" برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. از این فیلم به عنوان یکی از رقبای جدی فصل جوایز یاد می‌شود.


کیت بلانشت در صحنه‌ای از فیلم "کارول"

تاد هینز کارگردان فیلم‌هایی چون "ولوت گلدماین" (1998)، "دور از بهشت" (2002) با بازی جولین مور و دنیس کوئید و "من اینجا نیستم" (2007) با بازی ریچارد گیر، بلانشت و کریستین بیل است.

"جانوران بدون کشور" تولید شبکه اینترنتی نت‌فلیکس درباره یک آگو، کودک‌سرباز در آفریقای غربی است که مجبور می‌شود زیر نظر یک جنگ‌سالار با بازی ایدریس البا ("لوتر" و "ماندلا: راه طولانی آزادی") خدمت کند. نقش آگو را ابراهیم عطاء بازی می‌کند.

این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و ابراهیم عطاء برای کار خود در این فیلم جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را دریافت کرد. "جانوران بدون کشور" از روی رمانی تحسین‌شده نوشته اوزودینما آیویلا نویسنده نیجریه‌ای ساخته شده است.

از سوی دیگر، فیلم "مرکز توجه" بجز نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی و بهترین کارگردان در دو بخش بهترین فیلمنامه (مکارتی و جاش سینگر) و بهترین تدوین نیز نامزد است. این فیلم همچنین پیشاپیش جایزه رابرت آلتمن بهترین گروه بازیگری را از آن خود کرد.

مایکل کین در "مرکز توجه" نقش والتر رابینسن خبرنگار بوستون گلوب را بازی می‌کند که سال 2003 گزارش او درباره رسوایی سوء استفاده جنسی کلیسای کاتولیک برنده جایزه پولیتزر شد. این فیلم اولین بار سپتامبر پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و همان ماه انتخاب دوم تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو بود

فیلم "نارنجی" هم در کنار نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی و بهترین کارگردان در بخش‌های بهترین بازیگر زن (کیتانا کیکی رودریگز) و بهترین بازیگر زن مکمل (میا تیلور) نیز شانس دریافت جایزه را دارد. این فیلم اولین بار ژانویه پیش در جشنواره فیلم ساندنس روی پرده رفت. داستان درباره دو کارگر جنسی است.

فیلم استاپ-موشن "آنومالیزا" نیز در کنار نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی و بهترین کارگردان در دو بخش بهترین فیلمنامه (کافمن) و بهترین بازیگر زن مکمل (جنیفر جیسن لی) نیز نامزد است.

"آنومالیزا" درباره مایکل استون (با صدای دیوید تیولیس)، نویسنده و سخنران انگیزشی است که خودش مردی افسرده است و با نداشتن توانایی برای برقراری ارتباط با دیگران دست و پنجه نرم می‌کند. یک شب او در یک سفر کاری عادی با زنی اسرارآمیز (با صدای جنیفر جیسن لی) آشنا می‌شود که این آشنایی نگاهش به دنیا را تغییر می‌دهد.

پروژه هشت میلیون دلاری "آنومالیزا" اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش رسمی جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیئت‌داوران به ریاست آلفونسو کوارون سینماگر برنده اسکار را دریافت کرد.

علاقه‌مندان سینما کافمن فیلمنامه‌نویس و کارگردان نامتعارف آمریکایی را به عنوان نویسنده یا یکی از نویسندگان فیلم‌های تحسین‌شده مانند "جان مالکوویچ بودن"، "اقتباس" و "درخشش ابدی یک ذهن پاک" می‌شناسند.

"آنومالیزا" اولین فیلم بلند داستانی کافمن بعد از "نیویورک، جزء به کل" با بازی فیلیپ سیمور هافمن در 2008 است که در بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره کن پخش شد. فیلمنامه "آنومالیزا" را هم کافمن نوشته است.


صحنه‌ای از فیلم "آنومالیزا"

فیلم "اتاق" (Room)‌ به کارگردانی لنی آبراهامسن کارگردان ایرلندی در سه بخش بهترین بازیگر زن (بری لارسن)، بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه اول نامزد دریافت جوایز اسپیریت است. این فیلم که تولید مشترک ایرلند و کانادا است، از روی رمان "اتاق" به همین نام نوشته اما داناهیو ساخته شده است.

این فیلم با بازی لارسن، جون آلن، ویلیام اچ. میسی، شان بریجرز و جیکاب ترمبلی درباره زنی جوان و پسر پنج ساله‌اش است که در انبار یک باغ اسیر بوده‌اند و… اولین نمایش جهانی "اتاق" در جشنواره فیلم تلوراید بود و بعد در جشنواره فیلم تورنتو جایزه انتخاب مردم را دریافت کرد.

فیلم "جیمز وایت" (James White) نیز در سه بخش بهترین بازیگر مرد (کریستوفر آبوت)، بهترین بازیگر زن مکمل (سینتیا نیکسن) و بهترین فیلم بلند اول داستانی بخت دریافت جایزه را دارد.

برندگان سی‌ و یکمین دوره جوایز سالانه اسپیریت 27 فوریه 2016 (بامداد یکشنبه 9 اسفند به وقت ایران) یک روز پیش از برگزاری جوایز اسکار در سانتا مونیکا بیچ معرفی می‌شوند.

برندگان جوایز اسپیریت با رأی اعضای "فیلم مستقل" انتخاب می‌شوند. این جوایز از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که در ایالات متحده با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده باشند.

سال گذشته "بردمن" ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو جایزه اسپیریت بهترین فیلم بلند داستانی را برد و یک روز بعد برنده اسکار بهترین فیلم هم شد. دو سال پیش نیز این اتفاق برای فیلم "12 سال بردگی" افتاد.

انتهای پیام/

علی افتخاری