سرویس سینمایی هنرآنلاین: رومن پولانسکی در حالی روز 30 اکتبر (8 آبان) در دادگاه رسیدگی به تقاضای ایالات متحده درمورد استردادش به این کشور شرکت می‌کند که رهبر حزب قانون و عدالت لهستان (PiS) گفته است او باید در ارتباط با محکومیت در پرونده اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در دهه 1970، به ایالات متحده مسترد شود. حزب محافظه‌کار قانون و عدالت، آخر هفته گذشته با پیروزی در انتخابات لهستان، بیشترین کرسی پارلمان این کشور را به دست آورد.

به گزارش گاردین، یاروسلاف کاچینسکی رهبر این حزب پیش از اعلام نتایج انتخابات، گفت: این بحث مطرح است که او نباید مسئولیت اعمالش را به عهده بگیرد، چرا که یک فیلمساز برجسته و جهانی است. ما کاملاً با این دیدگاه مخالفیم.

به این ترتیب، بعید نیست برگزاری دادگاه روز جمعه در نهایت به استرداد پولانسکی 82 ساله به آمریکا منتهی شود.

وکلای پولانسکی مدعی هستند عدالت درباره او اجرا شده و برای مخالفت با درخواست آمریکا برای بازگرداندن او به این کشور با مقامات رسمی رایزنی شده است.

برابر با قوانین قضایی لهستان، اگر دادگاه در تأیید درخواست استرداد حکم صادر کند، وزیر دادگستری درمورد موافقت یا موافقت نکردن با آن تصمیم می‌گیرد. پولانسکی در 1977 به خاطر ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در یک عکاسی مدلینگ که با مشروبات الکلی و مواد مخدر همراه بود، مجرم شناخته شد. او در قالب بخشی از معامله اتهام، 42 روز را در زندان گذراند، اما سال بعد، پیش از کامل شدن پرونده از این کشور گریخت، برای اینکه فکر می‌کرد قاضی دادگاه او را سال‌ها به زندان محکوم می‌کند. پولانسکی در سال 2009 در حالی که قرار بود جایزه افتخاری جشنواره فیلم زوریخ در سوییس را دریافت کند، به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده در فرودگاه این شهر بازداشت شد تا پس از استرداد به آمریکا محاکمه شود.

او پس از بازداشت حدود دو ماه را در زندان گذراند و سپس بیش از شش ماه در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد، در حبس خانگی بود تا مقامات سوییس درمورد استرداد او به آمریکا تصمیم بگیرند. پولانسکی در نهایت به دنبال مخالفت دولت سوییس با استرداد او آزاد شد. پولانسکی در فرانسه زندگی می‌کند، اما تابعیت لهستانی نیز دارد. او در سطح بین‌المللی با فیلم‌هایی چون "محله چینی‌ها" و "پیانیست" مشهور است. پولانسکی برای "پیانیست" برنده اسکار شد.

پولانسکی قصد دارد در لهستان از روی رمانی نوشته رابرت هریس فیلمی بر مبنای ماجرای دریفوس بسازد که یک رسوایی سیاسی بود و بیش از یک قرن پیش فرانسه را شوکه کرد.