سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره ونیز ماه سپتامبر با اولین نمایش جهانی یک نسخه تازه ترمیم‌شده از فیلم "آمارکورد" (1973) به کارگردانی فدریکو فلینی به استاد ایتالیایی ادای احترام می‌کنند.

این فیلم که بازگوکننده خاطرات فلینی از زادگاهش شهر ریمینی در شمال شرقی ایتالیاست، چهل سال پس‌ازآنکه برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، در لیدو به نمایش درمی‌آید.

عملیات ترمیم فیلم "آمارکورد" در "چینه‌تکا دی بولونیا" انجام شده که یک آرشیو فیلم مهم در ایتالیاست و به خاطر مجموعه فیلم‌های خود شهرت جهانی دارد. شرکت برادران وارنر در روند ترمیم "آمارکورد" که به زبان محلی ایتالیایی به معنای "یادم می‌آید" است، مشارکت داشته است.

قصیده فلینی برای دوران جوانی‌اش و تصویر طنزآمیز او از شهری کوچک در ایتالیای تحت حکومت فاشیست‌ها در دهه 1930 یکی از شخصی‌ترین فیلم‌های او را شکل داد.

فلینی فیلمنامه "آمارکورد" را با همکاری تونیو گوئرا شاعر و نویسنده نوشت و این فیلم را در استودیوهای چینه‌چیتا در رم فیلمبرداری کرد. موسیقی نوستالژیک فیلم اثر نینو روتا است.

جانلوکا فارینلی رئیس "چینه‌تکا دی بولونیا" گفت: "آمارکورد" چهارمین و آخرین فیلمی است که فلینی برای آن برنده اسکار شد و به‌نوعی آغازگر مقطع پایانی دوران کاری اوست.

فلینی 20 ژانویه 1920 در ریمینی به دنیا آمد و 31 اکتبر 1993 در رم از دنیا رفت. او به‌جز "آمارکورد" برای فیلم‌های "جاده"، "شب‌های کابیریا" و "هشت و نیم" نیز برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و کمی پیش از مرگ نیز یک جایزه اسکار افتخاری گرفت.

"روشنایی‌های واریته"، "شیخ سفید"، "ولگردها"، "زندگی شیرین"، "جولیتای ارواح"، "ساتیریکون"، "رم"، "کازانووا"، "شهر زنان"، "و کشتی به راهش ادامه می‌دهد"، "جینجر و فرد" و "آوای ماه" از دیگر فیلم‌های اوست.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (11 تا 21 شهریور) برگزار می‌شود.

ورایتی / 15 ژوئن