سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره جشنواره فیلم ساندنس شنبه شب (بامداد یکشنبه به وقت ایران) معرفی شدند و در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی فیلم "من و ارل و دختر در حال مرگ" (Me and Earl and Dying Girl) به کارگردانی آلفونسو گومز-رخون، جایزه بزرگ داوران همین‌طور جایزه تماشاگران را از آن خود کرد.

این کمدی درام خلاقانه درباره دوستی یک نوجوان و همکلاسی مبتلا به سرطان اوست. شرکت فاکس سرچ‌لایت هفته پیش حق پخش "من و ارل و دختر در حال مرگ" را از آن خود کرد.

امسال پس از "ایستگاه فروتویل" در 2013 و "ضربه شلاق" در 2014، یک فیلم دو جایزه اصلی بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی را از آن خود کرد. پیروزی این فیلم بخصوص از آن جهت درخور توجه است که امسال این بخش با حضور فیلم‌هایی چون "Dope"، "ساحره" و "خاطرات یک دختر نوجوان"، یکی از قوی‌ترین دوره‌های خود در سال‌های اخیر را تجربه کرد.

از سوی دیگر، در بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی، جایزه بزرگ داوران به "The Wolfpack" به کارگردانی کریستال موزل اعطاء شد. این مستند داستانی-زندگینامه‌ای گروهی نوجوان را به تصویر می‌کشد که در آپارتمانی در شهر نیویورک توسط پدر مغرورشان زندانی شده‌اند و ناچارند با تماشای فیلم‌های مختلف دنیای پیرامونشان را بشناسند.

در این بخش جایزه تماشاگران به "مرو" به کارگردانی جیمی چین و ای. چای واسارهلی اعطاء شد. این فیلم روایتی هولناک درباره سه کوهنورد مجرب است که قصد دارند به قله مرو در تانزانیا صعود کنند. در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان، "غرب آرام" (Slow West) به کارگردانی جان مکلین کارگردان اسکاتلندی برنده جایزه بزرگ داوران شد. مایکل فاسبندر و کودی اسمیت-مکفی در این فیلم بازی می‌کنند. جایزه تماشاگران این بخش هم به فیلم هندی "Umrika" ساخته پراشانت نائیر اعطاء شد. داستان این فیلم درباره یک جوان هندی است که برای پیدا کردن برادر گمشده‌اش راهی بمبئی می‌شود. در بخش مسابقه فیلم‌های مستند سینمای جهان نیز جایزه بزرگ داوران به فیلم بریتانیایی "دارکوب روسی" (The Russian Woodpecker) ساخته چاد گراسیا رسید. این فیلم مکاشفه‌ای درباره سانحه چرنوبیل است که از نگاه فدور الکساندروویچ هنرمند اوکراینی روایت می‌شود.

فیلم بریتانیایی "اسب سیاه" به کارگردانی لوئیز آزموند هم جایزه تماشاگران این بخش را برد. داستان فیلم درباره ساکنان یک دهکده کوچک در ولز است که برای تربیت یک اسب مسابقه کنار هم قرار می‌گیرند.

جشنواره ساندنس را رابرت ردفورد بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی سال 1984 راه‌اندازی کرد و اکنون بزرگترین اجتماع برای فیلم‌های مستقل است. این جشنواره در پارک سیتی ایالت یوتا در آمریکا برگزار می‌شود. ساندنس مکانی برای نمایش فیلم‌های کم‌هزینه و آثار ساخته شده خارج از سیستم جریان روز هالیوود است و برندگان آن جایگاهی خاص در میان فیلم‌های هنری پیدا می‌کنند. فهرست برندگان جشنواره ساندنس 2015 به شرح زیر است:

بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی

جایزه بزرگ داوران: "من و ارل و دختر در حال مرگ"، آلفونسو گومز-رخون

جایزه تماشاگران: "من و ارل و دختر در حال مرگ"، آلفونسو گومز-رخون

جایزه کارگردانی: روبرت اگرس، "ساحره" جایزه فیلمنامه‌نویسی والدو سالت: تیم تالبوت، "کار آزمایشی زندان استفورد" جایزه ویژه داوران برای فیلمبرداری: براندون تروست، "خاطرات یک دختر نوجوان" جایزه ویژه داوران برای تدوین: لی هاوگن، "Dope"

جایزه ویژه داوران برای نگاه گروهی: ژاکلین کیم و جنیفر فانگ، "مفید" (Advantageous)

بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی

جایزه بزرگ داوران: "The Wolfpack"، کریستال موزل جایزه تماشاگران: "مرو"، جیمی چین و ای. چای واسارهلی جایزه کارگردانی: متیو هاینمان، "سرزمین کارتل"

جایزه ویژه داوران برای تاثیر اجتماعی: "3 1/2Minutes "، مارک سیلور

جایزه ویژه داوران برای فیلمسازی واریته: "وسترن"، بیل راس و ترنر راس

جایزه ویژه داوران برای اولین فیلم بلند: " (T)error"، لیریک آر. کابرال و دیوید فلیکس ساتکلیف

جایزه ویژه داوران برای فیلمبرداری: متیو هاینمان و مت پورول، "سرزمین کارتل"

بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان

جایزه بزرگ داوران: "غرب آرام" (Slow West)، جان مکلین

جایزه تماشاگران: "Umrika"، پراشانت نائیر (هند)

جایزه کارگردانی: آلانت کاوایت، "The Summer of Sangaile" (لیتوانی، فرانسه، هلند)

جایزه ویژه داوران برای فیلمبرداری: جرمین مک‌میکینگ، "Partisan" (استرالیا)

جایزه بازیگری: جک رینور، "Glassland" (ایرلند) و رجینا کیس و کامیلا ماردیلا، "مادر دوم" (پرتغال)

بخش مسابقه فیلم‌های مستند سینمای جهان

جایزه بزرگ داوران: "دارکوب روسی"، چاد گراسیا (بریتانیا)

جایزه تماشاگران: "اسب سیاه"، لوئیز آزموند (بریتانیا)

جایزه کارگردانی: کیم لانگینوتو، "Dreamcatcher"، (بریتانیا)

جایزه ویژه داوران برای دستیابی بی‌نظیر: "شهردار چینی"، هائو ژو (چین)

جایزه ویژه داوران برای تاثیر: "Pervert Park"، فریدا بارکفورس و لاسه بارکفورس (سوئد، دانمارک)

جایزه ویژه داوران برای تدوین: جیم اسکات، "چگونه دنیا را عوض کنیم" (بریتانیا، کانادا)

دیگر جوایز

جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم بعدی: "جیمز وایت"، جاش موند (آمریکا) جایزه آلفرد پی. اسلون بهترین فیلم بلند داستانی: "کار آزمایشی زندان استفورد"، کایل پاتریک آلوارس (آمریکا)

ورایتی / 31 ژانویه

علی افتخاری