سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی نامزدهای این دوره جوایز گویا که از آن به عنوان معادل اسپانیایی اسکار یاد می‌شود، چهارشنبه اعلام شد.

"سرزمین باتلاقی" (Marshland) تازه‌ترین اثر سینمایی آلبرتو رودریگز در 17 بخش و "ال نینو" «El Nino» به کارگردانی دانیل مونزو در 16 بخش شامل بخش‌های بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه غیراقتباسی نامزد دریافت جوایز گویا هستند. "سرزمین باتلاقی" نخستین بار سپتامبر گذشته در جشنواره فیلم سن سباستین روی پرده رفت و در دو بخش بهترین بازیگر مرد (خاویر گوتیرس) و فیلمبرداری (الکس کاتالان) برنده جایزه شد. گوتیرس و کاتالان هر دو نامزد دریافت جایزه گویا نیز هستند.

داستان "سرزمین باتلاقی" در دوران پس از دیکتاتوری ژنرال فرانکو رخ می‌دهد و درباره دو کارآگاه جنایی است که هیچ وجه تناسبی با یکدیگر ندارند و در عین حال ناچارند اختلافاتشان را کنار بگذارند تا بتوانند از راز قتل وحشیانه دو دختر نوجوان پرده بردارند. "سرزمین باتلاقی" با 6 میلیون یورو (7.4 میلیون دلار) یکی از فیلم‌های اسپانیایی پرفروش سال 2014 در این کشور بود. "ال نینو" با 16.2 میلیون یورو (20 میلیون دلار) یکی دیگر از پرفروش‌ترین فیلم‌های اسپانیا در سال گذشته میلادی بود. این فیلم درباره یک قاچاقچی خرده‌پاست. فیلم "قصه‌های وحشی" (Wild Tales) به کارگردانی و نویسندگی دامیان زیفرون که که برادران آلمودوار (پدرو و آگوستین) تهیه آن را برعهده داشته‌اند، در بخش‌های بهترین فیلم و کارگردان و هفت بخش دیگر بخت دریافت جوایز گویا را دارد.

این کمدی سیاه از شش اپیزود بی‌ارتباط با هم تشکیل شده و داستان‌هایی درباره واکنش‌های خشونت‌آمیز را به تصویر می‌کشد. تعدادی از ستاره‌های سینمای آرژانتین مانند ریکاردو دارین، اسکار مارتینس و... در "قصه‌های وحشی" بازی می‌کنند که تولید مشترک آرژانتین و اسپانیاست. دارین در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه است.

"قصه‌های وحشی" به نمایندگی از آرژانتین به بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2015 انتخاب شد و به فهرست کوتاه نامزدهای این بخش راه پیدا کرده است. این فیلم ماه گذشته در جوایز فیلم آرژانتین 10 جایزه دریافت کرد.

"دختر سحرآمیز" (Magical Girl) به کارگردانی کارلوس برموت و "گل‌ها" (Loreak) ساخته ماریا گوئناگا فهرست پنج فیلم نامزد جایزه گویا بهترین فیلم را کامل می‌کنند.

کمدی سیاه "دختر سحرآمیز" سال 2014 در جشنواره سن سباستین برنده جوایز صدف طلایی بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد. دومین فیلم بلند داستانی برموت درباره پدری است که می‌کوشد آخرین آرزوی دخترش را که به سرطان خون مبتلاست، برآورده کند. "گل‌ها" درباره زنی به نام آن است که هر هفته یک دسته گل دریافت می‌کند، همیشه در یک ساعت مشخص و همیشه بی‌آنکه مشخص باشد چه کسی گل‌ها را فرستاده است و این مسئله زندگی آن را به هم می‌ریزد. مراسم بیست و نهمین دوره جوایز 7 فوریه در مادرید (18 بهمن) در مادرید برگزار می‌شود.

آنتونیو باندراس بازیگر کهنه‌کار اسپانیایی در این مراسم یک جایزه گویا افتخاری دریافت می‌کند. فیلم علمی تخیلی "Automata" با بازی باندراس در چهار بخش بهترین فیلمبرداری، طراح هنری، طراحی لباس و صدا نامزد دریافت جوایز گویا است. کمدی رمانتیک "رابطه اسپانیایی" (A Spanish Affair) به کارگردانی امیلیو مارتینس لازارو که با 56 میلیون یورو (69.5 میلیون دلار) پرفروش‌ترین سال 2014 اسپانیا شد، در پنج بخش نامزد دریافت جایزه است. این فیلم نه تنها پرفروش‌ترین فیلم اسپانیا در سال گذشته میلادی بود، بلکه پرفروش‌ترین فیلم اسپانیایی و پس از "آواتار" دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای این کشور بود.

اسامی نامزدهای جوایز گویا در حالی اعلام شد که در سال 2014، فیلم‌های اسپانیایی به لحاظ درآمد، تعداد بلیت فروخته شده و سهم بازار در سال 2014 یک رکورد جدید خلق کردند. سهم سینمای اسپانیا از بازار 25.5 درصد بود که بیشترین سهم در 37 سال گذشته است. فیلم‌های اسپانیایی با پیشتازی "رابطه اسپانیایی" درمجموع 123 میلیون یورو (153 میلیون دلار) به دست آورند و رکورد 119.8 میلیون یورویی سال 2012 را جابجا کردند. درآمد فیلم‌های اسپانیایی در مقایسه با سال 2013 حدود 75.3 درصد بیشتر بود و تعداد بلیت فروخته شده نیز با 89 درصد افزایش به 20.8 میلیون رسید.

برندگان جوایز گویا با رای بیش از 1200 عضو آکادمی فیلم اسپانیا انتخاب می‌شوند.

علی افتخاری