سرویس سینمایی هنرآنلاین: شرکت سونی در واکنش به تهدید اخیر به سینماداران گفت در صورت تمایل می‌توانند فیلم کمدی "مصاحبه" (The Interview) با بازی ست روگن و جیمز فرانکو را در سینماهای خود نشان ندهند و تصمیم درباره نمایش این فیلم با خود آن‌هاست.

این فیلم به کارگردانی روگن و اون گلدبرگ قرار است از 25 دسامبر (4 دی) به طور گسترده در سینماهای آمریکای شمالی روی پرده برود. هرچند تعدادی از توزیع‌کننده‌ها درمورد نمایش "مصاحبه" دچار تردید شده‌اند، اما سونی تصمیم دارد این فیلم را طبق برنامه روی پرده سینماها بفرستد.

گفته می‌شود حمله سایبری اخیر به سونی و به سرقت رفتن اطلاعات و اسناد این شرکت نیز با فیلم "مصاحبه" ارتباط دارد. این فیلم ماجراهای یک مجری تلویزیون و تهیه‌کننده‌اش را به تصویر می‌کشد که سازمان سیا آن‌ها را برای ترور کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی اجیر می‌کند.

هکرها که خود را "نگهبانان صلح" می‌نامند، روز سه‌شنبه تهدید کردند به سینماهایی که این فیلم را نشان می‌دهند به سبک حادثه 11 سپتامبر حمله خواهند کرد.

هکرها در پیام خود آورده‌اند: دنیا پر از ترس خواهد شد. 11 سپتامبر 2001 را به یاد بیاورید. به شما توصیه می‌کنیم در آن زمان از سینماها دور باشید. (اگر خانه شما در نزدیک آنجاست، بهتر است خانه را ترک کنید.) در روزهای آینده هر اتفاقی بیفتد به خاطر حرص و طمع سونی پیکچرز اینترتینمنت است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده هنوز به شواهدی به در ارتباط با حمله به سینماهای آمریکا دست نیافته است.

تعدادی از سینمادارها قاطعانه می‌گویند که برنامه‌های خود را تغییر نمی‌دهند. تام استفنسن رئیس "لوک سینماز" یکی از آن‌هاست.

او گفت: مایه تاسف است. اگر سونی بخواهد این فیلم روی پرده برود، ما آن را نشان می‌دهیم. سونی حق دارد فیلم بسازد. ما هم حق داریم آن را نشان بدهیم. ضمن اینکه به طور کلی سانسور چیز بدی است.

تعداد زیادی از سینمادارها ترجیح می‌دهند درباره این موضوع علنی صحبت نکنند، اما اغلب آن‌ها به نشریه ورایتی گفتند همچنان تصمیم دارند "مصاحبه" را روی پرده بفرستند، هرچند با اقدامات امنیتی بیشتر.

البته تهدیدات هکرها چندان بی تاثیر هم نبوده است. سینماهای کارمایک که در کنار ای‌ام‌سی، ریگال و سینه‌مارک، یکی از چهار سینمای زنجیره‌ای بزرگ آمریکاست، اعلام کرد "مصاحبه" را در سینماهای خود نشان نمی‌دهد. کارمایک که مقر آن در جرجیاست، اداره بیش از سه هزار سینما در 41 ایالت آمریکا را به عهده دارد. پس از انتشار اخبار مربوط به تهدید سینماها سهام هر چهار سینمای زنجیره‌ای بزرگ این کشور کاهش پیدا کرد.

در همین حال، ست روگن و جیمز فرانکو ستاره‌های فیلم "مصاحبه" تمام نشست‌های رسانه‌ای خود در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه را لغو کردند. آن‌ها قرار بود پنجشنبه در مراسم اولین نمایش این فیلم در نیویورک حضور داشته باشند که این برنامه هم لغو شد.

این دو هفته پیش در مراسم اولین نمایش "مصاحبه" در لس آنجلس شرکت کردند، اما این مراسم خیلی ساده و بدون اینکه مصاحبه‌ای انجام شود، برگزار شد.

حمله سایبری به سونی در 24 نوامبر و به دنبال آن ارسال اسناد به رسانه‌ها و افشای اطلاعات محرمانه و ایمیل‌های مدیران و کارکنان شرکت، مشکلات فراوانی برای این شرکت ایجاد کرده است.

اف‌بی‌آی این روزها در حال تحقیق درباره این موضوع است و احتمال ارتباط این موضوع با کره شمالی را بررسی می‌کند. کره شمالی آشکارا محالفت خود را با فیلم اعلام کرده، اما گفته در این ماجرا نقشی نداشته است.

ورایتی / 16 دسامبر

علی افتخاری