سرویس سینمایی هنرآنلاین: "بردمن" (Birdman) تولید شرکت فاکس سرچ‌لایت در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، کارگردان (آلخاندرو گونزالس ایناریتو)، بازیگر مرد (مایکل کیتن)، بازیگر زن مکمل (اما استون)، بازیگر مرد مکمل (ادوارد نورتن) و فیلمبرداری (امانوئل لوبزکی)، بخت دریافت این دوره جوایز اسپیریت را دارد.

بردمن درباره بازیگری میانسال (کیتن) است که زمانی نقش یک ابرقهرمان محبوب به نام "بردمن"/"مرد پرنده‌ای را بازی می‌کرده و اکنون می‌خواهد با حضور در نمایشی در برادوی شکوه از‌دست‌رفته خود را بازیابد.

بجز "بردمن" دیگر نامزدهای بخش‌ بهترین فیلم بلند داستانی عبارتند از "بچگی" (Boyhood) ریچارد لینکلیتر، "عشق عجیب است" (Love Is Strange) ایرا ساکس، "سلما" (Selma) آوا دوورنی و "ضربه شلاق" (Whiplash) دامین شازل.

فیلم‌های "بچگی"، "شبگرد" (Nightcrawler) به کارگردانی دن گیلروی و سلما هر یک در پنج بخش نامزد دریافت جوایز اسپیریت هستند. "عشق عجیب است" و "ضربه شلاق" هر یک در چهار بخش شانس دریافت جایزه را دارند. "دختری در شب تنها به خانه می‌رود" (A Girl Walks Home Alone at Night) ساخته آنا لیلی امیرپور فیلمساز ایرانی/آمریکایی و "خشن‌ترین سال" (A Most Violent Year) به کارگردانی جی. سی. شاندور هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

در بخش بهترین بازیگر زن، جولین مور برای "همچنان آلیس" (Still Alice)، جنی اسلیت برای "بچه ساده" (Obvious Child)، تیلدا سوئینتن برای "تنها عاشقان زنده‌ ماندند" (Only Lovers Left Alive)، ماریون کوتیار برای "مهاجر" (The Immigrant) و رینکو کیکوچی برای "کومیکو، جوینده گنج" (Kumiko, the Treasure Hunter) نامزد دریافت جایزه هستند. "همچنان آلیس" تنها در این بخش نامزد شده است. بقیه فیلم‌ها هر یک در دو بخش نامزد هستند. بجز کیتن دیگر نامزدهای بخش بهترین بازیگر مرد آندره بنجامین برای "All Is By My Side"، جیک جیلنهال برای "شبگرد"، جان لیتگو برای "عشق عجیب است" و دیوید اویلوو برای "سلما" هستند.

در بخش بهترین کارگردان نیز بجز ایناریتو، آوا دوورنی برای "سلما"، ریچارد لینکلیتر برای "بچگی"، دامین شازل برای "ضربه شلاق" و دیوید زلنر برای "کومیکو، جوینده گنج" نامزد شده‌اند.

اسامی نامزدهای سی‌امین دوره جوایز سالانه اسپیریت سه‌شنبه شب در هتل دبلیو در هالیوود اعلام شد. برندگان 21 فوریه 2015 (بامداد یکشنبه سوم اسفند به وقت ایران)، یک روز پیش از برگزاری جوایز اسکار در مراسمی در سانتا مونیکا در کالیفرنیا معرفی می‌شوند. جوایز اسپیریت از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که خارج از سیستم استودیوهای بزرگ یا در بخش‌های ویژه درون استودیوها در ایالات متحده ساخته شده‌اند. این جوایز فیلم‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهد که با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده‌اند.

به این ترتیب، فیلم‌هایی مانند "شکارچی روباه" (Foxcatcher) بنت همر، "هتل بزرگ بوداپست" (The Grand Budapest Hotel) وس اندرسن و "فساد ذاتی" (Inherent Vice) پل تامس اندرسن برای رقابت در این جوایز واجد شرایط نبودند. با این حال برگزارکنندگان جوایز اعلام کردند با اعطای یک جایزه ویژه از بازیگران و تیم سازنده "شکارچی روباه" تقدیر می‌کند و جایزه رابرت آلتمن نیز به کارگردان، بازیگران و مسئول انتخاب بازیگران "فساد ذاتی" اعطاء می‌شود.

گذشته از این، برابر با قوانین جوایز اسپیریت در دو بخش از سه بخش کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده یک نفر باید شهروند ایالات متحده یا به طور دائمی ساکن این کشور باشد.

نامزدهای سی‌امین دوره جوایز سالانه اسپیریت توسط 40 کارشناس "فیلم مستقل"، بانی این جوایز از میان 341 فیلم متقاضی انتخاب شدند. برندگان را اعضا انتخاب می‌کنند.

سال گذشته بیشتر برندگان جوایز بخش‌های اصلی جوایز سالانه اسپیریت یک روز بعد در جوایز اسکار نیز در همان بخش‌ها پیروز شدند. "12 سال بردگی" در جوایز اسپیریت جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را برد و در بخش اسکار بهترین فیلم هم پیروز شد. این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن مکمل (لوپیتا نیونگ‌اُ) نیز هر دو جایزه را گرفت. برندگان بهترین بازیگر مرد (متیو مکاناهی برای "باشگاه خریداران دالاس")، بهترین بازیگر زن (کیت بلانشت برای "جازمین غمگین") و بهترین بازیگر مرد مکمل (جارد لتو برای "باشگاه خریداران دالاس") نیز یکی بودند.

در میان نامزدهای بخش‌ بهترین فیلم بلند داستانی این دوره جوایز اسپیریت فیلم "بچگی" با 43 میلیون دلار فروش در بازار جهانی بیشترین فروش را دارد و پس از آن "بردمن" با 14.6 میلیون دلار قرار دارد.

"بازی تقلید" (The Imitation Game) به کارگردانی مورتن تیلدوم و "وحشی" (Wild) ساخته ژان-مارک والی از مدعیان جدی فصل جوایز سینمایی هستند که در جوایز اسپیریت نادیده گرفته شدند. "نظریه همه چیز" (The Theory of Everything) ساخته جیمز مارش نیز چون یک تولید آمریکایی نیست تنها در بخش فیلم بین‌المللی واجد شرایط بود که در این بخش هم نامزد نشد.

"فورس ماژور" (Force Majeure) روبن اوستلوند از سوئد، "ایدا" (Ida) پاول پاولیکوفسکی از لهستان، "لویاتان" (Leviathan) آندری زویاگینتسف از روسیه، "مامان" (Mommy) زاویه دولان از کانادا، "نورت، پایان تاریخ" (Norte, the End of History) لاو دیاز از فیلیپین و "زیر پوست" (Under the Skin) جاناتان گلیزر از بریتانیا نامزدهای بخش بهترین فیلم بین‌المللی هستند. به غیر از "زیر پوست" باقی این فیلم‌ها به نمایندگی از کشورهای خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار نیز رقابت می‌کنند.

ورایتی / 25 نوامبر

علی افتخاری