سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره جشنواره فیلم رم شنبه شب معرفی شدند و در بخش "گالا" فیلم "آشغال" (Trash) جایزه انتخاب مردم BNL را گرفت.

فیلم جدید استفن دالدری یک پاسخ از نوع آمریکای لاتین به فیلم‌هایی مانند "میلیونر زاغه‌نشین" است. این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم ریو نمایش داده شد. "آشغال" از روی کتابی نوشته اندی مالیگان ساخته شده و درباره سه پسر نوجوان است که پس از پیدا کردن جواهراتی در بین زباله‌های شهر ناخواسته درگیر یک رسوایی سیاسی می‌شوند.

"آشغال" در پرتغال و انگلستان فیلمبرداری شده است. رونی مارا و مارتین شین در این فیلم در کنار بازیگرانی که بیشتر آن‌ها برزیلی هستند نقش‌آفرینی کرده‌اند. مارا نقش یک کمک‌یار را بازی می‌کند و شین به نقش یک کشیش ظاهر شده است. شرکت یونیورسال حق پخش جهانی "آشغال" را به عهده دارد.

سه فیلم قبلی دالدری "بیلی الیوت"، "ساعت‌ها" و "کتابخوان" همگی نامزد اسکار شده‌اند و او برای هر سه فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان بوده است.

"آشغال" برای دریافت جایزه برتر بخش "گالا" با 14 فیلم دیگر رقابت داشت، از جمله "سیاه و سفید" به کارگردانی مایک بیندر، "اسکوبار: بهشت گم شد" ساخته آندرا دی استفانو، "دختر از دست رفته" به کارگردانی دیوید فینچر، مجموعه تلویزیونی "نیک" ساخته استیون سودربرگ و "همچنان آلیس" به کارگردانی واش وستمورلند و ریچارد گلاتزر.

جشنواره فیلم رم امسال با الهام گرفتن از جشنواره فیلم تورنتو برای تاکید بر نظر تماشاگران جشنواره از سیستم استاندارد داوری فاصله گرفت. هدف برگزارکنندگان جشنواره این بود که ثابت کنند نظر تماشاگران جشنواره رم می‌تواند برآیندی از نظر تماشاگران اروپایی در حالت کلی باشد. رای‌گیری از طریق برگه‌های رای‌گیری، وبسایت جشنواره یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه انجام شد.

در دیگر بخش‌های این دوره جشنواره فیلم رم، جایزه انتخاب مردم بخش Cinema d'Oggi به "12 شهروند" ساخته سو آنگ کارگردان معروف تئاتر از چین اعطاء شد. فیلم او با الهام از کلاسیک "دوازده مرد خشمگین" ساخته سیدنی لومت ساخته شده است.

درام هندی "حیدر" به کارگردانی ویشال بهاردواج نیز در بخش The Mondo Genre جایزه انتخاب مردم را برد. "حیدر" سومین فیلم سه‌گانه شکسپیری بهاردواج است. این فیلم اقتباسی معاصر از "هملت" است و داستان آن در پس‌زمینه درگیری‌های سال 1995 در کشمیر روی می‌دهد. "شب‌خیز" دن گیلروی، «تیمارستان استون‌هرست» براد اندرسن و "Tusk" ساخته کوین اسمیت دیگر فیلم‌های این بخش بودند.

در بخش سینمای ایتالیا (داستانی) جایزه انتخاب مردم به فیلم "Fino a qui tutto bene" ساخته روان جونسون اعطاء شد و جایزه انتخاب مردم بخش سینمای ایتالیا (مستند) به "در جستجوی خدیجه" به کارگردانی فرانچسکو جی. راگاناتو رسید.

بخش بهترین فیلم اول تنها بخشی بود که برنده آن با رای یک هیئت داوری انتخاب شد. داوران این بخش جایزه بهترین فیلم اول را به "اسکوبار: بهشت گم شد" ساخته آندرا دی استفانو و " X+Y" به کارگردانی مورگان متیوز اعطاء‌کردند.

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رم 16 تا 25 اکتبر (24 مهر تا 3 آبان) در پایتخت ایتالیا برگزار شد. مارکو مولر مدیر هنری سابق جشنواره ونیز برای سومین سال مدیریت هنری جشنواره رم را به عهده داشت.

برگزارکنندگان جشنواره رم امسال با اعطای جایزه کارگردان تکرو از تاکشی میکه کارگردان پرکار ژاپنی تقدیر‌ کردند. این جایزه برای فیلمسازانی در نظر گرفته شده که سبکی جدید و نامتعارف در سینما خلق کرده‌اند.

هالیوود ریپورتر / 25 اکتبر

علی افتخاری