سرویس سینمایی هنرآنلاین: تقریبا تمام کسانی که اولین روز دوره جدید قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا کمدی سیاه "بردمن" ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو را در لیدو دیدند، فیلم جدید این کارگردان مکزیکی را تحسین کردند.

اسنقبال منتقدان و تماشاگران از "بردمن" کاملا متفاوت با "گریس از موناکو" فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال بود که تقریبا تمام کسانی که فیلم را دیدند از آن انتقاد کردند.

مایکل کیتن که خیلی‌ها او را با بازی در نقش بتمن در دو فیلم "بتمن" و "بتمن بازمی‌گردد" ساخته تیم برتن می‌شناسند، در "بردمن" نقش ریگان تامسن یک بازیگر میانسال از‌یاد‌رفته را دارد که می‌کوشد با بازی در اقتباسی صحنه‌ای از یکی از داستان‌های ریموند کارور که در برادوی اجرا می‌شود، شکوه سابق خود را بازیابد. ادوارد نورتن در فیلم نقش بازیگر رقیب او را به عهده دارد.


"بردمن" پنجمین فیلم بلند داستانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو است

پس از اولین نمایش جهانی "بردمن" در لیدو، تماشاگران ایستاده عوامل فیلم را تشویق کردند. کارگردان و بازیگران فیلم شامل کیتن، نورتن، اما استون، آندرا رایزبورو و ایمی رایان در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

جورجو ناپولیتانو رئیس جمهور ایتالیا مهمان افتخاری شب افتتاحیه جشنواره بود.

کیتن و نورتن از همین حالا خود را به عنوان رقبای جدی جوایز اسکار امسال مطرح کرده‌اند. جشنواره ونیز سال گذشته با فیلم "جاذبه" شروع شد، فیلمی که در نهایت هفت جایزه اسکار دریافت کرد. بعید نیست امسال هم این اتفاق درباره فیلم "بردمن" که نام کامل آن "بردمن یا مزیت غیرمنتظره نادانی" (The Unexpected Virtue of Ignorance) است، روی بدهد.

استون در فیلم نقش دختر مضطرب شخصیت کیتن را بازی می‌کند که تازه دوره بازپروری را پشت سر گذاشته و زاک گالفیاناکیس به نقش یک وکیل/تهیه‌کننده ظاهر شده است. نائومی واتس نیز نقش بازیگری را دارد که آرزویش راه پیدا کردن به برادوی است.


مایکل کیتن نقش اصلی فیلم "بردمن" را بازی می‌کند

ایناریتو که بیش از همه با فیلم‌های هنری مانند "21 گرم" و "بابل" شهرت دارد، در نشست مطبوعاتی پس از نمایش فیلم خود، گفت: مایکل کیتن پیشگام نقش ابرقهرمان‌ها در سینما بود. برای همین به خودم گفتم تجربه او از بازی در نقش یک ابرقهرمان و اطلاعاتی که در این زمینه دارد به فیلم من خیلی کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: مایکل نقش مهمی در ساخت "بردمن" داشت. بدون او این فیلم ساخته نمی‌شد.

کیتن 62 ساله به شوخی نقش ابرقهرمانی خود در فیلم‌های "بتمن" را به "یک فیل بزرگ در اتاق" تشبیه کرد و در عین حال گفت از جایگاه خود در تاریخ سینما راضی است.

او شکل‌گیری مجدد فیلم‌های ابرقهرمانی را به خاطر تیم برتن دانست و گفت: کاری که تیم انجام داد کپی و بریده شد. او با فیلم‌های "بتمن" خیلی چیزها را عوض کرد و من بخشی از آن بودم که برایم باعث افتخار است.


ادوارد نورتن یکی دیگر از بازیگران اصلی فیلم "بردمن" است

"بردمن" یکی از 20 فیلمی است که بخت دریافت جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره ونیز را دارند. فیلمسازانی چون آندری کونچالوفسکی کارگردان روس، فاتح آکین کارگردان آلمانی ترک‌تبار، ابل فرارا کارگردان آمریکایی و رامین بحرانی فیلمساز ایرانی/آمریکایی با تازه‌ترین ساخته‌های خود در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کنند.

از ایران فیلم "قصه‌ها" ساخته رخشان بنی‌اعتماد در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارد. این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا، پیمان معادی، باران کوثری، فرهاد اصلانی و... امروز پنجشنبه در دو نوبت در لیدو روی پرده می‌رود.

"ملبورن" ساخته نیما جاویدی نیز امروز در بخش هفته منتقدان بین‌المللی جشنواره ونیز به نمایش درمی‌آید. پیمان معادی، نگار جواهریان و مانی حقیقی در این فیلم بازی می‌کنند.


الکساندر دپلا رئیس داوران بخش بخش مسابقه بین‌الملل است

الکساندر دپلا آهنگساز فرانسوی و نامزد شش جایزه اسکار ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز را به عهده دارد که 27 اوت تا 6 سپتامبر (5 تا 15 شهریور) برگزار می‌شود.

تیم راث بازیگر بریتانیایی، جون چن بازیگر چینی و جومپا لاهیری نویسنده هندی‌تبار آمریکایی از دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل هستند.