سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز روز دوشنبه در مراسمی در سالا گرانده (پلاتزو دل سینما)، با اعطای جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" از امیر نادری کارگردان ایرانی تقدیر کردند.

جایزه افتخار فیلمساز به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است. پیش‌ از این آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی و سال گذشته برایان دی‌پالما این جایزه را گرفته‌اند. افتخار فیلمساز نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.


امیر نادری

پس از مراسم تقدیر از نادری، فیلم "کوهستان" (Monte) تازه‌ترین ساخته او که تولید مشترک ایتالیا، آمریکا و فرانسه است، در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد.


صحنه‌ای از فیلم "کوهستان"

"کوهستان" در لوکیشن‌هایی در ایتالیا در کوه‌های آلتو آدیجه و مناطق فریولی فیلمبرداری شده است. داستان در سال 1350 میلادی روی می‌دهد و درباره مردی به نام آگوستینو است که تمام تلاش خود را می‌کند تا نور خورشید را به دهکده کوچک خود در دل کوهستان بیاورد، جایی که خانواده‌اش به خاطر تاریکی غالب سخت می‌توانند زنده بمانند. "مونته" با بازی آندرا سارتورتی و کلودیا پوتنزا اولین فیلمی است که نادری در ایتالیا ساخته است.


نادری و بازیگران فیلمش در مراسم فوتوکال فیلم "کوهستان"

نادری یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های موج نوی سینمای ایران در دهه 1970 بود. او با فیلم‌های "تنگسیر" (1974)، "انتظار" (1974) - که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان کن برنده جایزه داوران شد، "دونده" (1985) و "آب، باد، خاک" (1989) - که در جشنواره سه قاره نانت برنده جایزه بهترین فیلم شد، در سطح بین‌المللی مطرح شد.


نادری در پشت صحنه فیلم "کوهستان"

نادری در اواسط دهه 1980 از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در آن جا فیلم‌هایی چون "منهتن از روی شماره" (1993)، "آ.ب.ث... منهتن" (1997)، "دیوار صوتی" (2005) - که در جشنواره فیلم رم جایزه منتقدان روبرتو روسلینی را گرفت و "وگاس: بر اساس یک داستان واقعی" (2008) را - که در بخش مسابقه ونیز نمایش داده شد، ساخت.

فیلم "کات" به کارگردانی او در ژاپن فیلمبرداری شد.

"کات" در 2011 در بخش افق‌های جشنواره ونیز روی پرده رفت.


نادری جایزه افتخار فیلمساز جشنواره ونیز را دریافت کرد

روز دوشنبه همچنین فیلم "رام‌نشده" (La region salvaje) به کارگردانی آمات اسکالانتی فیلمساز مکزیکی در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد. داستان فیلم در شهر باخیو در مرکز مکزیک روی می‌دهد. زنی اسرارآمیز به نام ورونیکا از کوه‌های اطراف جایی که یک شهاب‌سنگ سقوط کرده است، به شهر می‌آید و وارد زندگی یک زوج، آنخل و آلخاندرا می‌شوند که دچار بحران زناشویی شده‌اند. با آمدن ورونیکا چیزی خارج از این دنیا وارد زندگی آن‌ها می‌شود و...


"رام‌نشده"

فیلم جدید اسکالانتی تولید مشترک مکزیک، دانمارک، فرانسه، آلمان و نروژ است. مانوئل آلبرتو کلارو فیلمبردار فیلم‌های اخیر لارس فون تریر مدیر فیلمبرداری "رام‌نشده" است. "رام‌نشده" چهارمین فیلم بلند داستانی اسکالانتی است. او در 2013 برای فیلم " Heli" برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شد.

فیلم ایتالیایی "پَر" (Piuma") به کارگردانی روان جانسن هم روز دوشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل لیدو نمایش داده شد. این فیلم درباره دو نوجوان ایتالیایی، فرو (لوئیجی فدله) و کیت (بلو یوشیمی دی مارتینو) است که باید با یک بارداری ناخواسته کنار بیایند. آن‌ها در همان حال که باید با مسائل معمول نوجوانان شامل خانواده، مدرسه و کار کنار بیایند، باید خود را برای یک قدم بزرگ در زندگی هر دوی خود آماده کنند. "پَر" 9 ماه از زندگی فرو و کیت را در حالی که می‌کوشند در دریای بزرگ تغییرات، خود را حفظ کنند، دنبال می‌کند.


"پَر"

"پَر" سومین فیلم بلند داستانی جانسن است. فیلم اول او "نفر اول لیست" درباره دو دانش‌آموز دبیرستانی و یک خواننده و ترانه‌سرا در دهه 1970 است که از ترس کودتای نظامی از ایتالیا می‌گریزند. فیلم دوم او "Fino a qui tutto bene" درباره چند دانشجو است که باید با زندگی آزاد خداحافظی کنند و مسئولیت بزرگسال بودن را بپذیرند. جانسن در لندن به دنیا آمده و در پیزا بزرگ شده است.
"پَر" از 20 اکتبر در ایتالیا اکران می‌شود.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز 31 اوت (10 شهریور) با فیلم موزیکال "لا لا لند" (La La Land) به کارگردانی دامین شازل شروع شد و تا 10 سپتامبر (20 شهریور) ادامه دارد. سام مندس کارگردان بریتانیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره است.