سرویس سینمایی هنرآنلاین: سریال "توئین پیکس" زمانی نام خود را سر زبان‌ها انداخت و نقل محافل شد که این نوع واکنش‌ها هنوز مهم به حساب نمی‌آمد.

وقتی اولین اپیزود سریال جنایی-معمایی نامتعارف دیوید لینچ در یکی از یکشنبه شب‌های آوریل 1990 روی آنتن رفت، تماشاگران تا مدت‌ها درباره مرگ لورا پالمر (شریل لی)، دیل کوپر (کایل مک لاکلن) مامور تحقیق اداره پلیس فدرال و قهوه و پای، حرف می‌زدند؛ آن هم سال‌ها پیش از آنکه توئیتر، فیس‌بوک و گوشی‌های آیفون وجود داشته باشند و زمانی که اولین بروزر اینترنتی تازه متولد شده بود.

داستان سریال در شهر توئین پیکس در واشنگتن روی می‌دهد و درباره تحقیقات اف‌بی‌آی به رهبری دیل کوپر درمورد قتل دختری نوجوان به نام لورا پالمر است.

لینچ 68 ساله درباره اولین اپیزود "توئین پیکس" می‌گوید: چیزی را به دست آورده بودیم، اما اینکه این‌قدر از آن خوشمان آمده بود برای خودمان باعث شگفتی بود. ایده‌ها مانند هدیه هستند. ما واقعا خوش‌شانس بودیم که این ایده‌ها به ذهن‌مان رسید.

"توئین پیکس"، موسیقی ترس‌آور آن و شخصیت‌های سریال همراه با مجموعه بلو-ری "توئین پیکس: تمام معما" (Twin Peaks: The Entire Mystery) بازمی‌گردد. این مجموعه شامل دو فصل از سریال، فیلم بلند سینمایی ساخته‌شده از آن با عنوان "توئین پیکس: با من بر آتش برو" همین‌طور 90 دقیقه از تصاویر حذف‌شده/اضافه‌شده فیلم است.

لینچ که خود صحنه‌ها را انتخاب کرده می‌گوید: فرصت خیلی خوبی بود صحنه‌هایی را داشته باشیم که مردم دیده‌اند، اما این بار آن‌ها مجبور نیستند برای دیدن این صحنه‌ها بار دیگر به فیلم رجوع کنند.

کارگردان فیلم‌های "مخمل آبی"، "وحشی در قلب" و بزرگراه گمشده"، می‌گوید: همیشه این اتفاق می‌افتد، حداقل برای من. صحنه‌هایی هست که با کلیت فیلم نمی‌خواند و این صحنه‌ها به خاطر کل فیلم حذف می‌شود. حتی با اینکه آن‌ها را به خودی خود دوست دارم.

فیلم "توئین پیکس: با من بر آتش برو" سال 1992 ساخته شده و به نوعی پیش‌درآمد سریال بود. داستان فیلم آخرین روزهای زندگی لورا پالمر را دربرمی‌گیرد.

لینج داستانی را که او و مارک فراست برای "توئین پیکس: با من بر آتش برو" نوشتند، به یاد می‌آورد، اما می‌گوید: از فیلمبرداری چیزی یادم نیست. عجیب نیست؟ اما دنیای فیلم به یاد می‌آورم. آدم‌ها را بار دیگر می‌بینم. این یک سفر زیبا بود.

مجموعه بلو-ری همچنین شامل یک بخش جدید است که در آن لینچ (در نقش خودش) با لورا، لیلند پالمر پدر و سارا مادر لورا - که دو نفر آن‌ها مرده‌اند - و بعد با بازیگران نقش‌های آن‌ها، لی، ری وایز و گریس زابریسکی مصاحبه می‌کند.

مجموعه "توئین پیکس" شامل دو فصل سریال و فیلم "توئین پیکس: با من بر آتش برو" مملو از نقش‌های به‌یادماندنی است، از ماموران قانون با بازی مک لاکلن، دیوید بوئی، کیفر ساترلند و دیوید دوکاونی تا شخصیت‌های واقعا عجیب و غریب مانند باب (فرانک سیلوا)، غول (کارل استراکن)، آدم کوچولوی اتاق قرمز، مردی از جای دیگر (مایکل جی. اندرسن) و...

شخصیت زنی با کنده درخت - یا مارگارت لانترمن - با بازی کاترین کولسن نیز در نوع خود پرهیاهو بود. این شخصیت از روی ایده‌ای شکل گرفت که لینچ برای کولسن در نظر داشت. کولسن سال 1977 در فیلم ترسناک "Eraserhead" دستیار لینچ بود.

لینچ می‌گوید وقتی قرار شد "توئین پیکس" را بسازیم به کاترین گفتم: می‌توانی با ما باشی؟ ما یک کنده داریم که تو باید همه جا با خودت داشته باشی، اما این شروع یک چیز بود و این‌طوری خیلی چیزها پر و بال پیدا کرد. اولش یک ایده کوچک بود، اما به دنبال آن با ایده‌های بیشتر و شخصیت‌های بزرگ‌تر همراه شد.

لینچ ادامه می‌دهد: خیلی چیزها از "توئین پیکس" بیرون آمد و این زیبایی دیگر یک داستان مستمر است. این فرصت را دارید که در دنیایی پر از احتمالات بیشتر فرو بروید.

"توئین پیکس" از آن چیزهایی است که اگر امروز ساخته می‌شد عاشقان رسانه‌های اجتماعی مرتب در توئیتر از آن صحبت می‌کردند. با این حال، لینچ به یاد می‌آورد که آن زمان اینترنت فقط در حد متن بود. هرچند یک نفر در دوران پخش سریال به او گفت‌وگوهای اینترنتی را نشان داد که در آن چند نفر درباره معماهای فیلم بحث می‌کردند.

از این لحاظ، سریال "توئیس پیکس" و فیلمی که از روی آن ساخته شد، جلوتر از زمان خود بودند و در حوزه قصه‌گویی در سریال تلویزیونی و کشتن زودهنگام شخصیت‌های اصلی هم، پیشگام بودند.

لینچ می‌گوید: هنوز هر دو را بی‌اندازه دوست دارم و دنیای آن را. شگفتی بعدی این بود که مردم در سراسر دنیا آن دنیا همین‌طور شخصیت‌های آن را دوست داشتند. بهترین شگفتی‌ها از دل "توئین پیکس" بیرون آمد.

یو‌اس‌ای تودی / 1 اوت

علی افتخاری