گروه سینما هنرآنلاین: اکران «مست عشق» در ایام منتهی به عید فطر خبرساز شد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی، کار مشترکی است از ایران و ترکیه است که برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را روایت می‌کند. در «مست عشق» رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، و تأثیر شمس بر زندگی و اشعار مولانا به تصویر کشیده شده است.

گیشه سینما معمولا در ایام نوروز و عید فطر بیشترین اقبال را به واسطه شادی و تعطیلی عمومی داشته است. در چنین ایامی معمولا سعی شده است از فیلم‌هایی جهت اکران استفاده شود که با کمترین حاشیه بیشترین اقبال را در گیشه داشته‌اند. فیلم‌هایی که بتوانند سلیقه گستره‌ی وسیعی از مخاطبان را پوشش دهند. «مست عشق» در مسیر ساخت حواشی زیادی داشته است.

انتخاب بازیگر نقش مولانا

ماه‌ها قبل از تولید «مست عشق» و با اعلام اسامی بازیگران احتمالی اولین حاشیه این فیلم رقم خورد. برخی رسانه‌ها از انتخاب بازیگر ترک برای نقش مولانا سخن گفتند و همین سبب شد تا انتقادات زیادی مبنی بر چرایی انتخاب بازیگری ترک برای نقش شاعری ایرانی صورت بگیرد. تایید و تکذیب عوامل فیلم باعث شد فرهاد توحیدی نویسنده فیلم‌نامه صراحتا از انتخاب بازیگر ترک صحبت کند؛ اما نهایتا حسن فتحی انتخاب بازیگر ایرانی برای این نقش را قطعی  اعلام کرد و پس از آن پارسا پیروزفر در نقش مولانا در کنار شهاب حسینی در نقش شمس معرفی شدند.

مجوز ساخت و غیبت در جشنواره

حاشیه بعدیِ «مست عشق» سکوت خبری بعد از یک شروع پر سروصدا از انتشار تصاویر گریم‌های شهاب حسینی و پارسا پیروز در نقش مولانا و شمس بود. به یکباره دیگر خبری از این فیلم دیده نمی‌شد. در این مورد هم پس از اعلام آغاز پیش تولید سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی در تهران سوال پیش آمد که مگر فتحی نباید در ترکیه و در حال تولید «مست عشق» باشد. با اعلام همزمانی پیش‌تولید سریال «جیران» و تولید فیلم «مست عشق» همه منتظر حضور این فیلم در جشنواره بین‌المللی فجر بودند که این بار فتحی اعلام کرد فیلمی در این دوره جشنواره نخواهد داشت. هر چند دبیر جشنواره صراحتا اعلام کرد ضمن اینکه «مست عشق» هنوز در حال فیلمبرداری است، در ایران هنوز مجوز ساخت ندارد و نمی‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

بعد از سکوت خبری، اعلام نیمه‌کار بودن فیلم

چندی بعد از حاشیه نداشتن مجوز و حضور نیافتن در جشنواره به یکباره تیزری از «مست عشق» بیرون آمد که هم تدوین شده بود و هم موسیقی داشت. رسانه‌ها سکوت نکردند و پرسیدند چرا وقتی تا شروع جشنواره یک ماه باقی است و امکان صدور مجوز وجود دارد و حتی فرم حضور در جشنواره هم پر شده است، اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. این سوال از طرف عوامل فیلم بی‌پاسخ ماند تا اینکه سهراب پورناظری آهنگساز «مست عشق» اعلام کرد این فیلم نیمه‌کار مانده است.

تهیه نسخه سریالی از فیلم توسط طرف ترکیه‌ای

حاشیه‌های «مست عشق» تمام نمی‌شد. چندی بعد مجددا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که خبر از اکران جهانی فیلم در هفته بزرگداشت مولانا و تولید یک سریال هشت قسمتی از این اثر داشت. حسن فتحی بلافاصله خبر را تکذیب کرد و سپس فرهاد توحیدی خبر منتشر شده در ویدئو مذکور را نقض حقوق مولف دانست و گفت سرمایه‌گذار ایرانی در حال پیگیری حقوقی این مورد است.

هر چند که سرانجام با پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده توسط سفارت ایران در استانبول، مالکیت صددرصدی فیلم به طرف ایرانی داده و اثر وارد فاز نهایی تولید شد؛ اما مجددا با اعلام خبر جدایی همایون شجریان و سهراب پورناظری «مست عشق» وارد حاشیه دیگری شد.

000 mast_eshgh

جدایی همایون شجریان و سهراب پورناظری

شجریان و پورناظری آهنگساز و خواننده این فیلم در پی خبری جدا شدن خود را از این فیلم اعلام کردند و «مست عشق» را وارد حاشیه بعدی کردند که البته بعد از چندی این حاشیه هم با انتخاب  فاهیر آتاک اوغلو نوید این را داد که بالاخره این فیلم می‌تواند به پایان خود نزدیک شود. حالا خبر از اکران این فیلم پرحاشیه در 29 فروردین 1403 است.

با توجه به حاشیه‌ها، تداخل، نزاع و مدت زمان ساخت این فیلم، آیا بهتر نبود سازمان سینمایی و شورای اکران در انتخاب فیلم‌ها برای ایام عید فطر که از بازه‌های خوش گیشه سینما ایران است، ریسک کمتری می‌کرد و شانس را به فیلم‌های موفق جشنواره فجر چهل‌ودوم می‌داد. فیلم‌هایی که به گفته منتقدان، اهالی رسانه و سینمادوستان می‌توانند گیشه‌ی را رونق ببخشند و رضایت مخاطبان را کسب کنند.

چرا باید فیلمی با حواشی زیاد که ممکن است کیفیت آن را هم تحت تاثیر قرار داده باشد در یکی از کلیدی‌ترین ایام اکران سینمایی به روی پرده بیاید. در حالی که فیلم‌های خوش ساخت دیگری نیز در صف اکران وجود دارند. فیلم‌هایی که حاشیه کمتری دارند و همانطور که گفته شد به زعم منتقدان و سینما دوستان گیشه را هم تصاحب خواهند کرد.

لازم به ذکر است که با توجه به رونق صنعت سریال‌سازی ترکیه و سابقه موفق بین‌المللی فیلمسازان و بازیگران ایرانی، همکاری ایران و ترکیه در این مورد می‌توانست زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر از پیش شود و به لحاظ مراودات فرهنگی گام مثبتی برای آینده‌ی سینمای ایران قلمداد شود. اگر چه تجربه بد همکاری ایران و ترکیه در «مست عشق» فرصت‌سوزی بوده است و جلوه مناسبی در مناسبات فرهنگی‌ دو کشور نداشت.

 

زهرا عباسی