به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، فیلم «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق از فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان است که نخستین بار در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و هم‌اکنون در سینماهای سراسر کشور اکران عمومی شده است.

سهیل موفق که پیش از این آثار سینمایی چون «شکلاتی» و «پاستا ریونی» را در کارنامه کارگردانی‌اش داشته، با "نوروز" می‌توان گفت یک قدم رو به جلویی برداشته است؛ چرا که جنس فیلم "نوروز" با وجود همه کاستی‌ها یک جنس دغدغه‌مند است.

دغدغه‌ای برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم که این روزگار کمرنگ شده است. در زمانه‌ای‌ که کودکان و نوجوانان در پای بازی‌های موبایلی و کامپیوتری حبس شده‌اند و خانواده‌ها به دلیل مشغله زیاد فرصتی برای آشنا کردن فرزندانشان با آیین باستانی ندارند، یک کارگردان این دغدغه را در حد توان خود به تصویر کشیده است و در آن نشان داده است که این آیین تنها به دستان همین فرزندان کوچک کشور است که باید زنده بماند.

Norouz-Poster-2


در سال‌های اخیر توجه به آیین‌ها،اصالت و فرهنگ و جغرافیای بومی کشور در آثار سینمایی کم‌تر شده است. در زمانه‌ای که مردم هم گاها از این فرهنگ دور می‌شوند و کریسمس را جشن می‌گیرند، ساخت فیلمی برای کودک و نوجوان و حتی بزرگسال که بتواند آیین کهن خودمان را یادآوری کند، اتفاق مثبتی است.

«نوروز» اثری خوش رنگ و لعاب است و با بازی استاد علی نصیریان رنگ دیگری به خود گرفته است. فضای این فیلم با انتخاب موسیقی‌های خوب، کاملا متناسب برای کودک و نوجوان است و برای آن‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ حرف‌هایی که نصیحت‌گونه نیستند اما در لایه‌های فیلم وجود دارد؛ مثل مفهوم امید، پیروزی خیر بر شر، تلاش فردی و جمعی.

این فیلم با فضای فانتزی و آشنا کردن مخاطبان با عمو نوروز، حاجی فیروز و ننه سرما، به قصه کودکی می‌پردازد که طی تصادفی با عمو نوروز متوجه می‌شود که بهار در خطر است و نیروی اهریمنی مانع از آمدن بهار شده است و او باید بهار را نجات دهد.در سینمای ایران فیلم‌هایی با فضای عید نوروز ساخته شده‌اند اما کمتر پیش آمده و یا شاید بتوان گفت پیش نیامده است که نوروز و سایر عناصر آن به صورت یک جسم حقیقی ظاهر شوند و مخاطب با خود این آیین‌ها و عناصر به طور مستقیم درگیر باشد.

نوروز مخاطب امروزش را می‌شناسد و اگرچه در رابطه با آیین کهن سخن می‌گوید اما از عناصر امروزی غافل نمی‌شود تا بتواند حس مشترکی با نسل امروز ایجاد کند.

قصه‌ها و فرهنگ کهن ما گنجینه‌ای از سوژه‌هایی است که می‌توان از آن‌ها نه فقط برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم فیلم ساخت و سهیل موفق این کار را کرده است.