به گزارش هنرآنلاین، سینماگران اهل تاجیکستان که برای حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به ایران سفر کرده بودند، سه‌شنبه 24 بهمن ماه با محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش دیدار کردند. محمد سعید شاهیان مدیر تاجیک فیلم، عثمان تهیه‌کننده تاجیک فیلم، زائول داخته فیلمبردار قدیمی سینمای تاجیکستان (فیلمبردار فیلم رستم و سهراب)، اکمل عبدالله‌زاده دبیر جشنواره فیلم دوشنبه و محی‌الدین مظفر کارگردان سینما در این دیدار حضور داشتند.

در آغاز این دیدار حمیدی مقدم ضمن توضیح درباره جایگاه سینمای مستند در ایران گفت: مرکز گسترش، متولی جدی تولید مستند و انیمیشن در ایران است، بسیاری از کارگردان‌های سینمای ایران در این مرکز فیلم ساخته‌اند. سینمای مستند ایران بسیار غنی است، فیلمسازان بزرگی در این حوزه کار کرده و آثار ماندگاری خلق کرده‌اند که در تاریخ سینما به یادگار باقی مانده است.

او ادامه داد: زبان فارسی میراث و هویت مشترک ماست و چه خوب است که در زمینه ساخت آثاری بر پایه این میراث و عشق مشترک، همکاری کنیم. تجربه‌ای که مرکز گسترش به عنوان متولی برگزاری هفده دوره جشنواره «سینماحقیقت» داشته، می‌تواند برای شما مفید باشد و زمینه برگزاری جلسات پیچینگ، کارگاه‌های آموزشی و ... را فراهم کند. کشف استعداد، حمایت از سینماگران جوان منطقه و تولید مشترک از اهداف و اولویت‌های جدی ماست، امیدوارم در جشنواره «سینماحقیقت» میزبان دانشجویان سینمای تاجیکستان و جوانان علاقه‌مند به مستندسازی در جلسات کشف استعداد و کارگاه‌های آموزشی و ارائه طرح باشیم.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از این جلسه گفت: جشنواره فیلم تاج سامان و جشنواره «سینماحقیقت» می‌توانند همکاری‌های مشترکی داشته باشند و در راستای معرفی و تقویت فرهنگ و زبان فارسی گام بردارند.

حمیدی مقدم افزود: ما تا 2 ماه دیگر دوره آموزش آنلاین مستندسازی را با حضور اساتید برجسته سینمای مستند راه اندازی می‌کنیم، این مسیر می‌تواند بین دو کشور، به راه‌اندازی یک مدرسه فیلمسازی مشترک کمک کند تا تجربیات مستندسازان ایرانی و تاجیک، به یکدیگر منتقل شود.

محمدسعید شاهیان مدیر موسسه «تاجیک فیلم» بزرگترین نهاد سینمایی تاجیکستان که در این جلسه حضور داشت، گفت: تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر، برایم جذاب بود. ما در تاجیکستان، امکانات و فرصت‌های فیلمسازی داریم که در کنار شما، با توجه به ریشه‌های مشترک فرهنگی، می‌تواند ارزش افزوده یافته و به گسترش تولید فیلم و سریال مستند و داستانی بیانجامد.

او ادامه داد: شاهنامه فردوسی به عنوان یکی از حلقه‌های پیوند ما، همه انسان‌ها را به خودشناسی و بازگشت به هویت دعوت می‌کند. ما این مضمون جهان شمول و متعالی را باید در آثار سینمایی، مستند و انیمیشن برجسته کنیم. در تاجیکستان، روی شاهنامه کار کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در کنار شما، این ایده‌ها را گسترش داده و اجرایی‌تر کنیم.

اکمل عبدالله‌زاده مدیر جشنواره دوشنبه ابراز امیدواری کرد که در جشنواره امسال آثار مستند سینمای ایران حضور داشته باشد و بخشی به سینمای ایران اختصاص داده شود که زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کند.

گسترش1

محی‌الدین مظفر کارگردان گفت: ما دانشجویان فراوانی داریم که دلبسته به سعدی، حافظ و شعرا و نامداران بزرگ ایرانی هستند، اما مستندی نداریم که درباره آرامگاه یا زندگی آنها باشد و استاد بتواند وقتی درباره این مفاخر بزرگ صحبت می کند آن را نمایش بدهد. سینمای مستند، می تواند زمینه معرفی این چهره های درخشان را به همه جهان و البته فارسی زبانان در تاجیکستان و سایر کشورها فراهم کند.

او ادامه داد: شما امکانات و شرایط تولید چنین آثاری را دارید، ما هم نسلی از مستندسازان را آماده و مهیای کار داریم، امیدوارم خروجی این جلسات و دیدارها، برای سینمای ایران و تاجیکستان تولید آثاری در ستایش فرهنگ و ادبیات و زبان فارسی و مفاخری چون اقبال لاهوری، فردوسی و همه بزرگان عرصه ادب باشد.

حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که در این جلسه حضور داشت، گفت: من به دلیل علاقه به زبان فارسی، گاهی تلویزیون دولتی تاجیکستان را می‌بینم اما مردم ما، از تاجیکستان تصویری در ذهن ندارد. ما و شما از یک پیکره‌ایم و زبان شیرین فارسی، حلقه اتصال ماست. ما مستندسازان درجه یکی داریم، همکاری با آنها و ساخت فیلم درباره تاجیکستان، تاریخ و فرهنگ آن، هم ذخایر تصویری شما را غنی می‌کند، هم تصویر ذهنی ایرانیان و دیگر مردم جهان را نسبت به کشور شما کامل می‌کند.

در بخشی از این دیدار، از سوی محمدسعید شاهان مدیر «تاجیک فیلم» نشان «تاج سامان» به محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز اهدا شد.

 عبدالحسین بدرلو قائم مقام و معاون مستند مرکز گسترش و شیرین نادری مدیر بین‌الملل مرکز گسترش هم در این دیدار حضور داشتند.