به گزارش هنرآنلاین، دوشنبه 23 بهمن ماه محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش با دیانا آدمیرخایوا مسئول ایران جشنواره فیلم مسکو دیدار کرد.

در این دیدار حمیدی مقدم گفت: سینمای مستند و انیمیشن ایران، بسیار غنی و پر از استعداد است. مرکز گسترش متولی تولید مستند و انیمیشن‌های کوتاه هنری است، همچنین جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان رخدادی بین‌المللی و معتبر در خاورمیانه و آسیا، زیر مجموعه مرکز گسترش است که هفده دوره با حضور سینماگران از کشورهای مختلف از جمله روسیه برگزار شده و جایگاهی ویژه برای دوستداران و فعالان سینمای مستند در سراسر جهان دارد. برای ما علاوه بر حضور در جشنواره‌ها، تعامل با شبکه‌های تلویزیونی، پلتفرم‌ها و بازارهای بین‌المللی منطقه و کشورهای همسو و با فرهنگ مشترک دارای اهمیت است.

او ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در مسکو و شهرهای دیگر روسیه با کمک رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی، فرصت نمایش و دیده شدن آثار مستند و انیمیشن ایران را فراهم کنیم.

حمیدی مقدم افزود: مستندهای تولید مرکز گسترش از جمله «خونه مامان شکوه»، «هجده هزاپا» و «گلوله باران» در دو دوره اخیر جشنواره فیلم مسکو روی پرده رفتند. تعامل و ارتباط مرکز با جشنواره مسکو برقرار بوده، در چشم انداز تازه این همکاری و تعامل باید به نفع عرضه بهتر آثار مستند و انیمیشن، گسترش یابد.

حقیقت1

دیانا آدمیرخایوا که مهمان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود با اشاره به علاقه اش به ایران و تمرکزش بر فرهنگ و هنر و تاریخ ایران گفت: سالهاست روی ایران و ویژگی های تاریخی و هنری اش مطالعه می کنم، بسیاری از آثار داستانی و مستند سینمای ایران را دیده و دنبال کرده‌ام. در مطالعاتم متوجه شدم که گنجینه ای از بهترین مستندهای ایران در مرکز گسترش وجود دارد، دوست دارم امکانی برای دیده شدن این آثار فراهم شود. تولیدات جدید شما می تواند در جشنواره مسکو حضور داشته باشد و تولیدات سال های قبل که شرایط حضور در بخش مسابقه را ندارند، امکان عرضه در تلویزیون ها، پلتفرم ها و بازارها را دارند.

او ادامه داد: ایران کشوری با فرهنگی غنی است، سینمای مستند می تواند تصویری واقعی از محیط زیست و آداب و رسوم و زندگی شهری و معماری مردم ایران به جهانیان عرضه کند و تصویر و ذهنیت نادرست را پاک کند. من از تولیدات مرکز فیلم سینمایی «مامان» و مجموعه مستندهای حیات وحش را دیده و بسیار دوست داشته‌ام.

این مجری و برنامه ساز تلویزیونی افزود: همکاری و تعامل مرکز گسترش با جشنواره فیلم مسکو، هم به دیده شدن بیشتر آثار تولید شده در ایران کمک می‌کند هم تعامل بین پخش کننده های اهل روسیه و ایران را افزایش داده و باعث ارتباط قوی تر و نتیجه بخش بین سینمای ایران و روسیه می‌شود. هر فیلمی که در جشنواره مسکو پذیرفته شود، از شبکه های تلویزیونی و پلتفرم‌ها نمایش داده خواهد شد و این امکانی جذاب برای دیده شدن آثار است.

نماینده جشنواره فیلم مسکو ادامه داد: سینمای روسیه در جهان صاحب تاریخ و جایگاه است و جشنواره مسکو، یکی از رویدادهای معتبر و قدیمی در سینماست، تعامل «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم مسکو، پلی برای ارتباط بین دو کشور، سینماگرانش و تقویت ارتباط های فرهنگی است. سینمای ایران در بخش داستانی، مستند و انیمیشن بسیار غنی و جذاب است و می‌تواند در جهان، بیشتر از این دیده شود.

حقیقت3

آدمیرخایوا گفت: جای آثاری درباره محیط زیست ایران، فیلم هایی درباره معماری و بناهای تاریخی، یا مستندهایی درباره آداب و رسوم و ویژگی‌های زندگی ایرانیان در جشنواره‌ها و بازارهای فیلم خالی است، امیدوارم این دیدارها و گفتگوها و حضور ما در جشنواره‌هایی مثل فیلم فجر و «سینماحقیقت» و سفر شما و سینماگران ایرانی به روسیه، زمینه معرفی این آثار را سرعت و وسعت بدهد.

در این دیدار شیرین نادری مدیر بین الملل مرکز گسترش هم گزارشی از تولیدات انیمیشن و مستند مرکز و حضور آنها در جشنواره ها و بازارها ارائه داد.