گروه سینمای هنرآنلاین: در روز ششم جشنواره فجر سانس آخر خانه جشنواره «رویاشهر» کاری است از تولیدکنندگان انیمیشن «بنیامین» که با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران ساخته شده اکران شد.

رویای بچگی همه‌مان قهرمان شدن بوده و فیلمسازان کودک و نوجوان از این رویای مشترکِ جهان، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها ساخته‌اند. دست‌اندرکاران «رویاشهر» سعی کردند در انیمیشن‌شان جهان و شهری بسازند که شهرهای دیگر آرزوی آن را دارند. در این انیمیشن آرات پسر ۱۲ ساله‌‌ای‌ست که قصد دارد با حل مشکل شهرش پا بر جای پای پدر قهرمان خود بگذارد. او با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند مخاطبان کودک و نوجوان را ماجراجویانه همراه خود کند.

عوامل این انیمیشن با ساختن جهانی فانتزی، تخیل مخاطب را دست می‌گیرند و او را با دغدغه‌های جهان به شکلی سرگرم‌کننده و غیرمستقیم روبه‌رو می‌کنند. آرات سعی دارد مشکل تامین انرژی شهرش را برطرف کند. او با وجود مخالفت‌ها و نپذیرفته شدن‌ها به شهری دیگر می‌رود و آنجا با واقعیت‌های دیگری آشنا شده و دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این انیمیشن زیبایی‌هایِ رنگی و تصاویر مقبولی را خلق کرده که می‌توان سطح آنها را در مسیر انیمیشن‌سازی ایران هر چند که ساده‌اند اما پذیرفت.

رویاشهر؛ رویایِ شهرهای دیگر جهانِ ساخته شده است که در بطن داستان متوجه خواهیم شد رویاشهری‌ها با چپاول منابع شهرهای دیگر است که خود را قبله‌ی جهان ساخته‌اند. این پرداخت مفهومی هر چند عمیق اما ممکن است رسیدن به مضمون و پیدا کردن مصداق واقعی‌اش برای مخاطب کودک را مشکل‌ساز کند.

نکته مثبت این انیمیشن پرداخت مفاهیم شهروندی و دغدغه‌مندی شهری است در مسیر کنش‌های بیرونی. این امر می‌تواند مخاطبان را غیرمستقیم به سمت محتوای و مضمون هدایت کند و این نکته‌ی مثبت فیلم‌سازی کودک و نوجوان است.

roya2

با توجه به چالش‌های انیمیشن‌سازی در ایران و مدت زمان طولانی‌ای که برای ساخت انیمیشن‌ها صرف می‌شود، تولید انیمیشن رویاشهر در 4 سال را می‌توان موفقیت محسوب کرد و امیدوار باشیم روز به روز از مدت زمان تولید انیمیشن‌ها کمتر شود.

به گفته‌ی کمپانی‌های انیمیشن‌سازی، درگیری و دغدغه‌های تولید بصری و فنی این عرصه، تولید‌کنندگان را از توجه به کیفیت فیلم‌نامه‌‌ها کمی دور کرده است. اما ما در رویاشهر داستانی ماجراجو داریم که توانسته با پیاده‌سازی پیرنگی نسبتا مناسب قصه‌اش را پیش ببرد و مخاطبش را همراه سازد. این نشان خوبی است از سطح فیلم‌نامه‌نویسی اگر که هنوز در رسیدن به قله‌های انیمیشن‌سازی فاصله‌ها داریم.

امیدواریم با تماشای انیمیشن‌های ایرانی بتوانیم تولیدکنندگان آنها را در این مسیر رو به جلو حمایت کنیم.