پنجمین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش با هدف تحلیل و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی با حضور میثم معراجی کارگردان سریال «فوفو: مسافری از کامادو»، محمد‌صادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، عطیه موذن خبرنگار سینما و تلویزیون، حسین کربلایی طاهر کارشناس رسانه و هادی مومنی منتقد سینما و تلویزیون به میزبانی مهران ده نمکی پنج‌شنبه ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو نمایش پخش شد.

میثم معراجی کارگردان سریال «فوفو: مسافری از کامادو» در ابتدای برنامه درباره این سریال گفت: این سریال ۱۵ قسمتی را برای مخاطب کودک و نوجوان ساختیم و تولید آن را از سال ۱۴۰۱ آغاز کردیم که پخش آن به سال ۱۴۰۲ رسید. ما سعی کردیم از قالب‌های متداولی که در سریال‌سازی کودک بود، فاصله بگیریم. بخشی از کار، بهره‌ بردن از کاراکتر انیمیشنی و بخش زیادی از آن استفاده از تکنیک ویژوال افکت بود که به ما در فضاسازی مدنظرمان یعنی ایجاد فضای فانتزی کمک کرد.

معراجی ادامه داد: وقتی صحبت از محتوای کودک می‌شود، همیشه کفه ترازو به سمت ارزان بودن و پروداکشن کم است که ما سعی کردیم این تابو را بشکنیم و یک محصول بیگ پروداکشن و گران قیمت تولید کنیم. یعنی هزینه معقولی برای این سریال شد. پلتفرم فیلم نت و آقای سرتیپی لطف کردند و پای اثر ایستادند.

در ادامه، موذن سریال «فوفو: مسافری از کامادو» را کاری دانست که حداقل استانداردهای کار کودک و نوجوان را دارد و گفت: این سریال خوش آب و رنگ است و در درجه اول مخاطب را جذب می‌کند. علاوه‌بر حضور بازیگر، فضای انیمیشن ویژوال است. وقتی گفته می‌شود فضای سریال فانتزی است، کودک و نوجوان انتظار دارد موضوعات فرا‌واقعی ببیند. اگرچه این سریال مولفه‌های فضای فانتزی را دارد، اما «فوفو» به یک شخصیت فانتزی تبدیل نمی‌شود.

کارگردان سریال در جواب موذن توضیح داد: الان هر ۴۵ دقیقه کار کودک با حضور بازیگر و پروداکشن خوب دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. مشکل دیگرمان بازیگری بچه‌ها در فضای فانتزی بود. از آنجا که شخصیت «فوفو» وجود خارجی ندارد، ارتباط گیری بازیگران کودک با این کاراکتر سخت بود.

وی افزود: برنامه‌مان این بود که در ۱۵ قسمت اول شخصیت «فوفو» را جا بیندازیم، بعد در ۱۵ قسمت بعد او را به بلوغ برسانیم.

مومنی با بیان اینکه سریال «فوفو: مسافری از کامادو» تلاش کرده فضای انیمیشن و رئال را ترکیب کند تا بتواند ذائقه کودک امروز را هدف قرار دهد، در خصوص این سریال گفت: ذائقه کودک امروز مانند کودکان دهه ۶۰ نیست و نمی‌توان با ساختارهای آن زمان به سراغ کودک امروز رفت. این سریال به افرادی که در حوزه سریال‌سازی کودک کار کردند، وفادار است و در هر قسمت به یک شخصیت تاثیرگذار در این حوزه تقدیم می‌شود. تلاش کرده از لحاظ بصری فضای شادی داشته باشد و بر روی تخیل که مهمترین عنصر کودکان است، تاکید می‌کند. تاکید بر روی داشتن آرزو و برآورده شدن آرزوها از نکات برجسته سریال است.

این منتقد سینما و تلویزیون داشتن ایده مرکزی برای هر قسمت را جزو نکات مثبت سریال «فوفو: مسافری از کامادو» دانست و افزود: هر قسمت جهان تازه‌ای را برای بچه‌ها می‌سازد.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در پاسخ به سوال ده‌نمکی در خصوص میزان استقبال سکوهای نمایش خانگی از تولید برنامه های حوزه کودک و نوجوان گفت: بخش مهمی از مصرف‌کنندگان محتوای شبکه نمایش خانگی و تلویزیونی قشر کودک و قشر نوجوان هستند. هرچقدر تولید به نسبت مصرف کم باشد، آثار دوبله جای تولید را پر می‌کند. وقتی اثر دوبله در سبد مصرفی خانواده قرار گرفت هر قدر هم تلاش شود که دوبله مناسبی انجام شود با کاراکترهایی روبرو هستیم که ممکن است در فضای فرهنگی کشورهای غربی تولید شده باشند و ناخودآگاه ممکن است تاثیرات فرهنگی خود را بر روی هویت کودک و نوجوان بجا بگذارد.

افراسیابی ادامه داد: تولید سریال ها و برنامه های تولیدی کودک و نوجوان و جایگزینی خطوط سبز به جای خطوط قرمز در حوزه نمایش خانگی نیاز به حمایت مادی از تولید کنندگان دارد و برای این کار نیاز به هم افزایی سازمان های فرهنگی با هدف تجمیع بودجه ها برای تولید سریال ها و برنامه های کودک و نوجوان داریم.

وی افزود: بعضی از سازمان‌ها که مبنای شکل‌گیری‌شان حوزه کودک و نوجوان است، از این حوزه دور هستند. برای فهم بهتر این موضوع سوالی مطرح میکنم. چقدر سازمانهایی که الان در حوزه کودک و نوجوان مسئولیت دارند و برای انجام مسئولیت خود اعتبار و بودجه دریافت میکنند، توانسته اند نگاه سنتی خود را در حوزه تولید کتاب و بازی های سنتی کنار بزنند و متناسب با نیازهای روز به حمایت از تولیدات شبکه نمایش خانگی بپردازند؟

معاون ساترا خاطر نشان کرد: اگر یک سریال موفق و آموزنده برای کودکان و نوجوانان تولید شود و در جذب مخاطب موفق شود و زنجیره فرهنگی متناسب با آن محصول هم شکل بگیرد یعنی بازی و اسباب بازی مرتبط با آن هم تولید شود، آیا این به نفع کشور و اقتصاد فرهنگ نیست؟

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های تولیدی که همین الان درخواست مجوز تولید دارند، تاکید کرد: یکی از مباحث اساسی شورای صدور مجوز ساترا این است که چکار کنیم که در عین رعایت سلامت محتوایی، جذابیت اثر بیشتر شود. این موضوع شدنی است. تجربه اعضای شورا به تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی کمک خواهد کرد. سریال «فوفو: مسافری از کامادو» از شبکه‌های خبری و تلویزیون معرفی شد و جزو آثاری بود که ریاست ساترا این اثر را در کنار سه اثر دیگر معرفی کردند تا در تلویزیون برای پخش از شبکه های تلویزیونی با رعایت حقوق مادی و معنوی تولید کننده اثر بررسی شود.

 

کارگردان سریال «فوفو: مسافری از کامادو» در تکمیل صحبتهای معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: بر خلاف برخی تبلیغات منفی که علیه ساترا میشود تجربه اخذ مجوز از شورای صدور مجوز ساترا این بود که این شورا تخصصی عمل میکند و خود را درگیر سطحی نگری های سیاسی و مسائل جناحی و سیاسی نمی کند.