گروه سینمایی هنرآنلاین: فریدزاده در ابتدای این نشست گفت: خواستیم خیلی سریع با اهالی رسانه نشستی داشته باشیم تا هم شفافیت صورت گیرد هم از نظرات اصحاب رسانه بهره ببریم. در طرح تحول بنیاد فارابی این مبنا را داشتیم تا بتوانیم محصولات خود را در خارج از مرزها نیز عرضه کنیم. جشنواره کن به جهت اهمیتی که دارد، بخش مهمی از برنامه ما بود. البته لازم است بگویم که بازار جشنواره کن ارتباطی به جشنواره ندارد و از داستان متفاوتی برخوردار است. 

وی افزود: ۱۲۱ کشور در بازار جشنواره کن دور هم جمع شده و در آنجا مراودات سینمایی صورت می‌گیرد. این بازار همیشه وجود داشته و امکان دیده شدن و دیدن را فراهم می‌کند تا اتفاقاتی را در طول سال ایجاد کنیم. تلاش برای کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی یکی از شعارهای مهم فارابی است اما عملی شدن آن نیازمند اتفاقات بسیاری است.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه بیان کرد: اکنون بحث تولید مشترک موضوع مهمی است که امروز مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. عرضه بین‌المللی نیز بر این مبنا می‌چرخد و هرچه شما همکاری خود با کشورهای همسو را بیشتر کنید نتیجه بهتری می‌گیرید اما این موضوع نیازمند اتفاقات بسیاری است‌. تولید مشترک خلائی است که در این حوزه وجود دارد. ما در حدود ۷ هزار ورودی دانشجو هنرهای نمایشی داریم اما اینکه چقدر از آنها می‌توانند خروجی باشند که به ما کمک کنند سوال مهمی است که باید پاسخ داده شود. 

فریدزاده ادامه داد: اگر بخواهیم سینما را در ایران داشته باشیم باید رویکردمان بر مبنای اتفاقات جهانی باشد. در واقع استانداردسازی باید در ابتدای خط صورت بگیرد. ۱۲۱ کشور در کن چتر سینمای خود را دارند و می‌توانند محصولات خود را عرضه کنند. ما نیز چتر خود را داریم. اما امسال عربستان بعد از وقفه‌ای جای خیلی خوبی را در بازار گرفته بود و سینمای خود را به‌گونه‌ای معرفی می‌کرد که قطب سینمای منطقه شود. برای مطرح کردن این موضوع با هزینه‌های بسیار در حال کار کردن هستند. حتی اعلام کردند که وقتی فیلم‌ها در عربستان ساخته شود، ۴۰, ۵۰ درصد هزینه تولید را بعد از تصویب دولت عربستان می‌پردازد. در اینصورت کار بخش خصوصی ما خیلی سخت می‌شود. چون هزینه‌های ما برای این موضوع خیلی سخت خواهد بود. 

وی در ادامه بیان کرد: حضور نمایندگان فرهنگی ما باید به طور مستمر باشد و مرتب تقویت هم بشوند تا بتوانیم نتیجه‌ای از این اتفاق بگیریم. اگر امسال بودجه حضور ما کم شده خیلی جای خوشحالی ندارد، چون این باعث می‌شود که نتوانیم حضور موثرتر خود را داشته باشیم. 

معاون بین‌الملل بنیاد سینمای فارابی با نام بردن از برنامه‌های چتر سینمای ایران در کن از اهمیت و تأثیرگذاری سینمای ایران گفت و ادامه داد: سمت و سوی کن در حال رفتن به سمت متاورس هم هست و این امکان وجود دارد که بخشی از تولیدات خود را به این موضوع اختصاص دهد. 

فریدزاده در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین درباره تعداد نفرات حاضر در جشنواره کن و میزان بودجه‌ای که هزینه شده است، توضیح داد: بودجه این دوره ۳۳ هزار و خرده‌ای یورو بوده و تقریبا ۱۲ شرکت همراه ما در این دوره بوده‌اند که فارابی فضا را برای آنها فراهم می‌کند. البته این جای خوشحالی ندارد، چون همانطور که گفتم بودجه نسبت به گذشته کمتر شده و این باعث کاهش تاثیر ما می‌شود. 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم «عنکبوت مقدس» را دیده و در صورت توهین چرا موضع‌گیری در همان جشنواره کن صورت نگرفته؟ گفت: امسال سایت جشنواره کن هک شد و مسئولان جشنواره می‌گفتند از طرف هکرهای روس اتفاق افتاده است. به همین دلیل فرایند بلیت گرفتن خیلی سخت بود. فقط خبرنگاران می‌توانستند به صورت ویژه بروند و فیلم‌ها را ببینند. من فیلم عنکبوت مقدس را ندیدم اما اگر شرایط هم فراهم می‌شد آن را به دلایل متعدد نمی‌دیدم. اگر کسی فکر کند که می‌تواند به امام هشتم توهین کند، این خیال باطل افرادی حقیر است. البته صحبت درباره جامعه مومن بحث دیگری است که جامعیت می‌دهد به جامعه و مردم ما.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با تاکید بر اینکه فیلم «عنکبوت مقدس» محصول کشور دیگری بوده و ارتباطی به ایران ندارد، بیان کرد: برای اینکه ما بتوانیم محصولات خود را به خوبی در جهان نمایش دهیم، باید بحث تولید مشترک را جدی بگیریم. 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صحت سنجی ۱۰۰ دیداری که فارابی اعلام کرده زیر چتر سینمای ایران برگزار شده، توضیح داد: حداقل ۱۰۰ دیدار بود و حتی دیدارهای بیشتری نیز صورت گرفته است. این دیدارها تنها توسط من نبوده، بلکه دیدارهای شرکت‌های خصوصی نیز محاسبه شده است. 

فریدزاده همچنین درباره برنامه فارابی برای جشنواره‌های برلین و ونیز توضیح داد: بازار کن، برلین و شانگهای بازارهایی است که فارابی وظیفه دارد چتر سینمای ایران را آنجا برقرار کند.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌هایش‌ درباره تولیدات مشترک سینمایی برنامه‌ریزی شده بیان کرد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بین‌الملل باید زیرساخت‌های تولید مشترک را هدف قرار داد. به این منظور ما سعی کردیم فعالیت کنیم و از بین ۱۰۰ دیدار که در چتر سینمای ایران در جشنواره کن اتفاق افتاد، ۲۵ دیدار با مدیران جشنواره‌ها، ۱۵ جلسه برای تولید مشترک بود.‌ 

این مدیر سینمایی همچنین در پاسخ به این پرسش که با چه کشوری تولید مشترک قطعی شده و چرا خبری از تولید مشترک با چین که قبلا اعلام شده بود نیست؟ گفت: چین قرار بود اتفاقی را عملی کند ولی شرکت چینی که قرار بود با یکی از فیلمسازان مطرح ایرانی کار کند با تغییر ساختارش پروژه را قبول نکرد. جدا از این، پیشنهادهای اولیه‌ای از صربستان بوده و تفاهم‌نامه مشترک داشتیم. همچنین یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شده ولی به جز آنها با استرالیا و هند هم گفت‌‌وگوهایی شده است.