گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «گل به خودی»  ساخته احمد تجری و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی این روزها به‌عنوان پرچمدار ژانر کودک و نوجوان روی پرده سینماهای کشور است، ژانری که با نام ایرج طهماسب، مرضیه برومند، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا و... شناخته می‌شود و در طول دهه ۷۰ به اوج محبوبیت خود رسید تا مردم را با هر سنی به سینما بکشاند.

در این روزها اما این ژانر سینمایی در وضعیت فروش و استقبال مردمی خوبی به سر نمی‌برد، به عنوان مثال فیلم سینمایی «گل به خودی» که از ۱۸اسفند روی پرده سینما رفته است با نزدیک به ۱۳ هزار مخاطب و فروشی بیش از ۴۰۰ میلیون تومانی در رتبه ششم فروش فیلم‌های نوروزی قرار دارد.

درباره زمان اکران و میزان استقبال از فیلم «گل به خودی» با احمد تجری کارگردان این اثر گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

فیلم سینمایی «گل به خودی» در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و انتظار می‌رود زمانی اکران شود که مدارس باز باشند و کودکان از مدرسه‌های خود به دیدن فیلم بروند، چرا تعطیلات نوروز و اکران نوروزی را برای اکران این فیلم انتخاب کردید؟

پروانه نمایش فیلم «گل به خودی» اواخر سال ۹۹ صادر شد و ما برای اکران آن در نوروز ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کردیم اما در لحظات آخر «خورشید» ساخته مجید مجیدی جایگزین آن شد. در واقع قرار بود اگر «خورشید» برای مرحله نهایی اسکار انتخاب شود، «گل به خودی» به اکران برسد که این اتفاق رخ نداد. از آنجا که «گل به خودی» در ژانر کودک تولید شده، منتظر بازگشایی مدارس در سال تحصیلی بودیم اما این اتفاق نیفتاد. در نهایت تصمیم به اکران فیلم در نوروز امسال گرفتیم. اینکه در باکس نوروزی یک فیلم کودک حضور داشته باشد، جای خوشحالی است.

گل به خودی

«گل به خودی» پس از گذشت بیش از یک ماه از اکران به فروش مطلوب نرسیده است، فکر می‌کنید علت استقبال نشدن از این فیلم چیست؟ آیا زمان اکران در این مساله تاثیرگذار بوده است؟

تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای فیلم دیدن بچه‌هاست، خوشبختانه پیک کرونا نیز به پایان رسیده بود اما متاسفانه برخلاف واکنش‌های خوبی که از مخاطبان دریافت کردیم، نبود تبلیغات مناسب از سوی سازمان صداوسیما و شهرداری تهران و همچنین افزایش قیمت بلیت سینما که روی سینمای کودک بسیار تاثیرگذار است، سبب شد فروش‌ خوبی را شاهد نباشیم. صرفا حضور یک فیلم کودک روی پرده سینما کافی نیست بلکه به حمایت نیاز دارد، فیلمی که بازیگر اصلی آن کودک و عروسک است و به نوعی سوپراستاری در آن ایفای نقش نمی‌کند، نیازمند حمایت است. تبلیغ «گل به خودی» تنها در شبکه‌های شما، آموزش و... که مخاطب‌ خاص ندارند، زیرنویس شده که بسیار بر فروش مد نظر ما تاثیر گذاشته است. قیمت بلیت سینما هم بر همه فیلم‌ها تاثیر گذاشته و تعداد مخاطبان آن‌ها را پایین آورده است.

سینمای کودک در دهه ۷۰ دوران طلایی‌ را سپری کرد اما در این برهه زمانی استقبال از آن کاهش یافته است، تفاوت ژانر کودک امروز با دوران گذشته چیست و چرا از این فیلم‌ها استقبال نمی‌شود؟

در حال حاضر سینمای کودک ما با دوران طلایی آن در دهه ۷۰ که فیلم‌های پرفروشی داشتند، فاصله بسیار دارد. سینما به چند بازیگر خاص محدود می‌شود که در همه فیلم و سریال‌ها و برنامه‌ها حضور دارند، درست است که بازیگران خوبی هستند و مردم نیز آن‌ها را دوست دارند اما تکلیف فیلم‌های دیگر چه می‌شود؟ فیلم‌هایی مانند «گل به خودی» که با بودجه شخصی، بدون هیچ حمایتی از ارگان‌هایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا فارابی ساخته می‌شوند و باز هم بدون هیچ حمایتی به اکران می‌رسند. امیدوارم مسئولان از سینمای کودک حمایت کنند تا چراغ آن روشن بماند. سینمای ما وضعیت خوبی ندارد و سینمای کودک نیز رو به نابودی می‌رود. امیدوارم تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در سینمای کودک سرمایه‌گذاری کنند تا باز هم به نقطه اوج خود برسیم و مانند دیگر کشورها سینمای کودک پررونقی را شاهد باشیم.

گل به خودی ۲

به‌عنوان سوال پایانی، درحال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ آیا باز هم در سینمای کودک فعالیت می‌کنید؟

در حال حاضر به سفارش یک شرکت انگلیسی مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم تا در این کشور به مرحله تولید برسانم. دوست دارم پس از به پایان رساندن این پروژه به ایران بازگردم و باز هم در سینمای کودک فعالیت کنم.