گروه سینمایی هنرآنلاین: اسکار ۲۰۲۲ با اینکه مراسم اهدای هشت جایزه بخش‌های فنی را از پخش تلویزیونی حذف کرده بود اما باز هم در قالب یک برنامه سه ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای روی آنتن رفت و تماشاگران را خسته کرد. آمار بینندگان تلویزیونی مراسم اسکار امسال با اجرای وندا سایکس، ایمی شومر و رجینا هال ۵۶ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش یافت و به رقم ۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر رسید.

اسکار ۲۰۲۱ با داشتن فقط ۱۰.۴ میلیون بیننده بدترین دوره از نظر آمار تماشاگران تلویزیونی در تاریخ ۹۳ ساله اسکار بود. پیش از آن هرگز رخ نداده بود پخش زنده مراسم اهدای جوایز اسکار کمتر از ۲۰ میلیون بیننده تلویزیونی داشته باشد. آخرین بار که مراسم اسکار مجری داشت، سال ۲۰۱۸ با اجرای جیمی کیمل بود که ۲۶.۶ میلیون نفر آن را زنده و مستقیم از شبکه ای‌بی‌سی آمریکا تماشا کردند اما پس از آن تا همین امسال آکادمی اسکار ترجیح داده بود مراسم را بدون مجری پیش ببرد.

Smith

آمار بینندگان تلویزیونی مراسم اهدای جوایز اسکار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۲۳.۶ و ۲۹.۶ میلیون نفر بود و سال گذشته هم که برنامه تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا در یک جمع محدود و خودمانی برگزار شد، آمار تماشاگران آن به رقم بی‌سابقه حدود ۱۰ میلیون نفر رسید. از این رو، تهیه‌کنندگان مراسم اسکار و مدیران آکادمی همراه مسئولان شبکه ABC تصمیم گرفتند دگرگونی‌هایی اساسی در ساختار آن به وجود آورند؛ از جمله بهره بردن از سه مجری زن.

گرچه گمان می‌رفت اسکار ۲۰۲۲ به دلیل برخورد سنگین ویل اسمیت با کریس راک روی صحنه پربیننده شود اما این رخداد عجیب در یک ساعت پایانی برنامه روی داد؛ یعنی درست زمانی که یک ساعت از آمار اوج تماشاگران گذشته بود. با این حال، سیلی بهترین بازیگر مرد اسکار امسال بر گونه کمدین سرشناس سیاهپوست از پربحث‌ترین لحظه‌های این دوره در شبکه‌های اجتماعی بود و حاشیه‌های آن همچنان در فضاهای مجازی و واقعی ادامه دارد.

تصویر این خبر مربوط به حضور فرانسیس فورد کوپولا، رابرت دنیرو و ال پاچینو، سه غول بزرگ دنیای فیلم و سینما روی صحنه مراسم اهدای جوایز اسکار در دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس است که به مناسبت پنجاه سالگی «پدرخوانده» بود و البته این لحظه مهم زیر سایه حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن اسکار امسال پنهان ماند و چندان دیده نشد.