گروه سینمایی هنرآنلاین: مسعود نقاش‌زاده در این نشست گفت: در آغاز شهادت امام هادی را تسلیت می‌گویم و یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌داریم. بابت ناهماهنگی که برای برگزاری نشست خبری اتفاق افتاد عذرخواهی می‌کنم. اما بنا به تجویز پزشک اینطور در نظر گرفته شد که در مدت بیماری در نشست خبری حضور پیدا نکنم. از همه دست اندرکاران که در این دوره حضور داشتند و اقدامات موثری انجام دادند تشکر می‌کنم. 

وی افزود: به رییس سازمان سینمایی پیشنهاد کردم که دبیرخانه جشنواره به صورت دایمی باشد. چراکه این جشنواره بزرگتر از آن است که به صورت پروژه با آن برخورد شود. نتیجه پیگیری‌هایی که داشتیم این شد که مرکز تخصصی برای جشنواره‌های سینمایی داشته باشیم‌. انشالله از پایان جشنواره چهلم تدبیر کارهایی که برای جشنواره چهل و یکم لازم است انجام می‌شود. 

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در ادامه به اقدامات خود در این دوره اشاره کرد و گفت: استانداردسازی را از آیین‌نامه جشنواره آغاز کردیم، به صورتی که آیین‌نامه ثابتی داشته باشیم که تنها موارد کوچکی متناسب با هر سال در آن تغییر کند. باید بگویم که به هر حال قانون‌مداری برای خود همکاران جشنواره سخت بوده است اما ما تلاش کردیم تا همه چیز مطابق برنامه‌ریزی و آیین‌نامه مورد نظر انجام شود. 

وی ادامه داد: همچنین امسال به طور مشخص روی برنامه‌های فرهنگی تاکید داشتیم که هدف آنها عمق بخشیدن به جشنواره به معنای کلان آن است. اتفاق امسال نقطه آغازی است که می‌تواند در سال‌های آینده ادامه پیدا کند. 

نقاش‌زاده با اشاره به استقبال مخاطبان از سینماهای مردمی گفت: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته رشد داشته است. میزان بلیت‌های خریداری شده در سال گذشته ۹۴ هزار قطعه بوده اما این آمار تا امروز به ۲۱۴ هزار قطعه رسیده است. البته جنبه بلیت فروشی مراکز استان‌ها را هم نباید فراموش کرد که از امروز به نمایش آثار مشغول شدند و آمار آنها را نیز اعلام می‌کنیم. 

یزدان عشیری در ادامه توضیح داد: ۳۱ استان کشور از ۱۶ ام به تماشای آثار حاضر در جشنواره چهلم می‌پردازند. این امکان با همراهی دکتر اسماعیلی و آقای خزاعی فراهم شده است. حتی تلاش کردیم با رویکرد عدالت فرهنگی چند فیلم را در نقاط مرزی و روستاها نیز به نمایش درآوریم و اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.

نقاش‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به انتقادها از پذیرفته شدن برخی از فیلم‌ها و پذیرفته نشدن برخی دیگر که حواشی به همراه داشت، توضیح داد: وقتی ۶۶ فیلم به جشنواره فرستاده می‌شود، طبیعی است که برخی فیلم‌ها انتخاب و برخی دیگر انتخاب نمی‌شوند. ما یک هیات انتخاب داریم که ترکیبی از افراد صاحب نام هستند. طبیعی است که ما سلایق مختلفی داریم. ممکن است بخشی بعضی فیلم‌ها را دوست داشته باشند و برخی نه. این انتخاب افراد حاضر در هیات انتخاب بوده است. 

وی افزود: علاوه بر این صرفا محور انتخاب‌ها این نبوده که فقط بر مبنای کیفیت سینمایی انتخاب شود، بنده شخصا به خاطر دارم که تنوع ژانر یکی از موضوعاتی بود که مورد توجه هیات انتخاب قرار داشت. در نهایت ما بایستی به هیات انتخاب خود احترام بگذاریم. البته ممکن است اگر هیات انتخاب دیگری بود، شاید از بین ۶۶ فیلم انتخاب شده آثار دیگری انتخاب می‌شدند. جدا از این مباحث، از جهتی فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره فجر به نمایش در بیایند، باید پروانه نمایش داشته باشند. برخی فیلم‌ها موفق به این اتفاق نشدند که ممکن است در اکران تعامل به صورت دیگری انجام شود.

این مدیر سینمایی در پاسخ به انتقاد از بخش فرهنگی بیان کرد:اگر امروز سینمایی داریم ریشه‌های آن به پایه‌های فرهنگی بر می‌گردد. برنامه‌های فرهنگی قرار است فرصت تعمق بخشیدن به مباحث فرهنگی در سینما را ایجاد کند. این برنامه‌ها مزاحم بخش اصلی هم نیست و کارکرد خود را دارد‌ . در پایان این دوره می‌توان درباره اینکه آیا کارکرد لازم را داشته یا خیر نظر داد و به نتیجه رسید.

نقاش‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره غافلگیر شدن ستاد جشنواره فجر و برخی ناهماهنگی‌ها در مواجهه با بحران کرونا گفت: در ابتدای راه و در زمان تدوین آیین‌نامه سه سناریو برگزاری جشنواره را در نظر گرفتیم، یک سناریو برگزاری جشنواره به صورت کامل بود و سناریو دوم حذف مردم را به همراه داشت و سناریو سوم نمایش آثار برای داوران بود تا بتوانند با دیدن آثار قضاوت کنند و نتایج را اعلام کنیم. تا پنج روز قبل از شروع جشنواره، وقتی وضعیت عمومی جامعه را از نظر کرونا برسی و استعلام می‌کردیم، هیچ توصیه‌ای مبنی بر برگزاری محدود جشنواره با ظرفیت پایین نبود. در واقع ما با یک برنامه روز به روز مواجه شدیم و برنامه خود را روزآمد کردیم. این به معنای غافلگیری نیست، مانند این است که شما باران را پیش‌بینی کردید اما شدت آن را نه.

وی افزود: اینکه چرا از ابتدا نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها در سالن اصلی برج میلاد، برگزار نشد، مسایل خاص خود را دارد. پرده نمایش همین سالن شرایط بسیار حساسی دارد که یکی بیشتر از آن نیست و اگر آسیب ببیند عملا نمایش فیلم مختل می‌شد. اما با توجه به تقاضای قابل توجه افراد، بلافاصله به این تقاضا پاسخ دادیم و در نهایت دوستان با انجام اقداماتی شرایطی را فراهم کردند که نشست‌های خبری در سالن اصلی برگزار شود‌.

این مدیر سینمایی در ادامه درباره تعداد کارت‌های صادر شده برای حضور در خانه جشنواره عنوان کرد: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد اما بخشی از کارت‌هایی که صادر شده دسترسی به سالن ندارد، این افراد شامل تصویربرداران و عواملی است که کارهای برگزاری را انجام می‌دهند. بخش اعظم حاضر در خانه جشنواره را همکاران رسانه‌ای و برخی افراد از بخش فرهنگی، افراد دانشگاهی، داوران بخش اراده ملی هستند که آمار برای آنها در نظر گرفته شده اما هیچگاه از ظرفیت هفتاد درصد فراتر نرفتیم. چراکه ما مجموع ورودی‌های سالن برای تماشای هر فیلم را داریم.

در ادامه یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره و سازمان سینمایی درباره آمار کارت‌ها و افراد حاضر در خانه جشنواره امسال گفت: عدد تقریبی برای همه مهمانان دو هزار و سیصد و خرده‌ای است که بخشی از آن‌ها برای مدیران رسانه‌هایی بوده که بنا به احترام برای آنها کارت صادر شده اما ممکن است در سالن حضور پیدا نکنند.

وی افزود: ۸۳۱ کارت برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، ۱۳۷ نفر از این تعداد از واحدهای فنی هستند که دسترسی به سالن نمایش ندارند. اعضای ستاد و من هم حق دیدن فیلم را نداشته‌ایم و اگر کمتر از ۲۰۰ نفر ضریب اشغال داشته باشیم امکان تماشا فراهم می‌شود.

نقاش زاده در ادامه درباره احتمال دبیری جشنواره در سال آینده گفت: رییس سازمان سینمایی در ابتدا برای یک برنامه بلندمدت با من صحبت کردند اما این موضوع به پایان جشنواره چهلم و صحبت‌های آینده مربوط می‌شود.

وی در ادامه درباره انتقاد به ساعت نمایش فیلم‌ها برای خبرنگاران و اختصاص سانس بهتر برای مهمانان ویژه گفت: ظاهراً برای اینکه ارزشیابی کنیم تا ببینیم بدترین و بهترین سانس کدام است، باید رای‌گیری کنیم. یکی از مسایلی که از ابتدا داشتیم این بود که بهترین امکانات و سانس‌ها به اصحاب رسانه اختصاص پیدا کند. در ابتدا یک ایده مطرح شد که برنامه نمایش فیلم‌ها همزمان با نشست‌ها را به بعد از اذان مغرب منتقل کنیم، گروهی گفتند در این صورت نمایش دو فیلم، نشست رسانه‌ای و فاصله‌ای که باید بین آنها باشد، نشست آخر را به نیمه شب منتقل می‌کند و رفت و آمد را سخت می‌کند. شکل‌های مختلف بررسی شد، شکلی که الان داریم بهترین برنامه به زعم ماست. اگر رای همه اصحاب رسانه آنچنان است که شما می‌گویید می‌توانیم نمایش فیلم را به بعدتر منتقل کنیم.

دبیر جشنواره چهلم در ادامه درباره سانس مهمانان ویژه در خانه جشنواره بیان کرد: عنوان مهمان ویژه سوتفاهم برانگیز است، اما بخش اعظم کسانی که در برج میلاد حضور پیدا می‌کنند صاحبان رسانه‌ها، منتقدان و… هستند، همچنین گروه کوچکی از مدعوین فرهنگی و حدود ۳۰۰ نفر از عوامل اجرایی و ستادی هستند که در برج میلاد حضور دارند، اما امکان ورود به سالن را ندارند. گروهی هم از رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی در کنار داوران بخش تجلی حضور دارند که حدود ۶۰,۷۰ نفر می‌شوند.

نقاش زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به انتقادها از رفتار نامناسب در ورودی برج میلاد با برخی مدعوین خانم توضیح داد: باید بدانیم که این جشنواره، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است. من هم در جریان برخی رفتارها قرار گرفتم و گفتگو کردم که این رفتارها باید کنار گذاشته شود. اما فراتر از این مسائل، حجاب قانون ماست، اینکه کسانی کار خود را درست انجام دادند یا نه باید بررسی کنیم اما می‌پذیرم که باید روند را اصلاح کنیم و شرایط به گونه‌ای باشد که شأن جشنواره رعایت شود.