گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم «برف آخر» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری از آثار حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است که در شرایط سخت و سرد شمال ایران ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد. امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی‌عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان از بازیگران این فیلم هستند.

مصطفوی در گفتگو با هنرآنلاین با تاکید بر اینکه «برف آخر» با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مستقل تولید شده است، درباره جریان سینمای مستقل و چالش‌هایی آن گفت: ما به عنوان فیلمساز و تهیه‌کننده زمانی می‌توانیم مدعی مستقل بودن بشویم که دست در جیب خودمان کنیم و فیلم بسازیم. متاسفانه بخش عمده‌ تهیه‌کننده‌های ما کسانی هستند که از جیب خودشان خرج نمی‌کنند بلکه یا وام می‌گیرند، یا از فارابی و نهادهای دیگر بهره می‌برند یا سرمایه‌گذارهای دیگری را سر کار می‌آورند.

وی در توضیح سینمای مستقل افزود: وقتی شما با سرمایه شخصی برای فیلم خود هزینه می‌کنید، به سناریوی خود اعتقاد دارید، یعنی مطمئن هستید که خروجی خوبی خواهد داشت. همچنین در این صورت سعی می‌کنید دستمزدها و هزینه‌ها را تا جای ممکن بالا نبرید که سینما به این روزی که الان دچار شده نیفتد.

تهیه‌کننده «برف آخر» ادامه داد: دلیل بخش عمده‌ این بذل و بخشش‌ها و رقم‌هایی که اکنون شما در سینمای ایران می‌بینید، این است که من از جیب خودم برای فیلم خرج نمی‌کنم. چون وقتی از جیب خرج کنیم، سعی می‌کنیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم و در عین حال به بازگشت سرمایه هم فکر می‌کنیم. در شکل کلان نیز این اتفاق باعث رونق بیشتر سینما می‌شود. چرا که بازگشت سرمایه برای تهیه‌کننده اهمیت پیدا می‌کند.

مصطفوی همچنین درباره چگونگی حضور بازیگران مطرح در اثری مستقل توضیح داد: اگر این بازیگران و عوامل نبودند فیلم ساخته نمی‌شد. به این دلیل که تک‌تک بچه‌ها از امین حیایی تا خانم مستوفی و بقیه با عشق سر پروژه آمدند و می‌دانستند در یک فیلم کاملا سخت و متفاوت  حضور دارند. معمولا بین بازیگرهای ما این رسم وجود دارد که وقتی بچه‌ها فیلم هنری کار می‌کنند، دستمزدشان متفاوت با فیلمی تجاری است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه همه عوامل در این فیلم با عشق حضور پیدا کرده‌اند، گفت: بارها این را گفتم، گروهی که من با آنها کار کردم، بهترین گروه جهان بود و اگر آنها نبودند این فیلم شکل نمی‌گرفت. سناریویی که در این فیلم با آن مواجه بودیم، بسیار قصه‌مندتر از فیلم قبلی آقای عسگری است و قطعا به بازگشت سرمایه آن فکر کردیم. بنابراین مطمئن باشید تمام تلاش خود را خواهیم کرد که یک اکران موفق داشته باشیم.

این تهیه‌کننده همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره علت طولانی شدن روند تولید این فیلم گفت: ابتدا قرار بود پروژه را احسان علیخانی تهیه‌کنندگی کند و حتی پروانه ساخت را هم ایشان گرفت ولی به خاطر مشغله بسیار زیاد نتوانست و من تهیه‌کنندگی کار را قبول کردم و با افتخار کنار آقای عسگری و دوستان بودم. البته جذب سرمایه، هماهنگی کارها و نهایی کردن فیلمنامه نیز در این موضوع تاثیرگذار بود.

وی همچنین درباره سختی‌ها و چالش‌های کار کردن در برف و کوهستان برای تولید این فیلم بیان کرد: من در برف خیلی فیلم کار کردم که نمونه آنها کارهایی است که به عنوان مدیر تولید در خدمت آقای بهمن قبادی بودم. سختی کار این بود که ما هر روز با یک بحران مواجه بودیم؛ یک روز خودرو در برف گیر می‌کرد و نمی‌توانستیم آن را بیرون بیاوریم و روز دیگر مشکلی دیگر. به خاطر دارم یک بار یکی از سینه‌موبیل‌های ما لیز خورد و نزدیک بود به دره بیفتد اما خوشبختانه سانحه‌ای برای هیچ کدام از عوامل پیش نیامد و همه چیز خوب جلو رفت.

مصطفوی در پایان با تاکید بر شرایط سخت تولید فیلم «برف آخر» گفت: فرض کنید کارگردان می‌خواست پلانی را بگیرد، تیم ما باید یک فضایی را پیاده از یک جای سخت‌گذر بالا می‌رفت تا شرایط برای گرفتن پلان مهیا شود. در حالی که همگی می‌دانید بالا رفتن در شرایط عادی از کوه سختی‌های خودش را دارد، حال برف را هم به آن اضافه کنید.