گروه سینمایی هنرآنلاین: امیرحسین طاهری بازیگر فیلم سینمایی «بندربند» به کارگردانی منیزه حکمت که از ۱۰ آذرماه میزبان مخاطبان خود در سینماهاست، در گفتگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه از سال۸۵ وارد حرفه بازیگری شده عنوان کرد: ورودی سال ۸۱ دانشکده هنر و معماری هستم و بازیگری را از سال ۸۵ با تئاتر آغاز کردم. تاکنون با کارگردانان مطرحی در تئاتر از جمله با حسن معجونی، مهدی کوشکی و آروند دشت‌آرای و... کار و همچنین یک تئاتر به صورت مشترک کارگردانی کرده‌ام.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه به پروژه «بندربند» پیوسته است، مطرح کرد: فرهاد فزونی کارگردان هنری این فیلم یکی از تئاترهای من را دید، از بازی من خوشش آمد و به منیژه حکمت پیشنهاد داد که می‌تواند به حضورم در «بندربند» فکر کند. البته من با پگاه آهنگرانی دختر ایشان در گذشته کار کرده بودم و منیژه حکمت را دورادور می‌شناختم.

بازیگر «بندربند» با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی سومین کار حرفه‌ای‌اش در سینماست، عنوان کرد: اولین اثر سینمایی من «لانتوری» است که یک سکانس در آن بازی داشتم. بعد در فیلم «کتاب آشپزی» اثر سیاوش افشار یک نقش مکمل را ایفا کردم و «بندربند» سومین اثر حرفه‌ای من در سینماست.

طاهری با بیان اینکه «بندربند» در شرایط خاص و ویژه‌ ساخته شده و با چیزی که در سینما عُرف است، تفاوت‌های چشمگیری دارد، گفت: فضا و اتمسفر برای بازیگر در این پروژه فراهم نبود بلکه بازیگر باید خود را در فضا و اتمسفر جا می‌داد و با آن تطابق پیدا می‌کرد. بازی‌هایی که ما باید در «بندربند» ارائه می‌دادیم به دلیل آنکه با صحنه‌های واقعی یعنی سیل سال ۹۸ روبه‌رو بودیم باید در راستای همان اتفاق و اتمسفر می‌بود.

وی افزود: در حقیقت «بندربند» به هیچ عنوان به اضافه‌کاری‌هایی که یک فیلم داستانی می‌طلبد، نیاز نداشت. از سوی دیگر با اینکه فیلم داستانی است اما بسترش مستندگونه است و نمی‌توانستیم چیزی را به نمایش بگذاریم که از ایده کار بیرون بزند چرا که تصنعی می‌شد. در حقیقت باید بگویم سخت‌ترین اتفاق این پروژه مواجه شدن با فضا و جبر حاکم بود اما خوشبختانه کار خوبی از آب درآمده است. باید بگویم این پروژه متفاوت‌ترین کار من در حوزه بازیگری تا این لحظه است.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه چالشی که برای حضور در «بندربند» در انتظارش بود باعث شد پیشنهاد بازی در فیلم را بپذیرد، گفت: جالب است بدانید گرچه توقع نداشتم منیژه حکمت کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان اثر برای حضور در این پروژه با من تماس بگیرد اما این اتفاق افتاد و من تحت تاثیر رفتار بسیار خوب و به اصطلاح خاکی ایشان قرار گرفتم که یکی از دلایل قبول حضور در این پروژه همین بود. همچنین حضور در «بندربند» چالشی به همراه داشت که چون نتیجه آن را در ذهن تداعی کرده بودم، کار برایم جذاب و لذت‌بخش شد. شاید بازیگری که رزومه پُرباری دارد حضور در اینگونه پروژه‌ها را نپذیرد اما برای من اینگونه نبود و خوشحالم در این فیلم بازی کردم و نقشی که داشتم تا ابد ثبت می‌شود.

طاهری با بیان اینکه یکی از چالش‌های کار در «بندربند» رانندگی مینی‌بوس در شرایط سیلابی بود، گفت: تاکنون برای رانندگی پشت مینی‌بوس ننشسته بودم اما در ۹۰ درصد سکانس‌های «بندربند» خود با مینی بوس رانندگی کردم. نباید این نکته را فراموش کنیم که وقتی جبری حاکم است و راهی نباشد، بدن با شرایط تطابق پیدا می‌کند. من هم از این استثنا خارج نیستم و با خود گفتم باید ماشین را هدایت کنم و از پس آن برآمدم‌.

وی با اشاره به اینکه عوامل در «بندربند» در بسیاری از سکانس‌ها بر اساس اتفاق پیش می‌رفتند، اظهار کرد: قبل از حرکت سمت جنوب اطلاعات کامل داستانی را داشتیم و می‌دانستیم در هر سکانس باید چه کاری انجام بدهیم اما هر لحظه ممکن بود شرایط تغییر کند و باید بگویم ۶۰ تا ۷۰ درصد مواقع سورپرایز می‌شدیم و بر اساس اتفاقات پیش می‌رفتیم.

بازیگر «بندر بند» ادامه داد: داستان کلی و نقشه راه را داشتیم اما دیالوگ‌ها در مسیر رسیدن به لوکیشن نوشته و یا بر اساس نقشه گفته می‌شد. اینکه بازیگر با فیلمنامه آماده سر پروژه حاضر شود به طبع راحت‌تر است اما نباید فراموش کرد که هر فیلمی مدلی برای ساخت دارد و از یک روش خاصی پیروی نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه «بندربند» متفاوت‌ترین اثر منیژه حکمت تا این لحظه است، یادآور شد: اگرچه ما هنوز در شرایط پاندمی کرونا هستیم و شرایط کاری‌مان قدری پیچیده شده اما این فیلم را می‌توانم نقطه عطف در کارنامه خود بدانم چرا که به گونه‌ای سینمای مدرن خلق شده است و پتانسیل این را دارد برای بازیگر اتفاقاتی را پدید آورد.

بازیگر «بندربند» درباره استقبال مخاطبان توضیح داد: آنقدر اتفاقات به صورت طبیعی و واقعی در فیلم رقم خورده است که بسیاری از مخاطبان تشخیص ندادند ما صحنه‌سازی کرده‌ایم یا مستند است. ضمن اینکه نسبت به بازی‌ها نیز بازخوردهای خوبی گرفته‌ام. 

طاهری با بیان اینکه در تعامل با کارگردان به نقش خود در «بندربند» رسیده است، اظهار کرد: منیژه حکمت در ایده‌پردازی و کار با بازیگر مدرن فکر می‌کند و سعی در تعامل با بازیگر خویش دارد همین رفتار باعث شد من هم ایده‌های خود را مطرح و در صورت تایید ایشان اجرا کنم البته راهی جز تعامل نداشتیم چراکه هر لحظه آب در حال فروکش کردن و لوکیشن در حال از بین رفتن بود پس مجبور بودیم به نقطه مشترک برسیم و کار سختی هم نبود.

وی با بیان اینکه «بندربند» اثری انسانی است، بیان کرد: اولین نکته فیلم این است که هر فرد هنگام مواجه با مشکلات چه برخوردی می‌تواند داشته باشد. ما در فیلم سه جوان را می‌بینیم که پیش از سیل قصد داشتند برای حضور در مسابقه‌ای به تهران سفر کنند که با وجود وضعیت سیلابی شهر خود ناامید نمی‌شوند و سمت مقصد حرکت می‌کنند. در حقیقت فیلم درباره امید حرف می‌زند و به مخاطب می‌گوید ناامید نشود و با امید پیش برود‌. امیدوارم فیلم‌هایی مانند «بندربند» باتوجه به شرایطی که سینما دارد و فیلم‌های تجاری زیادی که تولید می‌شوند، دیده شود.