گروه سینمایی هنرآنلاین:جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمای ایران است که بهمن هر سال برگزار می‌شود و تاثیر مهمی در فروش یک سال سینمای ایران دارد. امسال در حالی قرار است چهلمین دوره این جشنواره برگزار شود که با فاصله سه ماهه تا زمان برگزاری، هنوز دبیر آن معرفی نشده است. با توجه به تغییر دولت، گمانه‌زنی‌ها از انتخاب دبیری متفاوت خبر می‌دهد و در این راستا تاکنون گزینه‌هایی نیز مطرح شده‌اند.

محمدمهدی عسگرپور

عسگرپور تهیه‌کننده، کارگردان و از مدیران سینمای ایران است که تحصیلات آکادمیک در حوزه سینما را نیز در دانشکده صدا و سیما پیموده است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۶ با کارگردانی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی، سرپرست مرکز سینمای تجربی، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر عامل خانه سینما از دیگر فعالیت‌های جنبی عسگرپور به شمار می‌آید.

او که اکنون دبیر انجمن صنفی وی‌او‌دی‌هاست، از گزینه‌های مورد تایید مسئولان سینمایی در دولت‌های مختلف بوده است. علاوه بر این، عسگرپور با توجه به قدرت اجرایی که از خود نشان داده در مسئولیت‌های گوناگون این سال‌ها موفق به جلب رضایت طیف‌های مختلف هنرمندان بوده است. دبیری آخرین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر هم سبب شده از او به عنوان یکی از منطقی‌ترین گزینه‌ها برای دبیری جشنواره چهلم فجر نام ببرند.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد

طباطبایی‌نژاد از مدیران باسابقه سینمای ایران است که سال‌ها به عنوان تهیه‌کننده ارشد سیمای جمهوری اسلامی ایران، ساخت برنامه‌ها و مجموعه‌های متعدد را بر عهده داشته است. اکنون با تجربه چند دوره دبیری رویدادهای مختلف سینمایی یکی از گزینه‌های قابل تامل در شرایط کنونی به شمار می‌آید. مدیر گروه فرهنگ، تاریخ و هنر و مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما، مدیر هفتمین تا دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت و مدیر عاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جمله سوابق اجرایی طباطبایی‌نژاد است.

همچنین سال گذشته سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری او در حالی برگزار شد که پاندمی کرونا شرایط پیچیده‌ای را برای رویدادهای فرهنگی ایجاد کرده بود. طباطبایی‌نژاد پس از سه سال که ابراهیم داروغه‌زاده سکان هدایت این جشنواره را برعهده داشت، توانست سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فجر را با کمترین حاشیه برگزار کند. همه این موارد سبب شده او نیز به عنوان یکی از گزینه‌هایی که این روزها درباره دبیری‌اش صحبت می‌شود، مطرح شود. البته با بخت کمتر به نسبت بقیه گزینه‌ها.

محمد حمیدی‌مقدم

حمیدی‌مقدم دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت فیلمسازی را از اواخر دهه ۱۳۶۰ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان رسمی صدا و سیما فعالیت حرفه‌ای در حوزه برنامه‌سازی تلویزیونی را با طراحی و تهیه‌کنندگی مجموعه «سینما دو» آغاز کرد. از دیگر برنامه‌های او می‌توان به سینماچهار، سینمایک، مستند چهار (۸۵-۹۴) و آنسو اشاره کرد.

حمیدی‌مقدم تاکنون در جشنواره‌های گوناگون تجربیاتی مختلفی داشته که از جمله آنها می‌توان به دبیری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت اشاره کرد. این جشنواره در سال گذشته با وجود شرایط بحرانی پاندمی کرونا به شکل قابل قبولی به صورت آنلاین برگزار شد و توانست رضایت نسبی سینماگران و علاقمندان سینمای مستند را جلب کند.

با توجه به دبیری پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت که قرار است آذرماه امسال برگزار شود، امکان اینکه او را دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ببینیم بسیار کم خواهد بود اما شنیده‌ها حاکی از آن است که با او نیز برای دبیری این رویداد مذاکراتی شده است.

مجتبی امینی

امینی از تهیه‌کنندگان جوان سینمای ایران است که بیشتر علاقمندان به حوزه فیلم و سریال او را با تهیه‌کنندگی «گاندو» به خاطر می‌آورند. مدیریت مؤسسه آوینی، سرپرستی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تهیه‌کنندگی برنامه هفت شبکه سه و فعالیت در چند فیلم به عنوان مدیر تولید و بازیگر از دیگر فعالیت‌های امینی است.

هر چند برخی می‌گویند امینی جوان‌تر از آن است که روی صندلی دبیری مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران بنشیند اما او هم یکی از گزینه‌هایی است که این روزها گمانه‌زنی‌هایی درباره دبیری‌اش در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به گوش می‌رسد. ضمن اینکه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی خودش در سی‌امین جشنواره فیلم فجر در حالی که ۳۵ سال بیشتر نداشت دبیر جشنواره فیلم فجر شد.